A frekvenciapályázati rendszer hatékony eszköz az élénk és nyílt piaci verseny fenntartására – derül ki a Karas Monika, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság és a Médiatanács elnökével készült interjúnkból. Az elnök szerint felpezsdülőben van a rádiós piac, vizsgálják a megfogalmazódó igényeket.


– A Médiatanács múlt pénteki, a nyári szünet előtti utolsó ülésén határozatdömpingbe kezdett, és három budapesti rádiós frekvencián is eredményt hirdetett, ami szerint a Tilos, a Klasszik Rádió tovább szólhat, a Gazdasági Rádió pedig átköltözik egy másik műsorkoncepcióval egy másik sávra, míg jelenlegi frekvenciáján a Hang-Adás Kft. üzemeltet majd rádiót. Miért kellett az utolsó pillanatig várni a döntéshozatallal?

– A Médiatanács – más döntéseihez hasonlóan – ezúttal is betartotta az eljárási határidőket, azonban meg kellett várnunk az egyik pályázat esetén a bírósági döntést. Mint köztudott, demokratikus jogállamban, mint a mienk, lehetősége van a pályázóknak a Médiatanács döntéseire bíróságon felülvizsgálatot kérni. A bíróság rámutatott az egyik pályázat alaki hiányosságára, így másképpen döntött, ahogyan a testület, ezért az ítélet előírásait követve mi is a fellebbező cég javára döntöttünk az eljárás lezárásakor.

A másik fontos megjegyzendő, hogy a hatóság arra törekszik, hogy a frekvenciapályáztatás minél gördülékenyebben működjön, mert meggyőződésem, hogy a pályáztatási rendszer hatékony és egy jól kiforrott eszköz az élénk és nyílt piaci verseny fenntartására. A nyári ülésezési szünet előtti utolsó ülésen talán valóban rekordot döntöttünk az egy napon tárgyalt pontokat illetően, de minden esetben, a szakterület több munkatársának alapos szakmai munkája előzi meg az egyes témák előterjesztését, napirendre kerülését. Az említett frekvenciák esetében a pályázati ajánlatok értékelése során több alkalommal kellett hiánypótlást kérnünk, a vesztes pályázók – ahogyan említettem – bírósági felülvizsgálati kérelmeket is benyújtottak. Az ügyintézés ezek miatt húzódott tovább a „szokásos” eljárásoknál tapasztaltakhoz képest.

– Várható, hogy a döntések hatására teljesen átalakul a budapesti rádiós piac? Van erre esély? Hiszen azon túl, hogy eredményt hirdettek, most új pályázatok jelennek meg.

– Nem gondolom, hogy teljes átrendeződésről van szó, csupán olyan változásokról, amelyeket a piac generált. Tudni kell, hogy a frekvenciákkal való felelős és gondos gazdálkodás a feladatunk. Ez nem olyan, mint egy vetőmag, hogyha többet vetek el, akkor jövőre nagyobb lesz a termés. Az erőforrások mindig is korlátosan állnak rendelkezésre, végesek a lehetőségek. Tudni kell, hogy a hatóság folyamatosan vizsgálja a médiaszolgáltatásra kiosztott frekvenciák hatékony használatát, éppen úgy, ahogyan teszi ezt a klasszikus értelemben vett hírközlésre szánt frekvenciák esetében is. Az NMHH minden évben két külön kötetben is beszámol a piaci változásokról, azokat az országgyűlés elé terjeszti, de bárki számára teljes hosszában olvashatók is a honlapunkon.

Döntés-előkészítéskor a testület tehát többek között a médiaszolgáltatók kötelezően beadott éves beszámolójában leírt adatokat veszi figyelembe és megvizsgálja a frekvencia- és médiaszolgáltatási díjfizetési kötelezettségnek való megfelelést. Elemzéseinkben támaszkodunk továbbá a Magyar Reklámszövetség által közzétett adatokra, a magyar médiapiacon végbement éves reklámköltések változásaira, a hirdetési piac alakulására, valamint közös szakmai munkát, folyamatos egyeztetéseket folytatunk a Helyi Rádiók Országos Egyesületével (HEROE) a pályázati rendszer átláthatósága és egyszerűsítése érdekében, a finanszírozási, a frekvencia-kiosztási lehetőségekről, a nemzetközi trendekről. A döntéseket tehát alapos előkészítés, a gazdasági eredményességet és piaci helyzet számadatos tükörképét számításba vevő analízis alapozza meg.

– Visszhangot és csendes meglepődést váltott ki rádiós körökben, hogy a Mária Rádió elvesztette frekvenciáját. Mi volt ennek az oka?

– A Mária Rádió az adott frekvenciát 12 évig használhatta, a jelenlegi versenyben pedig lehetősége volt ismét pályázni. A bíróság döntése szerint benyújtott pályázata alulmaradt a versenyben, mert az alakilag hibás volt, ezért kell beszüntetnie adását az eddigi frekvencián. A rádió július közepén pedig ideiglenes médiaszolgáltatási szerződéskötési kérelmet nyújtott be egy másik frekvenciára, ahol nem végleges jelleggel továbbra is működtethet egy hitéleti rádiót. A Médiatanács, ahogy eddig is, a jövőben is megadja a lehetőségét annak, hogy a szerencsére már felpezsdülőben lévő rádiós piac igényeit kielégítve további olyan frekvenciákat találjon, melyek pályáztatásával sokféle társadalmi réteg és közösség jut rádiós lehetőséghez. Ezeken a pályázatokon természetesen a Mária Rádió is egyenlő esélyekkel, jogszerű és méltányos elbírálást remélve indulhat.

Fontos itt is megjegyeznem: minden egyes pályázaton minden induló egyenlő esélyekkel vesz részt. A frekvenciák hasznosítását a nyertes pályázók 7 évre nyerik el, amelyek kérelemre egy alkalommal további 5 évre meghosszabbíthatók. Minden országban megfigyelhető, hogy a rádiószolgáltatók időről időre váltják egymást, egyik szolgáltató sem rendelkezik használatra irányuló egyéni privilégiummal. Egyébként éppen a szép számmal előforduló alaki hibák kiküszöbölésére tavaly decemberben a Médiatanács új pályázati felhívásokról döntött, amelyek a pályázók számára az eddigi gyakorlathoz képest lényegesen egyszerűsített formai követelményeket írnak elő, könnyebben teljesíthetővé váltak az alaki feltételek.

– Vidéken is várhatók változások? Mi a testület gazdálkodási koncepciója azon túl, hogy korlátos erőforrásokkal felelősen gazdálkodik?

– A gazdálkodási koncepció összetett. A lehetőség, egyúttal a felelősség igen nagy. Döntés-előkészítéskor több szempontot kell figyelembe vennünk. Ahogyan említettem, hazánkban fellendülés mutatható ki a magyar rádiós reklámköltésekben. A Magyar Reklámszövetség adatai szerint 2012-ről 2013-ra a rádiós szektor árbevétele 29 százalékkal nőtt, míg 2013-tól 2014-re közel 6 százalékkal bővült. Ez számunkra azt jelenti, hogy nyithatunk új frekvenciákat, a befektetés megtérülését viszont már a piac maga fogja bizonyítani majd saját alakulása szerint. A vidéken szabadon lévő frekvenciákat is most vizsgáljuk felül, 12 pályázati felhívás már most készül, és ősszel kerül a testület elé aszerint, hogy a piac milyen igényeket fogalmazott meg, és mely igénynek van realitása.