A Transzatlanti Befektetési és Kereskedelmi Partnerségről szóló vita az ellenzék szavazataival került az Országgyűlés napirendjére. Az LMP a tervezett megállapodást a fenntarthatóság és a szuverenitás szempontjából vitatja. Kezdeményezéséhez jobbikos és szocialista képviselőket is megnyert. A cikket félóránként frissítjük, kattintson ide, ha követni szeretné a vitát.


Gyenge a külpolitikai cselekvőképességünk

A TTIP függőség és a paksi energiafüggőség nem kiváltja, hanem erősíti egymást. Külpolitikai cselekvőképességünk megerősítése nélkül nem tudjuk csökkenteni kiszolgáltatotságunkat. Schiffer András azt kérte a kormánytól, hogy a görögökhöz hasonlóan mondja ki: sohasem fogjuk támogatni a megállapodást. 

Megszűnik a politika, egyenlőtlenek versenye

A választott off-shore bíróságok megszüntetik a helyi gazdaságokat és a helyi politikát is: kérdéses, hogy egyáltalán szükség lesz-e politikusokra. A jövőbeni szabályokat innentől azzal az USA-val kell először megvitatni, amelyik nem írta elő se a Kyotói, se a Stockholmi, se a Bázeli megállapodást, mielőtt saját legitim intézményeik elé vinnék. 
Növényvédő szerek, hormonkezelt marha, klónozott csirke áraszthatja el Európát. A gyógyszercégek gátolják a szegény országok olcsó generikus gyógyszerekhez valóhozzáférést. 

Az EU széthullásához vezethet

Egy ENSZ tanulmány szerint 600 000 munkahely fog elveszni, csökken az emberek bére. A szolgáltatás-liberalizációt 2000-ben sikerült megállítani. A NAFTA az első ilyen megállapodás, ami Mexikónak semmilyen előnyt nem hozott, csak egy bűnözéstől és nyomortól elborított társadalmat hozott. 
Nem szokványos vámlebontáésról van szó, hanem minden akadály lebontásáról. A CETA, azaz a Kanada és az Európai Unió közti kereskedelmi megállapodás már ratifikálásra vár: az egyermény szerint tudományos érvekkel védhető csak meg GMO mentességünk. Schiffer a megállapodás megvétózását követete. Az USA és az EU 30 évre titkosít mindent: az EU nyolcszor egyeztetett a civilekkel és több mint százszor a lobbistákkal. Egy lefelé induló szabályozási verseny indult el, ami mindenhol a szabályok és jogok lazítását okozza a természet és az emberek rovására. 

A kizsákmányolás nem érdekünk

A globális cégek és a nemzetállamok közti konfliktusról van szó: egy lassított puccsról. Ezt már Schiffer András, az LMP vezérszónoka jelentette ki. Jó a nagyvállaltoknak, az Unió magországainak, de rossz a kicsiknek és Kelet-Európának. A profitérdek nem előzheti meg az emberek érdekét. Rossz válasz a 2008-as gazdasági válságra. 

A cél az európai sztenderdek enyhítése

A Jobbik szerint az európai sztenderdek gyengülése várható. A Fidesz támogatja: az Európai Parlamentben Szájer József gyors előrelépést sürgetett. A ratifikálás csak a tárgyalások lezárása után merül fel, de ez nem feltétlenül jelent vétójogot. Akárcsak a termőföld és a menekültügy esetében szembekerülünk az Unióval és végül rajta veszthetünk.

Mégis kinek az érdeke?

Az amerikai tárgyalópartnerre a legnagyobb nyomást a GMO cégek gyakorolnak, akik nem tudják elfogadni a tiltást - idézte a Föld barátai civil szervezet álláspontját a Jobbik második vezérszónoka és európai parlamenti képviselője Balczó Zoltán. Csath magdolna közgazdás szavai szerint, ha beengedjük a csirkék ketrecébe a farkasokat, akkor nem kétséges, hogy mi történik majd. 

Amerika nem írt alá számos egyezményt

Az aggodalmakat fokozza, hogy Anmerika számos nemzetközi egyezménytől távol maradt: így nem tiltja a hulladék exportját és még számos dolgot, amit Európa számos országa aláírt. Mivel nincs önálló európai külpolitika az amerikaiak befolyásszerződésről van szó - véli Gyöngyösi.

Beruházásvédelmi egyezmény

Multinacionális profitorientált vállalatok választott bíróságokon perelhetik majd a kormányt. GMO cégek beperelhetik a magyar államot, mert tiltja a génmódosítást. Verespatak kapcsán egy kanadai társaság kártérítést követelhet Romániától, mert tiltja a cionidos technológiát. A Philip Morris azért perelte be Ausztráliát, mert egészségügyi okokra hivatkozva korlátozta a dohányzást. 

