Ismét megnyílnak a Déri Múzeum állandó kiállításai. Ennek apropóján állítottuk össze azt a listát, amely igazi kedvcsináló lehet, a múlt után érdeklődő vagy éppen a jövő titkait kíváncsian kutató jelen szemlélőjének.
1.
„A csillagos ég lakói” – régészeti kiállítás
A
Csillagos Ég Lakói címet
viselő régészeti tárlatunkon a halál általános képét
vázolták fel az alkotók. Ez a kiállítási egység három fő
részből áll:
1.
A látogatók egy téli, ködös erdőben tett séta során
ismerhetik meg az elmúlt tízezer év halálhoz kötődő általános
emberi és társadalmi jelenségeit. A bemutatott leletek Hajdú-Bihar
megye területén kerültek elő.
2.
A terem közepén egy Életfa
belsejében berendezett – általunk megalkotott –
„Halálszentélyben” emeljük ki a halotti kultusz általános
jelképi formáit: a búcsúzást, az utazást, az emlékezést, az
ezeket megjelenítő tárgyakkal.
3.
Az Életfából
a galérián lévő égi szférába feljutva egy egyiptomi sírkamrába
lép a látogató. Az égben lévő sírkamra a halállal kapcsolatos
emberi fantázia egyik történetileg hiteles képét ábrázolja
szimbolikusan: a halottak égi lakását, azaz a Csillagos
Ég Lakóit.
A
múzeum gyűjtőterületén főként az elmúlt húsz évben végzett
ásatásaink eredményeit mutatja be a tárlat, sajátos nézőpontból.
Időbeli keretei a középső neolitikumtól a magyar honfoglalás
koráig terjednek. A kiállítás a szokásokon és a tárgyi
emlékeken túl a temetkezéshez, a halálhoz, valamint a túlvilághoz
kötődő szellemi hátteret, elképzeléseket is bemutatja. Ezen a
ponton kapcsolódik a régészeti kiállításhoz a Déri Múzeum
egyedülálló egyiptomi gyűjteménye. Ezt egy egyiptomi főúri
sírkamrában ismerhetik meg a látogatók.
2.
Szamuráj udvarház
Harcművészet
vagy harc és művészet?
A
Déri Múzeum Japán-gyűjteménye nemcsak hazai, nemzetközi
mércével mérve is jelentős. Déri Frigyes gyűjtőmunkája során
elsősorban olyan jellegzetes japán tárgyakat keresett, amelyek az
Edo-korban (1603–1867) készültek. Ennek köszönhetően a virágzó
japán iparművészet számos tárgyi emléke tekinthető meg
napjainkban a múzeumban.
Déri
Frigyes kollekcióját egészíti ki az 1930-as évek elején
Tokióból érkezett anyag, amelyben a 19. század végén és a 20.
század elején készült mindennapi használati eszközök
találhatók meg. Az új kiállítás célja, hogy a műtárgyakat a
lehető legközelebb hozza a látogatókhoz. Olyan korhű atmoszférát
kíván teremteni, olyan információkat átadni, amelyek a nem
szakértő közönség számára is könnyen befogadhatóvá és
érdekessé teszik a látottakat. A kiállítótér középpontjában
egy késő Edo-korabeli, stilizált szamuráj udvarház áll, amely
keretét adja a korszak és a harcos kaszt bemutatásának.
3.
Fegyvertörténeti kiállítás
Halálos
szépségek
A
Déri-hagyaték egyik legnagyobb és legszínesebb műtárgycsoportja
az újkori fegyvergyűjtemény. Déri Frigyes elsődleges célja nem
az volt, hogy egy-egy fegyvertípusból a legteljesebb sorozatot
állítsa össze, hanem hogy minél több és minél változatosabb
harci eszköz kerüljön a gyűjteménybe.
A
kollekció három nagyobb egységre osztható. Az elsőbe a
keresztény Európa fegyverei tartoznak, amelyek elsősorban a 15–18.
századi magyar, német és olasz területekről származnak. A
második, nagyobb csoportot az Oszmán-birodalom területén és
Perzsiában készült, klasszikus muszlim fegyverek alkotják. A
harmadik rész, amely a távol-keleti fegyvereket mutatja be, a
legkisebb, ám a legkülönlegesebb egység. Az európai szemnek
olykor szokatlannak tűnő fegyverek a 17–18. századi Perzsiában
és Indiában készültek.
