A filmet Alejandro G. Inarritu rendezte, a címszereplő Leonardo DiCaprio. A Golden Globe-on három kategóriában - legjobb rendező, legjobb színész, legjobb film - nyert díjat. És 12 Oscar-díjra jelölték. Ha A visszatérő nyer, az Oscar-díjak történetében először egymást követő évben ugyanannak a rendezőnek a filmje fogja kapni a legjobb film díját. Tavaly ugyanis Inarritu filmje, a Birdman nyert.
Alejandro Inarritu és Leonardo DiCaprio. Fotó: Europress / Ronaldo Schemidt - AFP
A film alapképlete látszólag egyszerű. Egy kereskedelmi társaság prémvadászai 1823 telén hódokra vadásznak a felderítetlen határvidék vadonjában, amikor lecsap rájuk egy indián törzs. A támadást túlélő prémvadászok bárkájukon igyekeznek menekülni. Köztük van Hugh Glass (vagyis Leonardo DiCaprio), a társaság egyik legjobb embere.

Leonardo di Caprio figurája korábban indiánok között élt, jól ismeri a határvidéket, profi nyomolvasó. Azt tanácsolja: ne az indiánok felügyelte Missouri folyón próbáljanak visszajutni a civilizációba. Hanem az alig járható, de legalább törzsi támadásoktól mentes hegyvidéken  át. A csapat egyik tagja, John Fitzgerald (Tom Hardy játssza) azt állítja: DiCaprio ostobaságot beszél. A társaság kapitánya viszont kétségek nélkül fogadja meg  tanácsát, és parancsára a hegyek felé veszik az irányt.

Nem sokkal később a zsákmányra vadászó DiCapriot megtámadja egy grizzly medve.  Társai hordágyon viszik tovább, ami a hegyek között előbb-utóbb lehetetlen próbálkozássá válik. Ráadásul sebei alapján senki nem hisz a túlélésében. A kapitány három embert hagy hátra azzal az utasítással: haláláig ápolják DiCapriot, majd temessék el tisztességgel. DiCaprio őrzőinek egyike saját félvér fia, a másik pedig egy érte rajongó fiatalember A harmadik jelentkező az őket megvető Tom Hardy, aki minden aljasságot elkövet, hogy DiCaprio mielőbb magára maradjon a vadonban. Vagyis, hogy meghaljon.

Ő azonban túléli a túlélhetetlennek tűnő helyzetet. Bosszúvágytól hajtva vág neki a háromszáz mérföldes útnak.  Közben megküzd minden akadállyal, amit a természet és az ember útjába állíthat.

Alejandro G. Inarritu filmje elsődleges hatásában erős, egyirányú mese. Mélyebb rétegei ugyanakkor allegorikus utalásokat rejtenek. Például a DiCaprio által játszott Glass karaktere olyan tudással bír, amellyel végveszélyben mutat utat a többieknek. Azt sem titkolva a mohóságuk miatt bajba került emberek előtt: a biztonságot csak kemény próbatétel után nyerhetik vissza. Di Caprio későbbi - feltételezett - elveszejtése a történet több szereplője számára is kínzó lelkiismereti kérdés. Vívódásaik megmutatják: miként értelmeződik át a tisztesség fogalma a különféle szándékok szerint. Miközben a film nem teszi kérdésessé: a lényeget tekintve tisztesség és igazság dolgában nincs min vitatkozni.


A Visszatérő burkoltan profetikus elbeszélőmódjához illeszkedik a film képi világa is. Emmanuel Lubezki mexikói operatőr festményszerű tájképei adnak hangsúlyt a természeti erők transzcendens lényegének. Az emberi arcokról készült intim közelik pedig megkönnyítik a sorsokkal való azonosulást, vagy legalább tetteik értelmezését. Lubezki egyébként tavaly és tavalyelőtt is Oscar-díjat kapott, a Gravitáció, majd éppen Inarritu előző filmjéért, a Birdman-ért is. Ha most is nyer, akkor a filmtörténelemben először kap egy operatőr három egymást követő évben Oscar-díjat.

A történet egyik legfontosabb karaktere a gonoszt megtestesítő figura - Tom Hardy alakításában nemcsak fizikálisan taszító, hanem gesztusaiban, mimikájában is. Ám ha arra van szüksége, a kapzsi, önérdekű figura mégis helyet talál a közösségben. Mindig képes a manipulációra. Például közelgő indiántámadást hazudva veszi rá fiatal társát, hagyják magára az úgyis halálra készülő DiCapriot. Amikor aztán a fiatalember gyanakodni kezd, hogy átverték, Tom Hardy saját, sokáig istentelen apja megvilágosodásáról kezd neki szónokolni. Isten bevetésével tereli el a fiú figyelmét a pillanatnyi helyzetről. A prédikáló Tom Hardy szeme egyszerre telik meg (hazug) áhítattal, és lesi közben, sikerül-e megbűvölnie az ifjú hallgatóságot.
A színészek és a rendező a világpremieren. Fotó: Europress / Angela Weiss - AFP
Tom Hardy figurája egyszerre félelmetes és dühítő.

A Visszatérő abszolút hőse persze Leonardo DiCaprio. A nagy színész kivételes lehetőség kap rendezőjétől, amikor a medvekarmolástól félig elmetszett gégével, tört csontokkal, megzúzott zsigerekkel, bénán és némán kell végignéznie, hogy ellenfele, Tom Hardy milyen aljasságokról készül - és végén DiCaprio fiát is megöli. DiCaprio csak szemével, mimikával, artikulálatlan hangokkal reagálhat. Az értelmes kommunikáció szempontjából: lényegében eszköztelenül. Leonardo DiCaprio így is képes többet mutatni a puszta szenvedésnél. Figyelme, rezdülései, jelenlétének intenzitása akkor is karaktert ad figurájának, amikor az a szenvedéstörténetének mélypontjára kerül. A színész játszott figuráját torzóvá gyötörve is embernek láttatja.

A Visszatérőben Leonardo DiCaprio valójában a szenvedés különböző stációit játssza el. Fizikai és pszichés fokozatokat. A halál közelségének rémületét. A remény moccanását, amikor az elgyötört testben kevés erő éled. A félelmet féken tartó akaratot, amikor az erő ismét fogyni kezd. Leonardo DiCaprio a létezés végpontjait értelmezi kivételesen okosan, hitelesen.

Stációja végén, a film zárásaként belenéz a nézők szemébe. Hamleti tekintet a nagymonológ előtt.