Palkovics László újonnan kinevezett oktatási államtitkár hatékony és higgadt munkát vár a köznevelési kerekasztaltól. Szerinte számos kérdés van, amit meg kell vitatniuk, de sorrendet kell felállítani. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint viszont holnap csak a kormányzat szándékát lehet kipuhatolni, tényleges munka nem lesz. Egyelőre sok a kérdőjel a kerekasztal körül, a szakszervezetek a kivárásra játszanak.
Fotó: MTI
Szombaton jelentették be, hogy menesztik Czunyiné Bertalan Juditot a köznevelésért felelős államtitkári posztról, helyét Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár veszi át. Erről bővebben itt írtunk. Mráz Ágoston Sámuel a Faktornak azt mondta, az új államtitkár új helyzetet teremthet. Erről bővebben itt olvashat.

A lépésre többen már számítottak, a tanárok úgy vélték, csak vezéráldozattal lehet lenyugtatni a kedélyeket. Ez azonban Czunyiné leváltásával sem sikerült, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke, Mendrey László hétfői sajtótájékoztatóján azt mondta, „a csere csak egy politikai trükk, melynek célja nem más, mint zavarkeltés, megosztás”. A kérdés már csak az, a vezetőcsere hogyan fogja érinteni a február 9-re összehívott köznevelési kerekasztalt, melyet azért hoztak létre, hogy le tudjanak ülni tárgyalni a tanárokkal és a szakszervezetekkel.

A kezdeményezést a Pedagógusok Szakszervezete elutasította, szerintük ugyanis a kormány évek óta ismeri az oktatás problémáit, az elnök, Galló Istvánné szerint „a kerekasztal csak igazi időhúzás”. Szerinte a rendszerszintű változtatásokat kell meglépni. Úgy véli, nem politikai, és főleg nem párpolitikai kérdés, hogy nem működik a Klik, hogy a tanárok nem kapják meg a fizetésüket, nincs kréta és papír az iskolákban. A sztrájkbizottság tárgyalásban áll az Emberi Erőforrások Minisztériumával, akikkel pénteken fognak találkozni, így a PSZ arra szeretne koncentrálni, ezért is marad távol a holnapi kerekasztaltól.

PDSZ: ki lesz ott, miről beszélnek és ki vezeti?

A PDSZ szerint az oktatási szakmai képviseleteknek és civil szervezeteknek kellene részt venni a kerekasztal tárgyalásokon, és „nem pedig a kormány által megfelelőnek tartott Művészeti Akadémiának, illetve az iparkamarának”. „Olyan érzésünk van, mintha a kormány meghívta volna a barátait és szövetségeseit, hogy beszélgessenek egy jót. Ezért hirdettünk bojkottot a köznevelési kerekasztal ellen” - mondta Mendrey László elnök.

Végül mégis úgy döntöttek, hogy elmennek a fórumra. A PDSZ elnöke a Faktornak azt mondta, egyelőre azt sem tudják, a kormány kiket hívott meg, ahogy azt sem, milyen napirendi pontokat akarnak megvitatni. Sőt, egyelőre azt sem tudják, ki fogja vezetni a tárgyalást.

Mendrey elmondta: semmit sem vár a holnapi kerekasztal tárgyalásoktól. Szerinte jelzésértékű lesz az, hogy kiket hívott meg a kormányzat, valamint az is, hogy reggel 8-kor kezdődik a tárgyalás, de 10 órától már egy bizottsági meghallgatás lesz.

„Csak a kormányzat szándékát lehet kipuhatolni. Főleg úgy, hogy másfél-két órát szánnak csak a megbeszélésre. Nem véletlenül lett egymásra szervezve a köznevelési kerekasztal és a kulturális bizottsági meghallgatás. Nyilvánvaló, hogy a kormány meg akarja osztani a vele szemben állókat” - mondta Mendrey, aki hozzátette:

hullámgereblyézésben, mosolydiplomáciában nem vagyunk érdekeltek. Ez most nem az a helyzet, amikor lapogatni kell egymás hátát.
A PDSZ a Faktornak átadta elvárásait, amelyek egybecsengenek a Miskolci Herman Ottó Gimnázium által már januárban megfogalmazott kérésekkel: a diákok és tanárok terheinek csökkentését kérik, újra szabad tankönyvválasztást akarnak. Szerintük sürgősen át kell gondolni, az állam milyen szerepet vállalhat az oktatásban, mennyire jó, hogy a Klik dönt az igazgatók helyett. Emellett a Nemzeti Alaptantervet és a kerettanterveket is át kell dolgozni, csökkenteni kell a tananyag mennyiségét.