4.
Régi Képtár
Képzőművészeti
kincsek
A
régi képtárban láthatók azok a 17–19. században készült
alkotások, melyeknek nagyobb része Déri Frigyes ajándékaként
került a múzeumba.
A
kiállított művek a barokk festészeti emlékektől a klasszicista
műalkotásokon át nemzeti festészetünk kiemelkedő időszakáig,
a történeti festészet virágzásáig mutatják be e fordulatokban
gazdag időszakot. A kiállított közel hetven festmény tematikai
csoportba rendezve jelenik meg. Az első a portréfestészet 17–19.
századi törekvéseit és a kétszáz év során bekövetkező
változásokat mutatja be. A második kabinet a csendélet, míg
a harmadik tájképek és életképek párhuzamos kiállításával
igyekszik rámutatni a két tematika közötti szoros kapcsolatra.
A
grafikai kabinetben látható alkotások Debrecen még álló,
illetve már csak festményeken és grafikai lapokon megőrzött
emlékeinek képes dokumentumai. A legkorábbi darab a Debreceni
Színház (épült: 1861–1865) épületéről készített, azzal
egykorú akvarell.
Az
utolsó, legnagyobb térben a 19. század kiemelkedő festőinek
alkotásai zárják a Régi Képtár kiállítását, amelynek anyaga
híven tükrözi a Déri-gyűjtemény rendkívüli gazdagságát.
5.
Déri-emlékterem
„Debrecennek
ajándékozom...”
A
debreceni múzeumügy történetében az 1920-as év döntő
fordulatot hozott. Déri Frigyes ez év október 18-án járt először
itt, és bejelentette, hogy a Debrecennek adományozza gyűjteményét.
Kívánsága az volt, hogy olyan magyar városba kerüljön, amely
nagyságánál és jellegénél fogva alkalmas rá, hogy benne
gyűjteménye a magyar kultúra közkincsévé váljon. Kijelentette:
„Művelődéstörténeti gyűjteményemet, hosszú, munkás élet
eredményét a közönség és különösen az ifjúság
művelődésének előmozdítása végett állami tulajdonként
Debrecennek ajándékozom.”
A
Városi Múzeum Déri Frigyes adományával országosan és
nemzetközileg is kiemelkedő múzeummá vált. A Déri-gyűjtemény
minden klasszikus kultúrát és tárgykört nem nagyszámú, de
jellemző és értékes műtárggyal ismertet. A kollekció az
egyiptomi, görög, római, kínai, japán, iráni, mongol, indiai
anyag mellett kiemelkedően gazdag fegyver, numizmatikai és
képzőművészeti tárgycsoportokat is tartalmaz. Déri Frigyes
ezzel az adománnyal tette egyedülállóvá Debrecent az ország
múzeumai között.
6.
A Munkácsy-trilógia
„Én
az emberi alakban megjelent Istent akartam ábrázolni.”
Így
vallott műveiről az alkotó, akinek a múzeum talán legnépszerűbb
kiállítóterében, a Munkácsy Teremben láthatók Krisztus
szenvedéstörténetét feldolgozó, monumentális méretű
alkotásai. A festmények Krisztus és vádlói konfliktusát,
végkifejletként pedig az
ige beteljesedését,
Krisztus kereszthalálát jelenítik meg. A művek közös
bemutatásának különlegessége, hogy maga Munkácsy sem látta
együtt a három, bibliai témát feldolgozó festményét. A Jézus
életét megörökítő sorozat darabjai első alkalommal 1995.
augusztus 25-én, a Déri Múzeumban voltak láthatók együtt.
A
három képből a megnyitó napján csak kettő látható. Az Ecce
Homo 1930-tól látható a
Munkácsy Teremben, míg a Krisztus
Pilátus előtt 2015
májusától tekinthető meg újra Debrecenben. A Golgota
tulajdonosa viszont augusztus végén akként rendelkezett, hogy a
műalkotás sorsának végső rendezéséig megtiltja a festmény
további bemutatását és meghatalmazottja a művet eltakarja. Ezt a
döntést a Déri Múzeum tiszteletben tartja.