Jobbik: a gyarmatosítás utolsó állomása

Egyeztetett globális hatalmi fellépésről van szó, amelyet a nagyvállalatok hatalmas lobbierővel már 1990 óta támogatnak. Ennek megfelelő a propaganda is. Az Európai Unió csak pozitívumokat említ: a korlátok megszüntetését, a GDP növekedését és a munkanélküliség megszünését. 

A KDNP a részletek ismeretében támogatja

A kereszténydemokraták azt szeretnék, ha a magyar szereplők ugyanolyan előnyökhöz jutnának, mint európai és amerikai partnereik - összegzett Vejkey Imre.

Lelassultak a tárgyalások

Az EU és az Egyesült Államokban zajló választások miatt lelassultak a tárgyalások, azok csak 2015 második felében élénkülhetnek meg. 

Piacnyitás


Magyaroszág legfontosabb mezőgazdasági termékeink esetén lassította a vámlebontást és hosszabb alkalmazkodási időt kért. A szövetségi szint alatti közbeszerzések esetén nem indult érdemi- csak technikai tárgyalás az USA-val; ezek is nagyon lassan haladnak. 

Trójai faló?

Elfogadhatatlan lenne számunkra, ha a magyar kormánynak az amerikai választott bíróság döntésének kéne alávetnie magát - ismertette a kereszténydemokrata állaspontot Vejkey Imre.  

A versenyképesség a legnagyobb kihívás


Az Egyesült Államok mezőgazdasági szereplői hatalmas versenyelőnnyel rendelkeznek. Hatalmas kihívást jelent, hogy a versenyképesség számos területen sérül Magyarországon. Tóth Bertalan itt felsorolta a trafikmutyit, az agrármutyit, a Közgép hegemóniáját, az uniós források irányított felhasználását, az irányított reklámbeszerzéseket, a nem szabad közbeszerzéseket a MET kiváltságait. 

Választott bíróság

A civilek aggodalmát fokozta, hogy a paksi bővítésnél választott bíróságot fogadott el a kormány. A GMO-mentesség és egészségügy területén a civilekkel is konzultálni kell: nem lehet csak a gazdasági szereplőkre korlátozni a konzultációt.

A külpolitikát belpolitikára használja a kormány

A kormány nyilatkozatai is fokozták a bizonytalanságot. Orbán Viktor először a megállapodás mielőbbi megkötését sürgette, később Rogán Antal már a magyar belügyekbe történő illetéktelen beavatkozásokról beszélt. A szocialisták szerint a kormánynak meg kell értenie, hogy nem használhatja a külpolitikát belpolitikai célokra. 

Tóth Bertalan az MSZP vezérszónoka

A megállapodásnak nemcsak itthon, de az Európai Unióban is vannak ellenzői. Ennek oka a tárgyalások titkossága, amin az Unió változtatni kíván, de továbbra is nagy a bizonytalanság. A kormány által megrendelt hatástanulmányokat épp Navracsics Tibor titkosíttatta, ami fokozta a bizonytalanságot - mondta Tóth Bertalan.  

Fenntarthatóság

Fontos kérdés, hogy milyen egyezmény születik. Németh Zsolt arra kérte a kormányt, hogy a fenntarthatóság mentén tárgyaljon. Az így létrejövő világban a társadalom tagjai jól érzik majd magukat, nem hajszol bele senkit fenntarthatatlan helyzetekbe és a harmadik országokkal is harmonikus partnerség alakulhat ki.

A TTIP tudatosságra koncentráljunk!

Ideje a gazdasági érdekeket külpolitikánk középpontjába helyezni. Ne a szeret-nem szeret vitára pazaroljuk az időt, hanem a TTIP tudatosságra koncentráljunk, mert csak így tudjuk kihasználni az egyezmény előnyeit. 

Átláthatóság és konzultáció

A vitarendezési eljárásról 2014-ben az Európai Bizottság konzultációt indított: 150 000 vélemény érkezett, ami alapján megalapozottnak nevezte a vitarendezés körüli aggodalmakat. 2015-ben további konzultáció lesz.

Választott bíróságok

A választott bíróságok lehetőséget, sokszínűséget is teremthetnek, nem biztos, hogy ezen bukik a megállapodás - mondta Németh Zsolt.

Vétójoggal fenyegetőzni nem érdemes

Vétójogunkkal túl gyakran fenyegetőzni nem okos dolog, mert nevetség tárgyává tesz bennünket és elveszítjük befolyásunkat. 

