Marsha Norman Jóccakát, anya... című Pulitzer-díjas darabját mutatja be pénteken a Békéscsabai Jókai Színház. Az évad hatodik premierjét Csiszár Imre rendezi.
A Jászai-díjas, Érdemes- és Kiváló Művész az MTI-nek elmondta: régi vágya teljesült azzal, hogy megrendezhette a darabot, annak idején ugyanis felkérték, hogy az ősbemutatót a Vígszínházban ő vigye színre, de akkor egy külföldi út miatt nem tudta elvállalni a munkát.
A darabról szólva Csiszár Imre kifejtette: egy kiüresedett, értelmetlen életről szól a mű, de feltárul "anya és lánya kibeszéletlen múltja is", ami időnként komikus elemeket rejt magában. A darab groteszk. A magyar irodalomban leginkább Örkény István képviselete ezt a szemléletet - fogalmazott. A misztériumjátékokhoz is hasonlít a mű, az élet és a halál harcol egymással, egyiknek győznie kell a másik felett, és azzal szükségszerűen a másiknak vége - tette hozzá.
A korábbi rendezések Magyarországon nem nyerték el a közönség tetszését, ennek ellenére Csiszár Imre nem fél a kudarctól. Szerinte az eddigi előadások kissé félre voltak értelmezve, ő próbálta elkerülni, hogy a lány egyfajta "antik hősnőként" jelenjen meg a színpadon. Mint mondta: olyan élethelyzeteket mutat be a darab, amelynek egyes részei mindnyájunk számára ismerősek, ezáltal "megrázó érzelmi azonosulást" tud kiváltani a nézőkből.
A rendező hangsúlyozta: egy stúdiódarabban, "karnyújtásnyira a nézőktől" nem szabad hibázni, a szereplőknek elementárisan kell átadniuk a mondanivalót. Úgy fogalmazott: a két színésznő, az anyát, Thelma Catest alakító Kovács Edit és a lányát, Jessie-t alakító Tarsoly Krisztina "briliánsak".
A darabban a középkorú, epilepsziás Jessie mindenből kiábrándulva úgy dönt, öngyilkos lesz. Egyik este leül anyjával, Thelmával, és nyugodt hangon közli, hogy még mielőtt felkel a nap, véget vet az életének. A rémült anya a másfél órás, szünet nélküli darabban megpróbálja meggyőzni a lányát, hogy érdemes élni.
Marsha Norman művét 1983-ban mutatták be a Broadwayn, akkor elnyerte a Pulitzer-díjat dráma kategóriában, valamint a kritikusok, és az év legjobb darabjának járó díját.
A Tévedések vígjátéka után az idén ez már a második békéscsabai rendezése Csiszár Imrének, aki erről szólva elmondta: annyi közös van a két műben, hogy mindkettő műfaja kevert, a mostani rendezés egy "vidám tragédia", míg a Shakespeare-darab, a személyiség elvesztésének problematikája egy "komor vígjáték".
Forrás: MTI
0 Megjegyzések