Nagy valószínűség szerint terrortámadás érte tegnap hajnalban az EgyptAir lezuhant utasszállítóját. A gép 66 emberrel a fedélzetén a görög és az egyiptomi légtér között eltűnt a radarképernyőről, a légi irányítók elveszítették a kapcsolatot a pilótákkal. A gép roncsait a görög Kárpathosz sziget közelében találták meg. Mivel az időjárási körülmények tökéletesek voltak, a pilóták nem adtak le vészjelzést, és a gép a biztonsági előírásoknak is megfelelt, szakértők azt tartják a legvalószínűbb forgatókönyvnek, hogy a gépre felcsempészett bomba felrobbanása okozta a tragédiát.
Röviddel azután, hogy az egyiptomi légtérbe került, a légi irányítók elvesztették a kapcsolatot a 11 300 méter magasan utazó géppel. A görög légtérben tartózkodása alatt a légi irányítók beszéltek a pilótával, semmi rendellenességet nem tapasztaltak. Röviddel fél három előtt azonban már hiába szólították meg a pilótát, nem kaptak választ. Néhány perccel később a gép eltűnt a radarernyőről. A Görögországhoz tartozó Kárpathosz sziget közelében, de egyiptomi légtérben zuhant le, itt találták meg a roncsait.

Panosz Kammenosz görög védelmi miniszter szerint a gép két hirtelen kanyart tett közvetlenül a becsapódás előtt. Először 90 fokkal balra kanyarodott, ezt követően 360 fokos fordulatot tett jobbra, majd jelentősen veszített repülési magasságából, több mint 7600 métert süllyedt, mielőtt eltűnt volna a radarernyőről. A személyzet nem adott le vészjelzést, pedig műszaki hiba esetén erre rendszerint van ideje, és a katasztrófa időpontjában jó repülési viszonyok voltak a térségben. A lezuhant gépet 2003-ban állították szolgálatba, vagyis viszonylag fiatal utasszállítóról van szó, amely harminc vagy negyven évig közlekedhet, ráadásul az A320 megbízható típus. Az egyiptomi légi közlekedési miniszter valószínűbbnek tartja a terrortámadást, mint a műszaki hibát. Sarif Fathi hozzátette: ez idáig egyik utassal kapcsolatban sem merültek fel biztonsági problémák, de a vizsgálat még tart. Az utóbbi időben mind Franciaország, mind Egyiptom első számú terrorista-célpont lett, és a merénylet lehetőségét támasztja alá a brit és a görög sajtó értesülése is, miszerint egy görög kereskedelmi hajó legénysége lángokat látott a levegőben nagyjából akkor, amikor a gép eltűnt.

Amennyiben bombát robbantottak a gépen, felmerül a kérdés, hogy miként sikerült felvinni a fedélzetre Párizsban, ahol a tavaly novemberi merényletek óta szigorú biztonsági szabályok vannak érvényben. A Flightradar24 honlap megállapította, hogy az MS804-es járat utolsó útja előtt szerdán Eritreából Kairóba, majd Tunéziába, később ismét Kairóba, végül Párizsba utazott. Nem kizárható tehát, hogy nem Párizsban, hanem egy másik helyszínen csempészték fel a robbanóanyagot a gép fedélzetére.

forrás: magyaridok.hu, kép: dailymail.co.uk