Érdekeink szerint befolyásolni a folyamatot

Érdekeink szerint befolyásolni a folyamatot: ez a magyar kormány hozzáállása. A két régió között a szabályok harmonizációja jelentősen befolyásolja életünket, és legfontosabb partnerünk Németország életét is. 

Németh Zsolt a Fidesz vezérszónoka

Németh Zsolt szerint a TTIP megosztja a közvéleményt: egyesek messianisztikusan szorgalmazzák, mások ördögtől valónak tartják. A két szekta képviselői megtalálhatók a magyar parlamentben is és furcsa koalíciókat hoz létre. Ideje véget vetni a vallásháborúnak! - kezdte Németh Zsolt, és racionális megközelítést javasolt. 

Az EB honlapja nyilvános

Az Európai Bizottság honlapján a tárgyalások nyomon követhetők. A tagállamok ellenőrzési jogosítványaikat a folyamat végén is gyakorolhatják. Fontos intézményi garanciát jelent, hogy az egyezmény nem léphet hatályba a nemzeti, regionálsi vagy tartományi parlamentek hozzájárulása nélkül - összegzett Navracsics Tibor. 

Érzékenységek

A hatástanulmányok szerint az egyezmény Magyarroszágnak 15-20 százalékos exportbővülést, 20-30 000 új munkahelyet és GDP növekedést is hozhat. A mezőgazdasági termékek esetén azonban érdeksérelem van. Az Európai Unió azonban leszögezte: meg kívánja védeni az európai modellt és értékeket. 
Az egyik ilyen érték  az Európai Unió állat-, és növényegészségügyre vonatkozó, WTO-ban is megerősített jogaszabályai és garanciái. A másik a kultúra, a közszolgáltatás szabadkereskedelemtől elzárt területei. A közszolgáltatások területének definiálása tagállami hatáskörbe tartozik - mondta Navracsics Tibor. 

Tartalmi és intézményi garanciák

Az Európai Bizottság mandátumát tartalmi és intézményi garanciák korlátozzák. A kritikus kérdéseket minden esetben a tagállamok elé kell vinnie és az Európai Parlamentttel is egyeztetnie kell.

Navracsics Tibor következik

Az Európai Bizottság egy tagja először szólal fel az Országgyűlésben - kezdte felszólalását Navracsics Tibor, aki egyetlen szempontból az aggodalmak eloszlatása szempontjából kíván beszélni. A legnagyobb félelem az, hogy az Európai Bizottság visszaélve tárgyalási mandátumával kiszolgáltatja Európát és a tagállamokat az Egyesült Államoknak. 

A megállapodást ratifikálni kell

Ha lesz is megállapodás, azt a nemzeti kormányoknak és az Európai Parlamentnek ratifikálniuk kell. Nem szabad kedvezőtlen megállapodást aláírni, de az Európai Unió nem zárkózhat be. Magyarország fontosnak tartja az átláthatóságot és a nemzeti érdekek megjelenését a megállapodásban.  

Vitarendezés

A befektetési megállapodások esetén óvatosságra van szükség. Az Európai Unió szerint a beruházó és az állam közti vitarendezés, csak a beruházó letelepedése után jöhet szóba. Magyarország is jelezte, hogy nincs szükség új eljárásra. 

A GMO-mentességről nem tárgyalhat az Unió

Az emberi és állati egészség és fogyasztóvédelmi szabályok fellazítása nem képezhetik a tárgyalások tárgyát. A közszolgáltatások esetén is érvényben maradnak a nemzeti szabályok. Az Unió tárgyalási mandátuma nem terjed ki a GMO mentességre. 

Magyar érdekek

Magyarország nyitott gazdaság. Termékeink 80 százaléka az EU-ba irányul: itt 10 milliárd eurós a többletünk. Az Egyesült Államok irányába is rekordot döntött a magyar export 2014-ben. Külkereskedelmi többletünk 2010 óta az ötszörösére nőtt, 1,6 milliárd dolláros többletet realizáltunk. Az USA-nak nyújtott exportkedvezmények következtében élesedhet az Unión belüli verseny. 

Jövőbeni menetrend

2015-ben három tárgyalás lehet. Az érzékeny kérdésekre nyár után kerülhet sor. A tárgyalások nyolcadik fordulója februárban volt: politika kérdésekben nem történt előrelépés. Az USA a modern állattartás lehetőségeinek megteremtését kérte. Itt jeleztük GMO érzékenységünket; az EU pedig az amerikai fogalpom tisztázásának a szükségességét hangsúlyozta.

Az Unió konzultációt indított

A nyilvánosság követelésére az Európai Unió konzultációt indított. Az Euróapi Tanács iránymutatásában offenzív célokat és deffenzív érzékenységeket fogalmazott meg.