A Levegő Munkacsoport szerint várhatóan 2025-től 42 ezerrel kevesebben halnak majd meg évente Európában a légszennyezettség következtében, amennyiben elfogadják az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága által beterjesztett, a légszennyezettségi határértékek szigorítását tartalmazó javaslatot.
Erről Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke beszélt Jávor Benedekkel, az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságának alelnökével közösen tartott sajtótájékoztatón, hétfőn Budapesten.
Jávor Benedek kiemelte: a javaslat arra kötelezi a tagállamokat az európai irányelvnek megfelelően csökkentsék a szennyezőanyag-kibocsátást, akár a gépjárművek károsanyag-kibocsátásának, akár az ipari vagy a fűtési eredetű szennyezés mérséklésével.
Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a javaslat a különböző szennyezőanyagok 20-30 százalékos határérték-csökkenését irányozza elő, továbbá olyan szennyezőanyagoknál is megállapít határértéket, amelyek esetében még nincs meghatározott szélső érték.
A magyar kormánynak csökkentenie kell a levegő szennyezettségét - hangsúlyozta az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságának alelnöke.
A közlekedési eredetű kibocsátás visszaszorításánál a forgalomszervezést és a kibocsátási határértékek szigorítását, a fűtési és az ipari eredetű szennyezőanyag kibocsátásnál pedig a városi zöldfelületek növelését említette megoldási javaslatként.
Jávor Benedek kifejtette: a levegő minőségének javulása által csökkenne a légszennyezés miatt kialakuló betegségek száma, így az egészségügyi és a kieső munkanapokból eredő költségek megspórolásával Magyarország nyeresége 1 és 7 milliárd euró között lenne, míg az intézkedések szükséges kiadásai 70 millió euróra tehetőek.
Lukács András hangsúlyozta: Magyarországon 16 ezer ember hal meg idő előtt légszennyezettség következtében, míg az Európai Unióban ez a szám a 450 ezret is elérheti.
Megemlítette, hogy Budapesten, a Kálvin téren végzett helyszíni légszennyezettségi mérések azt mutatták, hogy a levegőben található veszélyes anyagok részecskéinek száma egy köbcentiméternyi mintában a 300 ezret is eléri, amikor dízelmotor-meghajtású járművek haladnak arra, míg ezek hiányában csupán 25-30 ezer ez az érték. "Egy viszonylag tiszta városi területen" végzett mérésnél pedig 1000-2000-es értéket mutat.
Forrás: MTI
0 Megjegyzések