Nem egyedi eset ma már Magyarországon sem, hogy támadás éri az ügyfél bankkártyáját, s eltűnik róla a pénz. Számos ilyen bejelentés érkezik évente a jegybankhoz is. Az egyik legutóbbi esetben például a bank észlelte a támadást az egyik ügyfele bankkártyája kapcsán. A pénzintézet haladéktalanul letiltotta a bankkártyát, s telefonon értesítette az ügyfelét, aki épp külföldön tartózkodott, ahol egyébként nem használta a plasztikját, mert készpénzt vitt magával. Amikor az ügyfél hazaért, közölte vele a bank, hogy az ellopott pénzére keresztet vethet, ők nem fizetik vissza.
Sőt, még hálás is lehet nekik az ügyfél, mert voltak olyan „jó fejek”, hogy letiltották a kártyát a további pénzlopást megakadályozandó. Arról is tájékoztatták az ügyfelet, hogy a támadás Madridból érkezett – ahol a kártyabirtokos sosem járt -, s újabban a benzinkutak kapcsán tártak fel visszaéléseket, azoknál az ügyfeleknél, akik bankkártyával fizettek, ugyanis egyik-másik terminálon klónozták a kártyákat.

A bankkártyák – amelynek tulajdonosa bank, a használója az ügyfél – lecsapolása kapcsán kérdéseinkre a Magyra Nemzeti Bank (MNB) adott választ. Közölték, a bank nem bújhat ki ilyen egyszerű magyarázattal a kártérítés elől, ugyanis a 2009. évi LXXXV. törvény 44. és 45. paragrafusa rendelkezik a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról. E szerint „a jóvá nem hagyott fizetési művelet teljesítése esetén a pénzforgalmi szolgáltató (a bank –a szerk.) haladéktalanul köteles megtéríteni a fizető fél részére a fizetési művelet összegét. Továbbá köteles a fizetési számla esetében a megterhelés előtti állapotot helyreállítani, és megtéríteni a fizető fél kárát.”

Bejelentési kötelezettség

A jogszabály szerint a kártyabirtokos köteles haladéktalanul bejelenteni a kártyakibocsátó banknak, ha a kártyáját ellopták, elveszette, az akaratán kívül bármely módon kikerül ellenőrzése alól, a kártya használatához szükséges azonosító kód vagy más azonosító adat jogosulatlan személy tudomására jutott (Figyelem! Jogosulatlan használatnak minősül az is, ha PIN-kódját akár hozzátartozóinak, barátainak elárulja!), illetve a bankszámláján jogosulatlan vagy jóvá nem hagyott műveletet végeztek.

A kártyakibocsátó banknak kötelessége, hogy biztosítson olyan távközlési lehetőséget, amelyen a fenti esetekben az ügyfél bármikor bejelentést tehet. Ám fontos tudni, hogy a bejelentést nem csak a kártyabirtokos teheti meg.

A kárviselés szabályai

A bejelentés megtételét megelőzően bekövetkezett, az elektronikus fizetési eszköz elvesztéséből, ellopásából, elrablásából vagy jogosulatlan használatából eredő kárt a kártya tulajdonosa viseli, maximum negyvenötezer forint értékben. Ez alól kivétel, ha a kár a kártyatulajdonos szándékos vagy súlyosan gondatlan magatartása miatt következett be vagy azt csalárd módon eljárva okozta. Ugyanakkor nem terheli felelősség a kártyatulajdonost abban az esetben, ha a kárt olyan személyre szabott eljárással – például hamisított bankkártyával – okozták, amely információtechnológiai eszköz vagy távközlési eszköz használatával történt. Továbbá, ha a készpénz-helyettesítő fizetési eszközt személyes biztonsági elemek – például PIN-kód – nélkül használtak. Valamint abban az esetben, ha a pénzforgalmi szolgáltató a biztonságos bankkártya-használattal kapcsolatos kötelezettségének nem tett eleget.

A jogszabály tisztázza azt is, hogy a „bekövetkezett kár” alatt olyan, az ügyfél által jóvá nem hagyott fizetési műveleteket kell érteni, amelyek ellopott bankkártyával történtek, vagy a kártya jogosulatlan használatából származtak.

Egy másik tanács

Ha a bankkártya-forgalmon kimutatható egy gyanús fizetés – a konkrét esetben a benzinkút -, akkor a szolgáltató működési helye szerint illetékes rendőrségen ismeretlen tettes ellen kell feljelentést tenni lopás gyanúja miatt. Természetesen a konkrét szolgáltató(k) címét megadva. A klónozott terminálokra így könnyebben csaphat le a hatóság.