A Shakespeare Estély az első, új formában megrendezett összművészeti est volt az Operaházban. 1214 vendég látta és hallotta a világsztár vendég, Plácido Domingo fellépését. A rendezvény előestéjén két egyfelvonásos darab bemutatójával köszöntötte az Opera a 140 éves Zeneakadémiát, jövő hét végén pedig máris jön az újabb premier: az Erkel Színházban a világhírű Damiano Michieletto Bohémélet-rendezését mutatják be.
Szombaton a világsztár Plácido Domingo részvételével lezajlott a Shakespeare Estély, az évad legkiemelkedőbb társasági, művészeti és jótékonysági eseménye az Operában. Az est 1214 vendége közül közel 400-an az Operaházban is vacsoráztak. Az épületet 2800 szál virággal díszítették fel, csak a dekoráción reggel hét órától kapunyitásig dolgoztak. A gálaestet fél éven keresztül készítették elő, a világhírű sztárvendég mellett tizenhét operaénekes szólista, két balettszólista, tizennégy balettművész, hatvan énekkari -, hetvenhárom zenekari művész és három karmester lépett fel.
A főműsort jótékonysági árverés követte, a 3.735.000 forintos bevételt az Országos Mentőszolgálatnak adományozta az Opera. A gálaest másnapján már hagyomány, hogy megrendezik a Morzsabált, amelyre évente közel ezer, hátrányos helyzetű kisgyerek hivatalos. A gyerekek Humperdinck meseoperáját, a Jancsi és Juliskát nézhették meg. A Magyar Állami Operaház már tervezi negyedik tematikus, összművészeti estjét, a 2017-ben esedékes Háry Estélyt is.
A Shakespeare Estély előestéjén a Zeneakadémia Solti György Kamaratermében dupla bemutatót tartottak: Gluck és Bertoni Orfeusz-feldolgozásait a Színház és Filmművészeti Egyetem két bábrendező szakos hallgatója állította színpadra. Ezzel a kettős premierrel köszöntötte az Opera a fennállásának 140. évfordulóját ünneplő társintézményét, a Zeneakadémiát.
De már közeledik az Operaház következő bemutatója is, amely az Erkel Színházban lesz, február 19-én. A Bohémélet 2.0 több szempontból különleges premiernek számít. A darabot 1937 óta nem vitte színre új rendezésben az Operaház, Puccini műve közel nyolcvan éve ugyanúgy látható az Operában. A mostani, modern változatot a világhírű Damiano Michieletto 2012-ben Salzburgban mutatta be, rendezése Sanghaj után most Budapestre is eljut.
Michielettót Európa egyik legizgalmasabb és legkeresettebb fiatal operarendezőjeként tartják számon, a világ számos nagy operaházában rendezett már. Azt mondja magáról, hogy képzeletének semmi sem szab határt, egyaránt inspirálja a klasszikus- és a popkultúra. Az ő rendezésében a Così fan tutte egy szvingerhotelben játszódott, a Pillangókisasszonyban motívumként megjelent a szexturizmus és Hello Kitty figurája, Mimi pedig Michieletto színpadán Amy Winehouse-ra hasonlított.
Az Erkelben most színpadra kerülő alkotása a nemzetközi operavilágban komoly visszhangot keltett. A kritikusok azt dicsérték, hogy Michieletto a történetet megszabadította a szentimentalizmustól, és nagyon pontosan megindokolta, hogyan és miért válik Mimi a körülmények áldozatává.
Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója azt mondta, hogy revelatív előadásra számít. „Az alkotók megértették, hogy különleges közegbe érkeznek produkciójukkal: olyan helyre, ahol az operaműveltség magas fokú, a Bohémélet rengetegszer ment és megy ma is, mindenki kívülről fújja – csak épp sosem látta másképp” – mondta a főigazgató, és hozzátette, hogy ez óriási kihívás. "Nincs az az operairodalmi remekmű, amelynek jót tenne, ha nyolc évtizeden át csak egyféle olvasatban kerül a nézők elé. Ma is rendkívül esztétikus Nádasdy Kálmán és Oláh Gusztáv 1937-es előadása, és kivételt teszünk azzal, hogy marad, főhajtásnak szánjuk az elődök munkája előtt, és egyben kiindulópontnak is a saját feladatainkhoz. Ugyanis a Bohémélet élő üzenetű darab, amelyet Budapest közönségének igenis joga végre más interpretációban is látni, amely közel húzza magához a partitúrát" - idézte erről Ókovács Szilvesztert az Opera magazin.
A Bohémélet 2.0 két főszerepét Sáfár Orsolya és Boncsér Gergely alakítja majd, a produkció zenei vezetője Kovács János karmester lesz. A Bohémélet 2.0 a bemutatót követően négy alkalommal lesz műsoron, február 21-én, 26-án, 28-án és március 3-án, a következő évadban viszont bekerül az OperaKaland programsorozatba, amely középiskolás fiatalokkal igyekszik megismertetni az opera műfaját.
0 Megjegyzések