Besenyei Péter és a tavalyi világbajnok Paul Bonhomme nélkül kezdődik el a Red Bull Air Race műrepülő-világbajnokság 2016-os szezonja. A frissen bevezetett szabályzatnak köszönhetően a Master Class két újonca közel ugyanolyan esélyekkel indul, mint az évek óta versenyző pilóták, így még kiélezettebb versenyre lehet számítani. Magyarországra július közepén jön a mezőny.
Új pilóták és csapatok, kiegyensúlyozottabb versenyt ígérő szabályzat: így indul az idei versenysorozat. A kilenc évadot megélt Red Bull Air Race szezonnyitó futamán először mutatkozik be a Challenger mezőnyből előlépő cseh Petr Kopfstein és a szlovén Peter Podlunsek, akik Besenyei Péter és a tavalyi világbajnok Paul Bonhomme helyét veszik át a világ 14 legjobb pilótája közt. 

Idén nagy kérdés, hogy 2015 második legjobb versenyzőjének, az ausztrál Matt Hallnak sikerül-e nyernie, most, hogy legnagyobb ellenfele, Bonhomme visszavonult. A cseh Martin Sonkán is nagy lesz a nyomás, hiszen a mezőnyhöz újonnan csatlakozott honfitársa mindent megtesz majd azért, hogy bizonyítson a Master Classban.

„Ha Paul Bonhomme még versenyezne, egyértelműen azt mondanám, hogy megvédi a címét. Az ő gépét kapta meg a spanyol Juan Valerde, akinek bajnok repülővel komoly esélye van a meglepetésre. Főleg, hogy nemcsak technikailag erős, de szépen is repül, motivált, jó pilóta” – mondta Besenyei az átrendeződött erőviszonyokról. A magyar bajnok gépét Martin Sonka kapta meg, aki Besenyei motorját azon nyomban ki is vette belőle.

„Ebből is látszik, hogy messze nem volt a legerősebb a mezőnyben. Azt a motort és Sonka korábbi gépét a szintén cseh Petr Kopfstein örökölte. Nem irigylem, újoncként nem lesz könnyű dolga vele. Visszatérve a favoritokra: azért a korábbi gyors srácokról, Matt Hallról és Nigel Lambról sem szabad megfeledkezni. Ők is komolyan beleszólhatnak a végeredménybe, ahogy a szerencse is” – mondta Besenyei Péter.
A szezonnyitó futam végeredménye idén is megalapozza majd a verseny további alakulását, így az első pillanattól kezdve bizonyítaniuk kell a versenyzőknek és csapataiknak. Abu-Dzabi ebből a szempontból kifejezetten nehéz terepnek számít, hiszen a sivatagi hőség mellett szombaton debütál az új versenyformátum is, így a győzelem tényleg ezredmásodperceken múlik majd. Egyik csapat sem engedheti meg magának, hogy Abu-Dzabit tesztrepülésként fogja fel, idén nincs idő a „bemelegítésre”. Ezért sok csapat új, vagy radikálisan módosított repülőgépekkel állítja starthoz a pilótáját.

Mi az a Red Bull Air Race?

A Red Bull Air Race versenysorozatot 2003-ban hozták létre, 2005-ben hivatalosan is a repülőverseny-sport világbajnokságává vált, azóta pedig több mint 65 versenyt rendeztek, amit rajongók millió követhettek nyomon. A Red Bull Air Race Világbajnokság a világ legjobb műrepülő pilótáit vonultatja fel egy sebességet, precizitást és ügyességet ötvöző versenyen. A világ leggyorsabb, legfürgébb és legkönnyebb sportrepülőiben ülő pilóták 25 méter magas légi kapukból kialakított alacsony versenypályán navigálnak akár 370 kilométer/órás sebességgel és időnként 10 G-s terhelés mellett. 2014-ben rendezték meg először a Challenger Cup elnevezésű futamot, mely lehetőséget biztosít az új pilóták számára, hogy fejlesszék repülőtudásukat alacsony magasságon.

„A szezonnyitó futam olyan, mint az első pilon a versenypályán: ha nem maximális sebességgel indulnak neki a csapatok, akkor könnyedén olyan hátrányt szerezhetnek, amely behozhatatlan, főleg egy olyan mezőnyben, ahol sokan esélyesek a dobogóra. Az első futam mindig nagyon izgalmas, a csapatok várják a kihívásokkal teli terepet, amilyen Abu-Dzabi is” – mondta Steve Jones, a Red Bull Air Race versenyigazgatója.

Abu-Dzabi már 2005 óta része a versenynaptárnak, ahol a magas hőmérséklet és a változó szél nehezíti a pilóták dolgát. A légi pálya nyolc kilométeren húzódik a Perzsa öböl felett, gyönyörű látványt szolgáltatva a nézőknek.

2016-os versenynaptár:

Abu-Dzabi, Egyesült Arab Emírségek (március 11-12.)
Spielberg, Ausztria (április 23-24.)
Csiba, Japán (június 4-5.)
Budapest, Magyarország (július 16-17.)
Ascot, Anglia (augusztus 13-14.)
Lausitzring, Németország (szeptember 3-4.)
Indianapolis, Egyesült Államok (Indiana) (október 1-2.)
Las Vegas, Egyesült Államok (Nevada) (október 15-16.)