Palkovics hatékony munkát vár

Palkovics László oktatási államtitkár azt MTI-nek mondta, ő együttműködő szakmai munkát vár a keddi köznevelési kerekasztaltól, amin szerkezeti, tartalmi kérdésekről, a pedagógusokat érintő szakmai ügyekről és a tanulói életút kérdéseiről akar beszélni. „Hatékony és higgadt munkát várok, mely nem az indulatokról, hanem a lehetőségek megvitatásáról szól” - mondta az államtitkár, kiemelve: azt hiszi, hogy a kerekasztal közvetlen meghívott résztvevői, és a rajtuk keresztül a munkába bekapcsolódó további szervezetek közös érdeke az oktatási rendszer olyan alakítása, ami a gyerekek, diákok érdekeit és nem egyéb érdekeket szolgálnak.

Szerinte mivel a felsőoktatás és a köznevelés szorosan összekapcsolódik, ezért a hatékonyságban és az eredményességben már rövid távon mutatkozni fog annak előnye, hogy a két terület irányítása újra egy államtitkárságon belül történik. Palkovics úgy látja, a két terület összekapcsolódását erősíteni kell, hogy az oktatás versenyképessége erősödjön. „A következő hetekben nemcsak az igényeket, de az elvárásokat is meg kell fogalmazni, és a rendszereket ehhez kell igazítani. A feladatok és az előttük álló munka nagyságrendje és összetettsége ezt indokolja, és természetesen ez személyi változásokkal is jár majd” - mondta.
Palkovics László oktatási államtitkár. Fotó: MTI
Palkovics azt is elmondta, hogy mivel sok a feladat és a megválaszolásra váró kérdés, ezért sorrendet kell felállítani. Azok az ügyek kerülnek előre, amelyeknek már az új tanévtől, vagyis 2016 szeptemberétől élniük kell.

„Az biztos, hogy a Klik működését át kell tekinteni, és gyors döntéseket kell hozni annak érdekében, hogy az iskolákban helyreálljon a rend, és a tanárok zavartalanul tudjanak dolgozni. A bürokráciacsökkentés sem várathat magára, az oktatás minősége miatt sürgős lépéseket kell tenni ez ügyben is” - mondta.

Balog: A tanárok megérdemlik a béremelést

Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere azt mondta: azt nem tudják elfogadni, hogy ha valaki úgy gondolja, oda kellene visszajuttatni a magyar köznevelés rendszerét, ahol 10-20 éve vagy 50-60 éve volt. Hozzátette, ez bizony nem fog menni, ebben nem tudnak partnerek lenni. „A világ változik és nekünk is változni kell” - jelentette ki, hozzátéve: ha az ország az oktatás terén meg akarja őrizni a helyét, illetve javítani kíván rajta, akkor többet kell dolgozni, nemcsak a pedagógusoknak, de nekik is. Ugyanakkor jogos elvárás, hogy az érdemi többletmunkáért tisztességes bért kapjanak - mondta Balog Zoltán az MTI beszámolója szerint.

A tárcavezető emlékeztetett: a pedagógusok bérének emelésére plusz 234 milliárd forintot fordítottak, ilyen arányú növelésre az elmúlt 70-80 évben nem volt példa. Ez azonban nemcsak az anyagi megbecsülést jelenti, hanem a szakma presztízsét is kifejezi.

A tanárok megérdemlik, mert tisztességesen dolgoznak, és a kormány szeretné jelezni elismerését
- közölte a miniszter, aki megjegyezte: nem szabad engedni, hogy a bizalom elvesszen a köznevelés rendszeréből, ha ez elvész, annak kárvallottjai a diákok lehetnek.