Hiába a hangzatos ígéretek, a szolgáltatók elleni eltökéltség: a közeljövőben biztos nem látnak pénzt a fogyasztók abból a félmilliárdos kötbérből, amelyet a rezsicsökkentéssel kapcsolatos előírások be nem tartása miatt rótt ki a fogyasztóvédelem a szolgáltatókra.

Ezt lesheted!

A büntetést azért kapták a társaságok, mert nem tüntették fel egyértelműen a rezsicsökkentésből származó megtakarítást a fogyasztóknak kiküldött számlán.

Minden egyes hibás összesítő után 10 ezer forint kötbért kell fizetniük az ügyfeleknek. Csakhogy a szolgáltatók bíróságon is megtámadhatják a dolgot, és várhatóan meg is teszik majd ezt a lépést. Így a jogi csűrés-csavarás miatt biztos, hogy a fogyasztók, hiába járna nekik a pénz, nem a számlájukon jóváírt tízezer forintokból veszik az idei szilveszteri virslit, és jó eséllyel a húsvéti sonkát sem.

Németh Szilárd, a Fidesz rezsicsökkentési felelőse nyár végén hangzatos számokkal demonstrálta, milyen könyörtelenül lecsap a kormány azokra a cégekre, amelyek nem tesznek eleget az előírásnak. Arról beszélt, hogy tíz távhőszolgáltatót már 556 millió forint kötbér megfizetésére köteleztek az országban a megyei kormányhivatalok fogyasztóvédelmi felügyelőségei, minthogy több mint 55 ezer számla fennakadt a rostán.

– A törvények nem azért vannak, hogy csak úgy legyenek, azokat be is kell tartani. A számlákat igenis megfelelően kell kiállítani, és bemutatni rajtuk a rezsicsökkentésből adódó megtakarítást – hangoztatta a politikus. – Kizárólag a fogyasztók szempontjai érdekelnek bennünket

Amikor azonban ugyanezekre a fogyasztókra hivatkozva azzal kereste meg lapunk Némethet, hogy mikor látják a rossz számla után járó 10 ezer forintjukat, a képviselő elhárította érdeklődésünket, hogy forduljunk a fogyasztóvédelemhez.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál (NFH) pedig azt a tájékoztatást kaptuk, hogy „a távhőszolgáltatókkal szembeni eljárások folyamatban vannak". Ez azt jelenti, hogy a cégek mind fellebbeztek az elsőfokú döntések ellen, különben 15 napon belül már jóvá kellett volna írniuk a tízezreket.

– Ha megszületik a másodfokú, jogerős és végrehajtandó döntés, a szolgáltató azzal szemben még bírósági felülvizsgálatot is kérhet – nyilatkozta a Blikknek Fülöp Zsuzsanna, az NFH szóvivője. – Az ítélet meghozataláig pedig azt is kérheti a bíróságtól, hogy a határozat végrehajtását függessze fel.

Amennyiben tehát a bíróság ezt megteszi, a szolgáltatók visszafizetési haladékot kapnak egészen az ítélet megszületéséig, így a legrosszabb esetben akár évek is eltelhetnek, mire a pénzüket látják a fogyasztók.