Egyre több a manipulált kilométerórás használt autó a piacon, a külföldről behozott járműveknél tízből kilencnek tekerték vissza a kilométer-számlálóját, míg a belföldi autók esetében minden másodiknak - mondta a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnökségi tagja szombaton az M1 aktuális csatornán.
Veszélyesek lehetnek azok az autók, amelyeknek megtekerték, pontosabban visszatekerték a kilométeróráját. A csalók ezzel nem csak átverik a vevőket, hanem tragédiákat is okozhatnak – pedig elméletileg börtön fenyegeti őket – hívta fel a figyelmet a Ma reggelben Szilasi János, a GÉMOSZ elnökségi tagja.

A szakember hozzátette: a szövetség legfrissebb adatok szerint már 10-ből 9 külföldről behozott autó kilométerórája manipulált, azaz visszatekert, míg a belföldön gazdát cserélő járműveknél minden második érintett. Márpedig, ha az autó nem a valós kilométerének megfelelő szervizelést, karbantartást kapja meg, az komoly biztonsági kockázatot jelent. hiszen egy előzés, fékezés közben nem úgy viselkedik majd, ahogyan kellene, ez pedig a benne ülők és a többi közlekedő életét is fenyegeti. Egy ilyen autó fenntartása természetesen többe kerül annál, amit a vevő hisz, de az óramanipulálásnak jogi következményei is lehetnek, hiszen, ha jóhiszemű vevőnél derül ki, hogy az órát korábban manipulálták, ennek a jogkövetkezménye őt is sújtja.

Lichy József ügyvéd a műsorban arra hívta fel a figyelmet: a kilométeróra befolyásolása a magyar Btk. szerint egyértelműen bűnügy, amelynek a büntetési tétele egy évig terjedő szabadságvesztés. Ebben az esetben a kiinduló pont egyértelműen az anyagi haszonszerzés, az órát meghamisító műszerész az elkövető, az autó tulajdonosa pedig a felbujtó. Ha ugyanakkor egy külföldről behozott autóról derül ki a csalás, a bűnüldöző szervek nagyon nehéz helyzetben vannak, mert a tekerést, a tekerőt és a felbujtót is nagyon nehéz megtalálni, és műszakilag nagyon bonyolult, szinte lehetetlen bebizonyítani a csalást.

Az autóban ugyanakkor vannak olyan fedélzeti komputerek, amelyekben a valós kilométeróra-állás szerepel, és ha a járművet a vásárlás előtt márka- vagy szakszervizbe viszik, könnyen kiderülhet a turpisság – hívta fel a figyelmet Szilasi János, a GÉMOSZ elnökségi tagja.

Az ügyvéd hozzátette azt is, az EU-ban készül már az az olyan oldal, amely, ha beütik a jármű alvázszámát, kiadja majd a legutolsó műszaki vizsga, márkaszerviz kilométerállását.