Úgy látszik, az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) csak 35 milliió dolláros lépésekben képes gondolkodni: ennyire büntette tavaly a General Motorst a modelljeibe szerelt hibás gyújtáskapcsolók miatt. A beléjük helyezett slusszkulcs sokszor saját súlyánál fogva elfordult menet közben leállítva a motort, legkevesebb 120 halálos kimenetelű balesetet okozva. 


A cégnél tudtak a problémáról, de nem tettek ellene semmit. Ahogy a Honda is egy évtizeden át „elfelejtette” a konstrukciós hibákra visszavezethető, emberéleteket is követelő baleseteket a közlekedésbiztonságiaknak bejelenteni. Emiatt 70 milliós bírságot kapott januárban.

Vasárnap a FIAT Chrysler Automobiles (FCA) írt történelmet azzal, hogy 105 millió dollárra tolta a lécet, ennyivel bűnhődik a hatóságok és vásárlóik megtévesztéséért, az összesen 11 millió járművet érintő 23 visszahívási akciójánál tapasztalt hiányosságokért – jelentette az AP. Az FCA lazán kezelte a hibás biztonsági berendezések, alkatrészek elrendelt kicserélését, ezzel milliók életét kockáztatta nap mint nap – indokolta a rekordbírságot a NHTSA, amelynél hiába hivatkozott arra a cég, hogy a cseredarabok legyártása elhúzódott, a szervizekben sűrűn akadtak időpontegyeztetési gondok, és hogy az érintettek utolérése sem zökkenőmentes. 

Évek óta zajlik például a Jeep Liberty és a Grand Cherokee SUV modellek kötelező javítása, ezeknél karambol esetén a benzintartály könnyen felrobbanhat. Az 1,56 millió érintett jármű közül eddig félmilliót tudtak megreparálni, s noha Sergio Marchionne elnök-vezérigazgató szerint mindent megtettek, az autótulajdonosok közönyével nem tudnak mit kezdeni.

Az autógyártó végül is elismerte a közlekedésbiztonsági szabályok megsértését. A bírságból 70 millió dollárt készpénzben fizetnek, húszmilliót a visszahívások felgyorsítására, rendszerük fejlesztésére fordíthatnak, és 15 millió a „tartalék” az előre nem látott hibák kezelésére. 

A határozatban foglalt vállalások betartását a céghez kirendelt független szakértők ellenőrzik. „Jó magaviselet” és pozitív hozzáállás esetén viszont a bírság akár csökkenthető is. Van még egy húzós tétel is, miszerint egyes Ram kisteherautókat a cégnek vissza kell vásárolnia, ha tulajdonosa ezt kéri. Az első negyedévet 101 millió dollár nyereséggel záró és folyamatosan stratégiai partnert kereső FCA-nak ez kész sorscsapás lehet. A visszavételi opció félmillió Ram pick-upot érint, ez becslések szerint 2,5 milliárd dolláros kiadást jelent, igaz, a kormánymű hibájának kijavítása után ezek újra forgalomba helyezhetők.

A cég a múlt héten 1,4 millió Jeep, Ram és Dodge modelljét rendelte be szervizre, miután kiderült, hogy hackerek a jármű számítógépére telepített UConnect kommunikációs szoftver biztonsági rését kihasználva a távolból teljesen átvehetik az autó irányítását. Szerencsére ez a hiba a szoftverfrissítéssel orvosolható. Bonyolultabb a helyzet annál az 1,7 millió visszahívott Ram kisteherautónál, amelyeknél a légzsákot egy konstrukciós hiba miatt fellépő elektromos zárlat váratlanul működésbe hozhatja.