Schruff Milán kapta meg a Gádos Péter rendezésében, december 17-én a mozikba kerülő új magyar film, a Hajnali Láz főszerepét, amelynek ügyén okán vagy talán apropóján kaptuk mikrofon-végre a Junior Príma díjas színészt.
Hogyan
kapta meg a film főszerepét?
2011-ben
egy teljesen váratlan üzenet fogadott a Facebook-on. Horgas Péter
ajánlott engem egy film főszerepére. Elmentem a castingra, de
akkor még semmit nem tudtam erről a könyvről. Gárdos Péter
leültetett a kamera elé és azt mondta, hogy „ezt a szemüveget
vedd fel”. Látni akarta, hogy nézek ki benne, miközben meséltem
magamról. Ez nagyon tetszett, hogy itt egy rendező, aki pontosan
tudja, mit akar. Biztonságot éreztem, és hogy szeretnék együtt
dolgozni vele.
Az
első kör után szerencsére gyorsan visszahívtak és elküldték a
szöveget. Piti Emőkével azt a jelenetet kellett eljátszanunk,
amikor először találkozunk. Ma már elképzelhetetlen, hogy két
ember ne lássa egymást valamilyen közösségi oldalon, mielőtt
találkozik. A próbajáték után még inkább felerősödött
bennem az érzés, hogy nekem kell játszanom ezt a szerepet. Kis idő
múlva éppen kint horgásztam, amikor Péter felhívott, hogy engem
választottak. Akkor éreztem, hogy van igazság az életben.
Hogyan
készült fel erre a rendkívül összetett szerepre? Milyen
forrásokat tanulmányozott
a holokauszt-túlélő, tüdőbeteg, a halált megtagadó karakter
megformálására?
Az
első dolgom az volt, hogy újranéztem a Schindler
listáját,
ahogy A
zongoristát
is, egyszerűen a világ miatt. Reprodukálni azokat az átélt
borzalmakat nem lehet, de nem is ez lett volna a kulcs a figurához,
viszont a felkészülés szempontjából muszáj volt ilyen filmeket
látnom. A holokauszt után csontsoványra voltak fogyva az emberek,
viszont a háború után, amikor Gárdos Péter szüleit a svéd
táborokban kezelték, egy kicsit már megerősödtek. Péter kiadta
feladatul, hogy le kell fogyni, ne egészséges emberekként nézzünk
ki. Sportos életet élek, akkor voltam 76 kiló. Féléven keresztül
napi 800 kalóriát kellett bevinnem orvosi felügyelet mellett, és
naplót kellett vezetnem róla. Eközben volt két színházi
bemutatóm is. Komoly fegyelmet igényelt, de 11 kilót sikerült
leadnom.
A
forgatás előtt megkértem Pétert, hogy meséljen az édesapjáról,
hogy volt-e valami jellegzetes gesztusa, mozdulata. Megmutatta,
hogyan járt. Ezt is megpróbáltam beleépíteni a figurába.
Mi
vonzotta legjobban a szerepben?
Hogyan
lehet megjeleníteni azt egy filmben, ami a regényben le van írva?
Amikor az ember elolvas egy regényt, a fejében megy a mozi, a
filmben viszont mindent látunk. Ez nem egy klasszikus szerelmi
történet. Miklós kicsit groteszk figura, nem egy szép szőke
herceg, műfoga van, szemüveges, nem egy szépfiú, mégis egy vonzó
személyiség… és ez nagyon vonzott a szerepben. Valami tisztaság,
naivitás van benne, hiszen miután túlélt egy borzalmakkal teli
időszakot, mégis megmarad a hite, hogy kigyógyul a halálból és
kiválaszt valakit, szerelmes lesz és elveszi feleségül… Ilyen
nagy szerepet kapni itthon ritka nagy lehetőség, bár több esélye
lenne a magyar színészeknek ilyeneket eljátszani! Éreztem, hogy
irgalmatlan nagy feladat és lecke lesz, és reméltem, hogy
felnőttem ehhez a feladathoz.
Valóban,
ez nem egy klasszikus szerelmi történet. Milyen volt a közös
munka a partnerét alakító Piti Emőkével?
Nagyon
jó volt a közös munka, egyből jól működtünk, mint pár.
Fontos volt, hogy tessünk egymásnak, és meg is volt a kémia. El
kell azért mondjam, hogy nagyon sokszor nem találkoztunk, hiszen
kevés közös jelenetünk van. Kicsit olyan volt, mint a levelezés.
Hiszen Gárdos Péter szülei sem találkoztak sokáig, csak tudtak
egymásról, beszéltek egymásról, leveleztek egymással.
És
a többi szereplővel, a doktort alakító Máté Gáborral és a
legjobb barátot, Harry-t
alakító Kovács Lehellel?
2007-ben
végeztem és Máté Gábor volt az osztályfőnököm, aki mindig a
mesterem lesz. Most azonban nem rendezőként, hanem színészként
dolgoztunk együtt. Szerencsére gyorsan át tudtam törni a mester
és tanítványa gátat magamban. Rendezőként teljesen más, ezért
elképesztő volt látni, mennyire alázatos. Utána már csak azt
néztem, milyen technikát használ, hogyan létezik a kamera előtt.
