Az MSZP oktatási kabinetvezetője azt javasolja, hogy civil szervezetek szervezésében kezdődjön érdemi párbeszéd a közoktatás helyzetéről.
Hiller István csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón közölte, pártja szakmai véleménye azonos a miskolci Herman Ottó Gimnázium tantestületének nyílt levelében megfogalmazottakkal, de nem akarják ezt az ügyet pártpolitikailag kisajátítani, ugyanakkor a politikai mezőben szívesen képviselik a megfogalmazott nézeteket.
Hozzátette: a változásokról oktatási kerekasztal keretében kell tárgyalni annak érdekében, hogy a magyar közoktatás középpontjában ne a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik), hanem a gyermek álljon, hiszen a gyermek érdeke a legfontosabb.
Az ellenzéki képviselő közölte, szövetséget ajánlanak a tiltakozó magyar pedagógusoknak. Ez nem egy párt vitája a másikkal, ha van nemzeti ügy, akkor a gyermekek oktatása az - hangsúlyozta.
A szocialista politikus szerint a magyar közoktatás színvonala zuhan, és csak azért működik, mert a pedagógusok áldozatkész munkája működteti.
A Klik-rendszer egy hibás felfogás rossz megvalósítása - jelentette ki Hiller István, aki szerint a központ tevékenységének három éve alatt maga lett a probléma. Szerinte a Fidesz nem azt akarja, hogy a gyermekeknek legyen jobb, hanem hogy a Klik jobban működjön; a pedagógusok pedig úgy érzik, hogy ők inkább adatszolgáltatók, nem a gyermekekkel foglalkozó oktatók.
Hiller István a nyílt levélben leírtak közül a Klik működése mellett több problémát is ismertetett, és azon a véleményen volt, hogy a szakmai követelések mindegyike helyes.
Elmondta, hogy a magyar közoktatásból jelentős, mintegy 100 milliárd forintos pénzkivonás történt, amely jelentősen és lényegesen meghaladja azt a mértéket, amire 2008-ban az akkori kormány kényszerült.
Véleménye szerint az államosításnak nem pusztán politikai, hanem finanszírozási célja volt: ki akartak venni a pénzt a közoktatásból.
A volt oktatási miniszter azt mondta, a pedagógus gondolkodó ember, ebben a rendszerben azonban "irányított robottá válik", ez pedig minden kreativitást, újszerű megoldást gátol. Nem véletlen, hogy ebben a rendszerben ellenségnek tűnik az alternatív oktatás - jegyezte meg.
Szóvá tette azt is, hogy az iskolaigazgatóknak nincs munkáltatói jogkörük és gazdálkodási lehetőségük. Ez oda vezet, hogy olyan kérdések, amelyeket egy évtizede rutinból oldottak meg az igazgatók, most heteket vesznek igénybe, mert a Klik reagálóképessége nevetségesen lassú - fogalmazott.
Hiller István közölte: ha a szakma elvárásait és javaslatait nem veszik figyelembe, akkor a magyar közoktatás színvonala továbbra is zuhanni fog.
Jelezte azt is, képviselni fogják a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének azon javaslatát, hogy a parlament tartson vitanapot a magyar közoktatás állapotáról, a Klik tevékenységéről.
Varga László, az MSZP Borsod-Abaúj-Zemplén megyei elnöke, országgyűlési képviselő a Herman Ottó Gimnázium tantestületének nyílt leveléről elmondta, hogy azt a nyilvánosságra kerülés előtt elküldték a Klik vezetésének és az illetékes államtitkárságnak, de választ nem kaptak. A dokumentumban ismertetett problémák nem csupán Miskolcon érhetők tetten - mutatott rá. Hozzátette: a nyílt levélhez már több intézmény, például a szintén miskolci Földes Ferenc Gimnázium és a budapesti Teleki Blanka Gimnázium is csatlakozott.
A Herman Ottó Gimnázium tantestülete a múlt héten nyilvánosságra került levelében azt írta, az egész oktatási rendszert látják veszélyben. Szóvá tették a pedagógus-béremelés módját, a fizetési besorolásokat, illetve a megnövekedett adminisztrációs terheket. Azon véleményüknek is hangot adnak, hogy az oktatásban az évenkénti - jobb esetben kétévenkénti - változások biztosan nem diák- és tanárbarátok. Bírálták azt, hogy kötelezővé tették a pedagóguskarba való belépést. A gimnázium tantestülete azt írta: továbbra is tanítani szeretnének, nyugalmat akarnak, mely politikától, álreformoktól mentes.
Forrás: MTI
0 Megjegyzések