7.
Nagyerdő
A
természet szertára
Az
állandó természetrajzi tárlat a Debrecentől északra fekvő és
a várossal mára széles sávban összeépült erdő múltjába és
jelenébe nyújt bepillantást. A növény- és állatgyűjteményeket,
a gyűjtés egykori és mai munkaeszközeit, a tudománytörténeti
relikviákat és az erdei emberek: vadászok,
méhészek, rőzsegyűjtögető házalók, erdőtelepítő
vákáncsosok sajátos világának tárgyi
emlékanyagát hangulatos környezetben figyelheti meg a látogató.
Ebben a közegben a vitrinek asztalokká és szekrényekké, a rajtuk
és bennük elhelyezett műtárgyak pedig egy régi természetrajzi
szertár kellékeivé lényegültek.
8.
Föld alatti Debrecen
Eszközök,
kincsek, emlékek és egy régészeti szenzáció!
A
„Föld alatti Debrecen” című kiállításban a városunk
területén történt feltárások eredményeit mutatja be a múzeum.
Az elmúlt tizenkét évben, 2003 óta több mint húsz helyszínen,
közel négyhektárnyi területen folyt megelőző feltárás, vagy
régészeti szakfelügyelet. Ennek köszönhetően – az írott
források hiányában – az eddig ismeretlennek, vagy alig ismertnek
mondható korszakokat egyre pontosabban ismerjük. A kiállított
tárgyak a mindennapok emlékei.
A
10. századi leletanyagot bemutató, földbe mélyített ház a
debreceni városi régészet egyik szenzációja. Ez a régészeti
felfedezés ugyanis Debrecen történetét - a levéltári adatok
alapján eddig ismertekhez képest - legalább 100-150 évvel
korábbra teszi.
9.
Dobozi
temető
A
városi előkelőségek nyughelye
Debrecen
legnagyobb és legrégebbi ismert temetője a Cegléd, ma Kossuth
utcai temető. Három részt különböztettek meg benne, a keletit
Rakovszky, az északit Csapó utcai, a legnagyobb kiterjedésű délit
Dobozi temetőnek hívták. Ez volt a Dobozi család és más
előkelőségek temetkezési helye. A nemes Dobozi család
Kisszántóról származott Debrecenbe a 17. század közepén.
Dobozi István egymás után tizenhárom, fia, Dobozi II. István tíz
alkalommal volt a város főbírája.
A
látogatók előtt ismeretlen leleteket is bemutat a kiállítás.
Láthatók lesznek újra a 16–17. századi különleges
aranyékszerek, valamint Dobozi Sára ezüstkapcsos ingválla,
gyöngyös pártája vagy Ifjú Dobozi István mentéje és dolmánya
is.
10.
A Debreceni Városháza
„...az
igazat nem hamisítod, az hamisat nem igazítod...”
Debrecenben
a bíráskodás joga a főbíró és tizenkét tagú testülete, a
szenátus kezében volt. Debreceni polgár felett csak saját bírái
ítélkezhettek.
A
város lakóitól józan és jámbor életet követeltek. Gyakoribb
bűncselekmény volt a lopás, verekedés, káromkodás. A
legsúlyosabb bűntettek esetében a város pallosjoggal
rendelkezett. A kínvallatást, vesszőzést, akasztást és fővételt
a város hóhéra végezte. A „Városháza” kiállítótérben
rendkívül értékes műtárgyakat tekinthet meg a látogató,
többek között Juhos Ferenc debreceni főbíró pecsétgyűrűjét,
ládát, amely eredetileg a titkos levéltár irattartója volt,
főbírói karosszéket, Debrecen szabad királyi város címerképét,
hóhérpallost,
kalodát és rabbilincseket.
11.
Az Arany Egyszarvú patika
„Áldjon
meg az Isten bejövetelkor és távozáskor!”
Dr.