Mindent tud a filmszínészetről.
Lehellel
először játszottunk együtt, és nagyon pozitív élmény volt
látni, hogy milyen profizmussal tud megcsinálni dolgokat. Ő csak
egy évvel korábban kezdte a pályát, mégis elképesztően profi.
Milyen
élmény volt a forgatás?
Egy
álom vált valóra ezzel a szereppel. Igaz, nagyon nehezen indult el
a munka, többször el kellett halasztani a forgatást, volt, hogy
színházi szerepeket mondtam le. A forgatást 2014 februárjában
kezdtük el és csak négy napot forgattunk. Majd áprilisban megint
négyet. Ezalatt az idő alatt volt két színházi bemutatóm.
Májustól júliusig forgattuk a film nagy részét. Két hét után
tudtam igazán azonosulni a szerepemmel, amikor már minden napot
együtt töltöttünk. Nagyon jó emlékeim vannak erről. Emlékszem,
az utolsó, amit forgattunk, az a tengeren játszódó jelenet volt.
Aznap járt le a féléves diétám, úgyhogy tudtam, hogy amikor
vége a forgatási napnak, végre ihatok egy sört és ehetek egy jó
tésztát.
Mi
volt a legnehezebb feladat?
Volt
egy jelenet, amikor Miklós feladja az egészet és az orvos felesége
megmondja, hogy meg fog halni. Ekkor köhögőroham jön rá,
fulladás és sírás… Ezt a jelenetet Péter a végére hagyta,
mert tudta, hogy nagyon nehéz. A forgatás előtt próbáltunk rá
és sokféleképpen próbáltam eljátszani. Volt, hogy belülről
éreztem, hogy ez most jó volt, de Péter azt mondta, hogy vegyük
újra. Mindegy, hogy hogy jónak éreztem… amikor sírtam és
lihegtem, túl nagyra nyitottam a képen a számat, ez a képen
hülyén nézett ki. Amikor viszont nem „csináltam” semmit,
akkor mondta Péter, hogy megvan.
A
másik nehézség a diéta volt, ez az elején még jó volt,
életmódváltást jelentett, de a vége felé már nagyon utáltam a
tojásfehérjét, meg a savanyúságot. Néha azért bűnöztem, azt
kellett! A fémfog-protézissel sem volt gond, mindig magam
ragasztottam be. Volt azért, hogy ment a felvétel, amikor kilazult
és kiesett. Az egyik öltönyt megtarthattam a forgatásról. Nem
emlékszem, a fogakat megkaptam e, pedig azt ígérték, odaadják.
Ha nem, akkor el fogom kérni.
SCHRUFF
MILÁN (Miklós)
1983-ban
született Siófokon. Gyerekkora óta tudatosan készül a színészi
pályára. 11 éves korától 20 éves koráig a székesfehérvári
Vörösmarty Színházban játszott, mint gyerekszínész. 2003-ban
felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Egyetemre Máté
Gábor osztályába. 2007-ben a Csizmadia Tibor által igazgatott
egri Gárdonyi Géza Színházba szerződött. Ebben az évben
leforgatta élete első nagyjátékfilmjét, a Kalandorokat,
melynek főszerepet játszotta Rudolf Péter és Haumann Péter
mellett. Az egri Gárdonyi Géza Színház színészeként olyan
rendezőkkel dolgozott, mint Zsótér Sándor, Máté Gábor,
Csizmadia Tibor, Radoslav Milenkovic. 2011-2013-ig szabadúszóként
dolgozott. 2014-től a tatabányai Jászai Mari Színház
társulatának tagja.
Válogatott
filmográfia:
HAJNALI
LÁZ (2015)
színész
Benzinkút
(szín.,
magyar kisjátékf., 2010) színész
Kalandorok
(szín.,
magyar vígj., 2008) színész
DÍJAK:
2007
Legjobb 30 év alatti színész (POSZT), 2011 Soós Imre díj, 2013
Junior Prima díj, 2015 Jászai Gyűrű Díj, Közönségdíj (Jászai
Mari Színház)
PITI
EMŐKE (Lili)
2010-2015
/ Kaposvári Egyetem, Művészeti Kar, Színművész Szak. 2014-től
a k2 Színház tagja. A
HAJNALI LÁZ első filmszerepe.
Színházi
szerepek:
Nemzeti
Vegyesbolt / r.: Dömötör Tamás, Átrium Film-Színház
Lö
csibészek - A Pokoli Trió / r.: Vajdai Vilmos, Táp Színház,
Hátsó Kapu
Iphigeneia
A-tól T-ig / r.: Szenteczki Zita, SZFE
Züfec
/ r.: Benkó Bence és Fábián Péter, k2 Színház és Szkéné
Színház
A.P.Csehov:
Apátlanok / r.: Benkó Bence és Fábián Péter, k2 Színház,
Hátsó Kapu
bakfitty
/ r.: Benkó Bence és Fábián Péter, k2 Színház és Stúdió K
Színház
Liliomfi
/ r.: Mohácsi János, Örkény István Színház
0 Megjegyzések