Az olajipar után a gépjárműgyártás a második legnagyobb iparág Iránban, s most, hogy rövidesen megszűnnek a nyugati szankciók az iszlám állam ellen, megkezdődhet a nemzetközi verseny az ország hatalmas autópiacáért.
Ez a piac már most a Közel-Kelet legnagyobbjának számít – tavaly 1,1 millió autót adtak el, ám 80 millió fogyasztó vár új lehetőségekre –, s elemzők szerint rendkívüli növekedésre lehet számítani a következő öt évben. Különösen a két nagy francia gyártó, a PSA Peugeot Citroën és a Renault túráztatja a motorokat a startvonalon. A PSA-nak meg is van minden oka a nagy visszatérésre, ugyanis a szankciók 2012-es bevezetése előtt ő volt Irán legnagyobb európai autószállítója.
A Peugeot az ország legnagyobb gyártójával, az Iran Khodróval akar nagyobb üzletet összehozni egy esetleges közös gyártásról, s már azt tervezgeti, hogy 2020-ig évi 400 ezerre futtatja fel az Iránban eladott gépkocsijai számát. A Renault ugyanakkor a szankciók idején bentragadt 560 millió dollárjából akar előnyt kovácsolni, azaz kitúrni a PSA-t az első helyről – állítják bennfentesek. Esélye lehet rá, különösen ha összefog a japán Nissannal, amelyben 43,4 százalékos tulajdoni hányaddal rendelkezik. A dolog pikantériája, hogy korábban mind a PSA, mint a Renault úgynevezett előre gyártott készleteket szállított az Iran Khodrónak, amely aztán készre szerelte az alkatrészeket. A verseny azóta élesedett a zsíros falatért, amióta Carlos Tavares PSA-vezér volt főnöke, Carlos Ghosn átigazolta a Renault élére.
Használtautó-vásárlási kampány
Annak ellenére, hogy a magas importvámok gyakran megkétszerezik az eladási árat, csak úgy nyüzsögnek a külföldi luxuskocsik Teherán utcáin, ám ez egyes vélekedések szerint veszélyeztetheti a hazai autóipart. Ezért többen kampányt indítottak az új autók vásárlása ellen. A járműgyártás egyébként közvetve vagy közvetlenül több mint egymillió embernek ad munkát Iránban. A szankciók miatt a gyártók nem jutottak hozzá a modern technológiához, így a helyi autók minősége folyamatosan romlott. Az autókereskedelem élénkítése érdekében már a kormány is beavatkozott, hitelekkel segíti az ország második legfontosabb iparágát. Irán 2021-re évi 3 millió autó gyártását tervezi, ám e termelési cél eléréséhez elengedhetetlenül fontos, hogy globális gyártókat is bevonjon a folyamatba.
A PSA iráni eladásai négy éve, a szállítások leállása előtt érték el csúcsukat, ekkor évi 458 ezer Peugeot talált gazdára a közel-keleti országban, ami a piac 30 százalékát fedte le. A PSA egyébként akkori partnere, az amerikai General Motors nyomására adta fel iráni pozícióit. A kecsegtető jövő reményében a Peugeot most eltűri, hogy az Iran Khodro engedély nélkül, a szürkepiacon beszerzett alkatrészekből szerelje össze a modelleket. Különben is, e tevékenység betiltása csak a riválisok, a Renault, a Volkswagen és más, ugrásra készen álló cégek malmára hajtaná a vizet. Ugyanakkor Hasem Jekezare, az Iran Khodro főnöke egy korábbi tévéinterjúban már érzékeltette, hogy a Peugeot nem lesz a cég fő partnere.
A színfalak mögött a Renault is keményen dolgozik, s szintén arra számít, hogy öt év múlva évi 400 ezer autót fog gyártani Iránban. A cég egyik informátora szerint a Renault – ellentétben a PSA-val – sohasem vonult ki Iránból, így a hűségnek ki kell fizetődnie. A két francia társaság mellett még a Suzuki is készül a visszatérésre. Egy másik megfigyelő szerint a francia autógyártók helyi tárgyalásainak nem lesz azonnali hatása, ugyanis Irán jelenleg csak kész autókat tud importálni, s állítólag a gyártók sem akarnak új gyárak építésébe fektetni. Nehezíti a francia cégek helyzetét, hogy Párizs meglehetősen kemény álláspontot képviselt az Irán atomprogramjának ellenőrzését célzó tárgyalásokon. Jekezare egyidejűleg hangsúlyozta, hogy egy erős európai államot is fognak választani negyedik partnernek.
0 Megjegyzések