Rotschnek Emil gyógyszerész adományozta Debrecen szabad királyi
város múzeumának az Arany Egyszarvú patika felszereléseit,
berendezését. A gyógyszertárat Zeininger Antal 1772-ben a régi
Czegléd utca 3., a későbbi Kossuth utca 6. szám alatti házban
működtette. 1852-ben költözött át a patika a Sas és Kossuth
utca sarkára, ahol jelenleg is gyógyszertár üzemel. A patika
berendezése az egyik legszebb és legértékesebb hazai
gyógyszertári gyűjtemény. Egyes edényekben még mindig
megtalálhatók a régi gyógyszerek maradványai. A patika cégérében
félköríves sugárkoszorúban az 1772-es évszámot és az
egyszarvút helyezték el. A berendezés már a Városi Múzeum első
kiállításában is szerepelt, és a Déri Múzeum megnyitásakor is
az állandó kiállításban láthatták az érdeklődők.
12.
Debreceni kézművesség
Istenfélő
mesterek
A
14. században az egyre gyarapodó kézműves iparosok nemcsak
lakóhelyüket, a környéket is ellátták termékeikkel. Érdekeik
védelmében önálló, zárt testületekbe, céhekbe tömörültek.
A debreceni ötvösök és könyvkötők országosan híresek voltak.
Több száz mesterembert egyesített magában a csizmadia, a magyar
szabó, a szűcs, a tímár, a mészáros, a gubacsapó, a szűrszabó
és a szappanos céh. Működésüket a maguk közül választott
céhmesterek felügyelték. Elvárás volt, hogy a mesterember
istenfélő, törvénytisztelő, szorgos, munkájára igényes
legyen. A Déri Múzeumnak
rangos
céhemlékgyűjteménye van. Az új, állandó kiállításban
céhláda,
céhpecsét, céhedények, céhjegyzőkönyvek, szabadulólevelek és
számos más értékes tárgy és dokumentum látható.
13.
Gubacsapó műhely
Suba
a subához – guba a gubához...
A
debreceni gubás mesterek országosan híresek voltak jó minőségű,
tiszta gyapjúból szőtt, hosszú, göndör fürtű, fekete
gubáikról. A gubaposztót a hortobágyi pusztákon tartott rackajuh
szőréből készítették. Az anyagba szövés közben
gyapjúfürtöket fűztek, amitől a guba szőrmés bőr hatását
keltette. A kész gubákat kallózták, vagyis gyors sodrású
folyóvízben áztatták, hogy a guba szövete tömörödjön,
tartósabbá váljon, és égerfakéreggel festették feketére. A
koromfekete gubák nyakát élénkpiros veres posztóval
„begallérozták”. Korong alakú „szemet” varrtak rá, mely a
vállra vetett gubát rögzítette. A debreceni fürtös guba a
Megyei Értéktár megbecsült eleme.
14.Mézeskalácsosság
„Szív
adja szívnek szívesen, Fogadja szíved szívesen!”
A
fenti idézet olvasható a mézeskalácsos műhelyben kiállított,
egyik gazdagon díszített, piros, mézes szíven. Ilyet kaptak a
leányok a szerelmes legényektől a vásárokon. A mézeskalács
készítésének hagyománya egészen az ókorig nyúlik vissza,
hiszen már a görögök és a rómaiak is tálaltak ünnepeiken
mézes lepényt. Debrecen mindig is jelentős központja volt a
magyarországi mézeskalácsosságnak.
A
látogatók közelről vehetik szemügyre a ránk maradt díszes
mézes tányérokat, szíveket, babákat, bölcsőket és papucsokat
az új állandó kiállítás mézeskalácsos műhelyében. A
látványos kiállítást Kerékgyártó Sándor, egykori debreceni
mester hagyatékából rendezte be a múzeum. A látnivalókat a
maguk teljességében most láthatja először a nagyközönség.
15.
Kézműves műhely
A
kiállítótáson helyet kapott egy olyan közösségi tér is, ahol
a debreceni mesterségeket valóban kézzel foghatóan ismerhetik meg
a látogatók. Terveink szerint ide meghívást kapnak a régi
mesterségek mai művelői, akik bemutatókat tartanak és mesélnek
is munkájukról. A hagyományőrzés jegyében a kézművességgel
kapcsolatos filmeket is rendszeresen vetítünk majd.
16.
A kert
„Ó,
lesz-e nékem valaha /Egy csendes, barátságos kertem...”
