A gyógyszertárak marketingtevékenységének rugalmasabb és megengedőbb szabályozását javasolja a Hálózati Gyógyszertárak Szövetsége (HGYSZ). A javaslatokat megküldték az Emberi Erőforrások Minisztériuma egészségügyért felelős államtitkárságának és az Országos Gyógyszerészeti és Élelmiszer-egészségügyi Intézetnek (OGYÉI).
A szövetség az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében azt írta: a jelenlegi szabályok hátrányosan érintik mind a vásárlókat, mind a gyógyszertárakat, mert a fogyasztók nem juthatnak hozzá olyan kedvezményekhez, amelyek más üzletekben elérhetők. Emiatt a gyógyszertárak forgalma csökken, ami rontja működési feltételeiket.
A HGYSZ ezért olyan szabályozást javasol, amely összeegyeztethető a gyógyszertárban végzett egészségügyi tevékenységgel, nem sérti a betegek érdekeit, megfelel a hivatásrendi etika szabályainak, de felszámolja az egyenlőtlenséget az azonos piaci szegmensben működő, egymással versengő felek közötti - írták.
A HGYSZ kiemelte: egyetért azzal, hogy a gyógyszer-kiskereskedelemben szigorú előírások szükségesek a marketingtevékenység szabályozására, hiszen ennek célcsoportja "rendkívül érzékeny és kiszolgáltatott" emberekből áll. A szövetség véleménye szerint ugyanakkor a gyógyszertárak gazdaságos és stabil működéséhez elengedhetetlenül fontos, hogy - ha a szakmai munkát és a betegek érdekeit nem sérti - minden eszközzel növelhessék ismertségüket és forgalmukat.
A fentiek alapján HGYSZ azt javasolja, hogy az egészségügyi tárca vizsgálja felül a gyógyszertári marketing szabályozására vonatkozó rendelkezéseket, valamint kezdeményezi, hogy induljon szakmai egyeztetés a kormányzat és a szakmai szervezetek között.
A HGYSZ javasolja, hogy a gyógyszertár népszerűsítésére vásárlástól függetlenül ajándékozhatók legyenek kis értékű, gyógyszertárban forgalmazható és nem forgalmazható termékek is, mert így fogyasztásra ösztönzés nélkül lehetne népszerűsíteni a patikákat.
A társadalombiztosítási támogatással rendelhető gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök és tápszerek esetében a szövetség azt ajánlja, hogy - a jelenlegi szigorú szabályozás fenntartása mellett - ennél a termékcsoportnál engedélyezzék az egészségügyi felvilágosító, tájékoztató, egészséges életmóddal, prevencióval, betegségek kezelésével kapcsolatos, gyógyszerészi gondozást támogató kiadványok ajándékozását.
A társadalombiztosítási támogatással nem rendelhető gyógyászati segédeszközök, tápszerek és egyéb termékek esetében - a HGYSZ javaslata szerint - a gyógyszertárak ugyanolyan marketingeszközöket alkalmazhatnának, mint bármely más üzlet.
A közleményben felhívják a figyelmet arra, hogy a gyógyszertárak által forgalmazható termékek köre jelentősen bővült olyan egészségmegőrző készítményekkel, amelyekkel kapcsolatban a szokásos marketingtevékenység etikai problémák nélkül alkalmazható lenne. Így például kozmetikai termékekhez lehetne mintákat adni, gyógyvizek és gluténmentes élelmiszerek esetén kóstolót tartani, egyéb termékek esetén pedig törzsvásárlói kedvezményeket nyújtani - közölték.
A HGYSZ szorgalmazza azt is, hogy a gyógyszertárakat csak az általuk szervezett és végzett jogsértő marketingtevékenység miatt lehessen büntetni, vagyis a patikát működtető gazdasági társaságokat ne bírságolják olyan kedvezményadás vagy ajándékozás miatt, amelyet tőlük független gazdasági társaság a gyógyszertár beleegyezése és tudta nélkül nyújt.
Forrás: MTI
0 Megjegyzések