Vincent Van Gogh arles-i hálószobáját az 1880-as évek végén háromszor festette meg. Az egyik kép megfakult színeit egy nagy chicagói kiállításra digitális technikával újították fel a kép egy virtuális változatán.
A festmény színei a restauráció előtt. Forrás: Wikipédia
Az egyik arles-i szobát ábrázoló képet a Chicagói Művészeti Intézet gyűjteményében őrzik. A másik két kép az amszterdami Van Gogh Múzeumban és a párizsi Musee d’Orsay-ben van. Van Gogh mindhárom képet nagyjából azonos színekkel festette meg. A képek azonban a fény miatt kissé kifakultak.

A chicagói tudósok digitálisan restaurálták a halványkékké fakult falakat, hogy eredeti lila színüket visszanyerjék. A virtuális kép a Chicagói Művészeti Intézet nagyszabású Van Gogh-kiállítására készült el. A tárlaton mindhárom képet ki fogják állítani. Hasonló kiállítás még csak egyszer volt a festmények elkészítése óta.

Francesca Casadio, a chicagói restaurátorcsoport vezetője azt mondta, hogy a tudomány segítségével lehet a megfakult színeket azonosítani. De munkájuk közben a korábbi restaurátorok és művészettörténészek eredményeit is figyelembe vették. Azt mondta:

"Azt a látványt teremtettük meg, ahogy a megfakult színek eredetileg kinézhettek, de az időgép felfedezésének híján ez még mindig csak becslés."

A restaurátorok Van Gogh bátyjához, Theóhoz és másokhoz írott leveleiből tudták, hogy a színek már nem az eredetiek. A levelekben a festő pontosan leírta az eredeti képeket. Francesca Casadio szerint Van Gogh "leírja, hogy a bútorok sárgák, az ágytakaró piros, a falak halványlilák, az ajtó pedig lila színű. Nos, ma a fal világoskék színű".

A fal festékéből egy szemcsét mikroszkóp alatt vizsgáltak meg. Így ki tudták mutatni az eredeti szín maradványait. A festő kárminfestéket használhatott, amelyet bizonyos rovarok testéből vonnak ki. Így élénk színű festékhez lehet jutni, amely azonban idővel kifakul.

Röntgenes átvilágítással is elemezték a képet, így azt is meg tudták határozni, hogy a festő eredetileg milyen festékből keverhette ki a színeket. Az információkat ezután algoritmusokba rendezték, így jutottak a végső eredményhez.

A restaurátorok szerint az eredeti színeiben látható festmény tükrözi valójában Van Gogh szándékát és azt a nyugalmat, amelyet a festménnyel sugallni akart. Az mondták, hogy a lila színnel a festmény komplementer színei is helyükre kerültek, ez pedig valóban más hangulatot áraszt.

A három festmény 1888 és 1889 között készült. Az arlesi-ház szobájában a falak azonban nem lilák, hanem fehérek voltak abban az időben – írja az MTI.