Az
irodalmi terem a város önképének változását egyetlen
szimbolikus figura, Csokonai Vitéz Mihály alakján és kultuszán
át mutatja be. A kiállítás tere a Csokonai emlékezetében
összekötött három tér – a Füvészkert, az Emlékkert és a
temetőkert – egy képzeletbeli kertet jelenít meg, amely az
üldögélés és szemlélődés helyéül szolgál.
A
Füvészkert a botanizáló
Debreceni Kör munkásságához köthető, amelynek Fazekas Mihály,
Földi János, Szentgyörgyi József mellett aktív tagja volt
Csokonai is. A kertet végső menedéknek tekintő, a szemlélődő
életforma eszményét megfogalmazó költő alakja a Füvészkertben
a botanikán keresztül jelenik meg, költeményeiben,
szógyűjtéseiben, a füvészkönyv munkálataihoz való
hozzájárulásában.
A
Temetőkert a Hatvan utcai
temető, Csokonai síremlékével, mint az Árkádia-pör
szimbólumával, amely Csokonai emlékezetének birtoklásáért
folyt Kazinczy Ferenc és a debreceniek között. A kultusznak ebben
a szakaszában a piedesztál azt az eszményített, csak a versekben
létező szerzőt illetné, aki ekkor szülővárosa számára még
nem létezett: a nép ajkán a legendák varázslatos, garabonciás
Csokonaija él, a diákokén a tréfás versek szerzője s a rend
ellen fellázadó sorstárs alakja.
Az
Emlékkert kialakításának
mozgatórugója az 1802-es tűzvész után elhagyatottan álló
Nagytemplom mögötti terület kulturális, irodalmi, történelmi
térré alakítása. Kerítéssel határolt szoborparkot terveztek
ide, ahol elsőként Izsó Miklós Csokonai-szobrát állították
föl, jelezvén a debreceniek elkötelezettségét a Csokonai-kultusz
iránt. Itt kapott helyet átmenetileg a Haldokló oroszlán szobra,
majd Tóth András „Hungáriá”-ja – aminek helyén ma a
Bocskai-szobrot láthatjuk – a Gályarabok emlékoszlopa, és az a
bronz hamvveder, amely a református egyház és a kollégium
jótevői, Szombathy István és Veresmarty Zsuzsánna emlékezetét
őrizte.
17.
A polgárosodó Debrecen
A
városkép változása
A
18. század végére a gazdasági élet irányítását kezükben
tartó kereskedőcsaládok a város vezetésében is meghatározó
szerepet kaptak. Kialakulóban volt az új társadalmi elit, amely
már a nagyvárosi polgárságot tekintette mintának. Az új
városkép kialakításában meghatározó szerepük volt a
külföldről érkezett építőmestereknek. A 19. század első
felében épült fel a Nagytemplom, a Református Kollégium és a
Városháza is.
A
nagyerdei Fürdőház mint a társasági élet színtere
A
természetes vizekben szűkölködő Debrecenben van Közép-Európa
egyik legszebb gyógyfürdője, amelyet fák és virágok ölelnek
körül. Története közel kétszáz évre nyúlik vissza, az
állandóságot hirdetve ma is áll az egyszerűségében is
gyönyörű, klasszicista stílusú épület, a régi Fürdőház, a
mai Vigadó. Debrecen 1820-ban vette először fontolóra a
„Feredőház” építésének tervét, amely1826-ban készült el.
Polgári
szalon
A
polgárosodó Debrecen képét, hangulatát értékes műtárgyak
jelenítik meg a látogatók előtt. Akad itt empire stílusú,
porcelán berakással díszített cserépkályha, írószekrények,
köztük egy urna alakú, amely formája, díszítése és egyedisége
miatt a gyűjtemény egyik legértékesebb darabja. Láthatunk
emellett pergamen és bőrkeretbe foglalt tükröt, szekrényórát,
gyöngyház markolatú, vésett oroszlánfejben végződő díszmagyar
kardot, de színes, rózsás gyöngyfüzérrel ékített üvegpoharat
is.
18.
A Debreceni Casino
A
nemzeti csinosodás terjesztése
A
Debreceni Casino 1833-ban alakult meg, fontos célkitűzéseiről
alapszabályzatának első pontjából értesülhetünk:
„Ezen
Casino Egyesületnek czélja, a Nemzetiségnek, nemzeti
csinosodásnak, a hasznos olvasás és jobb ízlésű társalkodás
útján való terjesztése, s a mellett a nemzeti szorgalomnak
előmozdítása.”
