Az ÁSZ a Péterfy Sándor Utcai valamint a Jahn Ferenc Kórházban olyan súlyos következményekre lett figyelmes, amelyekért kizárólag csak a rossz vezetés lehet a felelős.
Gazdálkodási szabálytalanságokat tárt fel az ÁSZ két budapesti kórháznál, amely több mint 800 ezer ember ellátásáért felelősek. A számvevőszék szerint az ellenőrzések azt mutatták, a nem megfelelő vezetésnek, illetve az elégtelen tulajdonosi kontrollnak súlyos következményei lehetnek.
A Péterfy Sándor utcai Kórház-Rendelőintézet és Baleseti Központ főbejárata a VII. kerületben MTI Fotó: Máthé Zoltán |
A pénzügyi és vagyongazdálkodásban, valamint a belső kontrollrendszer kialakításában és működtetésében is hiányosságokat tárt fel az Állami Számvevőszék (ÁSZ) két budapesti kórházban.
Az ÁSZ a Péterfy Sándor Utcai Kórház, valamint a Jahn Ferenc Dél-pesti Kórház 2008 és 2013 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését végezte el. A két intézmény irányítása 2011 végéig a Fővárosi Közgyűléshez tartozott, majd amikor állami tulajdonba kerültek, az Emberi Erőforrások Minisztériumánoz (Emmi). Egyes fenntartói, irányítói jogok gyakorlását pedig 2012-től a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) vette át.
Kritizálják a GYEMSZI-t
A számvevőszék közleménye szerint mindkét kórházra vonatkozóan megállapították, hogy az irányítói hatásköröket 2008 és 2011 között a közgyűlés részben szabályszerűen, 2012 és 2013 között az Emmi pedig szabályszerűen gyakorolta, a GYEMSZI azonban a jogszabályi előírásokat hiányosan érvényesítette. A tulajdonosi és fenntartói jogutódlás tekintetében a jogszabályi előírások hiányosan érvényesültek, mivel az ellenőrzött időszak végéig nem született meg az önkormányzat és a kormány közötti megállapodás, valamint az önkormányzat és a GYEMSZI közötti átadás-átvételi megállapodás.
A hatékony gazdálkodáshoz sem a közgyűlés, sem a GYEMSZI nem alakított ki mérhető teljesítmény-követelményeket. Az ellenőrzési jogosultságait a minisztérium és a GYEMSZI szabályszerűen gyakorolta, a közgyűlés viszont csak részben gyakorolta az előírásoknak megfelelően - írták a két kórházzal kapcsolatosan.
Nem tudtak időben fizetni
A csaknem 450 ezer budapesti lakost ellátó Péterfy Sándor utcai kórházról ezeken felül megállapították, hogy a belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése nem biztosította a szabálytalanságok megelőzését, feltárását, továbbá nem biztosított megfelelő feltételeket a szervezet integritását veszélyeztető korrupciós kockázatokkal szemben.
Az ellenőrzött időszakban nem volt biztosított az intézmény fizetőképessége, a szállítói és egyéb kötelezettségeknek határidőn túl tudott eleget tenni - folytatták. A szállítói kötelezettség állománya a 2008. január 1-jei mintegy 600 millió forintról 2013 végére több mint 2,6 milliárd forinttal nőtt, annak ellenére, hogy a kórház a szállítói kötelezettségek csökkentésére csaknem 3,2 milliárd forint fenntartói, illetve konszolidációs támogatást kapott. A lejárt szállítói tartozásállomány újratermelődött, a késedelem mértéke az ellenőrzött időszak végére emelkedett.
1 milliárddal csökkent a Péterfy vagyona
A Péterfy Sándor utcai kórház az erre vonatkozó jogszabályt megsértve nem folytatott le közbeszerzési eljárást mintegy 500 millió forint értékben (gyógyszer és élelmiszer beszerzés, informatikai eszközök bérlése, takarítási szolgáltatás). A GYEMSZI a közbeszerzéssel kapcsolatos jogszabályi előírásokat hiányosan érvényesítette, így nem használhatták ki a központosított közbeszerzésekből fakadó előnyöket. Az intézmény vagyona mintegy 9,4 milliárd forintról 2013 végére 8,3 milliárd forintra csökkent. A végrehajtott beruházások nem ellensúlyozták az eszközök elszámolt amortizációjában megjelenő avulást, az eszközök használhatósági foka minden eszközcsoportnál csökkent - összegeztek.
Kontrollrendszer volt, kontroll nem
A 400 ezer lakos ellátásáért felelős Jahn Ferenc-kórházról azt írták, a belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése részben volt szabályszerű: a kórház ugyan kialakította a kontrollrendszert a szervezet integritását veszélyeztető kockázatokkal szemben, azonban annak megfelelő működését az ellenőrzés tapasztalatai nem támasztották alá.
Az intézmény fizetőképessége 2011-től nem volt biztosított, a kórház szállítói kötelezettségeinek részben határidőn túl tudott eleget tenni. A szállítói kötelezettség állománya az ellenőrzött időszakban 451,8 millió forinttal (93,7 százalékkal) emelkedett annak ellenére, hogy a 2010-2013 években a szállítói kötelezettségek csökkentésére 780,3 millió forint konszolidációs támogatást kapott. A lejárt szállítói tartozásállomány és a késedelem mértéke az ellenőrzött időszak végére emelkedett.
A Péterfy Sándor utcai Kórház-Rendelőintézet és Baleseti Központ aulája. MTI Fotó: Máthé Zoltán |
A rossz vezetésnek köszönhető
A GYEMSZI ezt a kórházat érintően sem gondoskodott teljes körűen a közbeszerzések központosított lefolytatásáról. A végrehajtott beruházások nem ellensúlyozták az eszközök elszámolt amortizációjában megjelenő avulást, az eszközök használhatósági foka csökkent. A mérlegben kimutatott eszközök és források értékének megállapítása, nyilvántartása nem felelt meg az előírásoknak.
Az ÁSZ szerint az ellenőrzések azt mutatták, a nem megfelelő vezetésnek, illetve az elégtelen tulajdonosi kontrollnak súlyos következményei lehetnek. Sok intézménynél a feladatellátásban érintett, csak az alap szaktudással rendelkező dolgozókra bízzák a gazdálkodást, pedig lényeges, hogy ezt a feladatot felkészült pénzügyi-gazdasági szaktudással irányítsák – írta az ÁSZ.
0 Megjegyzések