Jirí Kylián "fekete-fehér" korszakában született két remekműve, a Sarabande és a Falling Angels debütál Magyarországon az Erkel Színházban pénteken a Fehér, fekete - Ellentétek vonzásában című produkcióban. A Magyar Nemzeti Balett új táncműsorának harmadik számaként visszatér a 2014-ben bemutatott klasszikus balett, az Etűdök.
Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója a premiert felvezető hétfői budapesti sajtótájékoztatón kiemelte: bár a Nemzeti Balett alapvetően klasszikusbalett-társulat, a modern és kortárs darabokban is otthon vannak, és ezek is fontos részét képezik a repertoárnak.
A tavaly Seregi-díjjal kitüntetett világhírű cseh koreográfusnak a Petite mort és a Hat tánc mellett ezzel immár négy darabja van a Nemzeti Balett repertoárján - tette hozzá Ókovács Szilveszter. Mint Solymosi Tamás balettigazgató megjegyezte, a Petite mort és a Hat tánc nagy sikerrel fut, több vidéki nagyvárosba is elvitték.
Solymosi Tamás elmondta, hogy a pénteken bemutatandó két Kylián-koreográfia közül a Falling Angelsben csak női, a Sarabande-ban csak férfi művészek táncolnak. A táncosok mindkét darabba nagy lelkesedéssel, energiával vetették bele magukat, a betanító balettmesterek nagyon meg vannak elégedve - mesélte.
A Sarabande egyik különlegessége, hogy a táncosok hangokat is kiadnak, amivel a Nemzeti Balett repertoárján szereplő művekben eddig nem igazán találkozhatott a közönség. "A hangok először talán meg fogják lepni a közönséget, de idővel érteni fogják, hogy mi a szerepük, hogy így teljes a darab".
"A Kylián-darabok repertoárunk gyöngyszemei, remélem, hogy hosszú ideig itt fognak tanyázni" - fogalmazott Solymosi Tamás, hozzátéve, hogy az új produkciót Pécsett, Győrben és más vidéki nagyvárosokban is szeretnék bemutatni.
Rujsz Edit betanító balettmester kifejtette, hogy a - két szereposztásban - nyolc táncosnő által bemutatott Falling Angels és a hat férfi táncos által előadott Sarabande abszolút ellentétei egymásnak. Mint mondta, a Falling Angelsben a táncosok a női psziché, a női lét állomásait táncolják el Steve Reich többszörös Grammy-díjas amerikai zeneszerző absztrakt, ütőhangszerekre írt zenéjére.
Rujsz Edit szerint ritkán követel meg egy darab ilyen fokú koncentrációt - a táncosnőknek többek között magukban kell számolniuk, hogy bizonyos közös formációk, mozdulatok pontosan kijöjjenek. Kylián ugyanakkor játékosságot is visz a darabba, amitől a nézők könnyednek érzik az előadást - tette hozzá.
Kelemen Ágnes balettművész elmondása szerint valóban hatalmas koncentrációt igényel a darab. Ami a koreográfia női létről való mondanivalóját illeti, úgy vélte, a darabban benne van a női öntudatosság, szakmai ambícióik, de éppúgy a női báj, a csábítás, a huncutság vagy a születés, a halál, az anyaság. Mindezek a színek benne vannak, annak ellenére, hogy sok szempontból minimalista a darab, fekete dresszt viselnek, egyszerű fény világít. Kiemelte azt is, hogy "magukat is beletehetik" az előadásba, amely ettől személyes lesz.
A Sarabande-ot Bach hegedűre írt d-moll partitájának lassú sarabande-tétele indítja, a nyitóképben pedig a Férfi születése látható. A középső részben Dick Heuff elektronikus hangokból, kiáltásokból, zihálásokból álló zenéje szól, eközben jelennek meg a férfilét stációi. Az utolsó képben a mozdulatok és a visszatérő klasszikus muzsika összhangba kerülnek.
Az alkotás több inspirációs forrásból táplálkozott: Bach muzsikája, a sarabande nevű barokk tánc, Kylián saját gondolatai a férfinemről, sőt még egy japán beavatási teaszertartás is szerepelt az ihlető élmények között.
Ókovács Szilveszter megjegyezte: aki hétvégéjét az Operaháznak adja, beleláthat abba, hogyan gondolkodnak a modernitásról, hiszen a pénteki Erkel Színházbeli balettest után szombaton lesz Aribert Reimann Lear című operájának premierje az Operaházban.
Forrás: MTI
0 Megjegyzések