A
Casino több mint kétezer kötetes könyvtára és gazdag
folyóiratgyűjteménye megalakulásától fogva nyitva állt a város
polgárai előtt. Az intézmény élen járt Debrecen közéletének
alakításában és a kultúra támogatásában. Működését
1945. november 26-án belügyminiszteri rendelet szüntette meg.
Története – vagyonának szétosztásával – 1949-ben lezárult.
19.
1848 emlékezete
„Én
bízom a népben...”
A
kiállítótérben a forradalmi események debreceni vonatkozásait
ismerhetik meg alaposabban a látogatók.
1848.
március 17-én érkezett meg Debrecenbe a város két követének
jelentése, melyben a bécsi forradalomról is küldtek tudósítást.
Miután a pesti események híre is megérkezett, a főbíró március
19-re összehívta a közgyűlést. A debreceniek már értesültek a
pesti 12 pontról, így 19-én több ezres tömeg gyűlt össze a
Városházánál. Az emberek a gyűlésterembe is bevonultak,
szószólóik kijelentették, hogy a 12 pont tárgyalásában részt
kívánnak venni. Ettől a szokatlan mozzanattól eltekintve a
közgyűlés rendben, ünnepi hangulatban zajlott le. A városi
nyomdát szabadnak nyilvánították, elrendelték a nemzetőrség
felállítását, végül Kossuth Lajost Debrecen város
díszpolgárává választották.
20.
A történetíró kultusza
Thaly
Kálmán élete és munkássága
Thaly
Kálmán a 19. század második felének jellegzetes, meghatározó
személyisége volt. Életének nagy részét Pozsonyban és
Budapesten töltötte. A Magyar Történelmi Társulat, valamint a
Századok történelmi folyóirat alapító tagja volt. Már az
1860-as évektől élénk figyelemmel fordult a Rákóczi-szabadságharc
története felé. Elkötelezettségét több mint ötven mű
születése jelzi.
A
politikus, történész, költő, a Magyar Tudományos Akadémia
tagja 1881-től
haláláig, azaz 27 éven keresztül Debrecen egyik országgyűlési
képviselője volt. A város 1903-ban díszpolgárává fogadta.
„Olyan
boldog vagyok, amiről fiatal koromban álmodoztam, amiért
férfikoromban dolgoztam, azt öreg szolgájának megengedte érnem
az Isten” – vallotta Thaly Kálmán önmagáról.
21.
Múzeum a múzeumban
A
tudás gazdag tárháza
Debrecenben
az első muzeális közgyűjtemény, a Városi Múzeum viszonylag
későn jött létre. Alapítása 1902 októberében történt,
amikor Löfkovits Arthur, a Debreceni Műpártoló Egyesület ülésén
felajánlotta a városnak 2500 darabos, értékes gyűjteményét.
1905. május 22-én, Csokonai Vitéz Mihály halálának századik
évfordulóján a Füvészkert utcai gazdasági iskola első emeletén
nyílt meg a Városi Múzeum. Gyűjteményei már a megnyitás után
is gazdagok és összetettek voltak: könyv- és kézirattár,
régiségtár, képzőművészeti, néprajzi és természetrajzi
osztály. A Déri Múzeum új helytörténeti kiállításának záró
egysége a századelő múzeumának hangulatát idézi meg.
23.Csodakamra
Csipetnyi
mindenség
A
wunderkammer (csodakamra) a reneszánsz idején alakult ki a korábbi,
ritkaságokból és egzotikus tárgyakból álló gyűjteményekből.
A csodakamrában ezek mellett megtalálhatók voltak ásványok,
különleges növények, állatok, értékes iparművészeti munkák,
műszaki csodák, néprajzi, vallási és történelmi emlékek,
valamint műtárgyak is. A gyűjtő a maga sajátos módján
egyesítette az ember és természet alkotásait, a csodakamra
hivatása volt ugyanis kicsiben megjeleníteni az univerzumot. A Déri
Múzeumban berendezett csodakamrában különleges üveg- és
ásványgyűjteményünkből válogattunk.
0 Megjegyzések