Egyre több üzlet ad lehetőséget a vevőknek arra, hogy minőségi kifogás hiányában is levásárolhassák vagy visszakaphassák egy termék vételárát, holott a szabályok szerint nem kötelezhetők erre - ismerteti a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében.  
A Tanácsadó Iroda ezt egy 400 üzletre kiterjedő kutatás  eredményei alapján állapította meg, amelyet a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének megbízásából készített a fogyasztók számára a karácsonyi időszakban gyakran jelentkező problémáról. A felmérést a CP Contact Kft. készítette el.   

A közleményben rámutatnak: az üzletek érzékelték azt a fogyasztói igényt, hogy az ajándékba vásárolt hibátlan termékeket is visszavihessék, kicserélhessék. Ahol a verseny erős, ott a cégek még egymásra is licitálnak abban a tekintetben, hogy a fogyasztók mit és mennyi ideig vihetnek vissza - tették hozzá.  

A közleményben felidézik, hogy a hatályos szabályok szerint  a vásárló csak webes vagy más csomagküldő, üzleten kívüli vásárlás esetén gondolhatja meg magát, 14 napon belül elállhat a vásárlástól, és követelheti a vételárat a termék egyidejű visszaküldése mellett. A jogszabály a kötelező jótállás alá eső tartós fogyasztási cikkek esetében azt teszi lehetővé, hogy ha a termék hibás, és a vásárló minőségi kifogását 3 munkanapon belül jelzi, akkor a kereskedő köteles azt cserélni, és nem oldhatja meg a problémát úgy, hogy vállalja a termék javítását.

A tanácsadó iroda kiemeli: ha a fogyasztó boltban vásárolta a terméket, amely hibátlan ugyan, csak éppen méretben nem jó vagy nem tetszik, már nem lehet elállni a szerződéstől. Sem a pénz visszatérítését, sem a termék cseréjét vagy levásárlást nem követelheti a vásárló - írták. 

A kutatásból kiderült, hogy az üzletek eltérő módon, esetenként rendkívül toleránsan állnak a vevői igényekhez. A kutatásban részt vevő boltok között volt olyan, amely a vásárlástól számítva 3 napon belül biztosítja a termék cseréjének vagy levásárlásának lehetőségét, a többségük két hét és két hónap közötti időszakot határoz meg erre. 

Az üzletek leginkább a karácsony miatt adnak lehetőséget a cserére, levásárlásra, de többen nem kötik ezeket a panaszkezelési módokat az ünnepekhez. 

A fogyasztókat általában a nyugtán vagy a pénztárnál tájékoztatják a visszaváltás lehetőségéről, azonban a tanácsadó iroda megjegyzi, hogy sok esetben semmilyen tájékozódási pont nem áll a vásárlók rendelkezésére.  

A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda munkatársai díjmentesen segítenek a fogyasztóvédelmi problémák kezelésében, személyesen, telefonon, online, a  két ünnep között és januárban is. Elérhetőek a http://versenyugyi-tanacsadoiroda.hu/kapcsolat/ honlapon.

Forrás: MTI