Egy nemrég megjelent kutatás szerint az Egyesült Államok repülőterein ellenőrzést végző Közlekedésbiztonsági Ügynökség (TSA - Transportation Security Administration) dolgozói által elkövetett kihágások száma három év alatt 26 százalékkal nőtt. A legsúlyosabb szabálytalanságok között a munkaidő alatti alvás és engedély nélküli távozás, rokonok és barátok átvizsgálás nélküli továbbengedése valamint a lopás szerepel.


TSA

A Közlekedésbiztonsági Ügynökség a Belbiztonsági Minisztérium egy alárendelt szerve. A korábban magáncégek által ellátott feladatokat, így például a repülőterek biztosítását a szeptember 11-i terrortámadásokat követően a Bush-adminisztráció jobbnak látta egy szövetségi szintű ügynökséghez delegálni, ezért 2001. novemberében létrehozták a TSA-t.

A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (GAO - Government Accountability Office) tanulmánya szerint a vizsgált időtartam alatt nagyjából 9 ezer kihágást követtek el a dolgozók. John Mica, a vizsgálatot kezdeményező képviselő szerint azonban még ezek a számok sem közelítik meg a valóságot.

"Rengeteg szabálysértést még csak jelenteni sem lehet, mivel nincs kidolgozva az ehhez szükséges mechanizmus, így ezek az adatok feltehetően csak a jéghegy csúcsát képezik" - mondta a képviselő, aki a hosszú ideje a TSA kritikusának számít.

"A kutatás eredményei elég hervasztóak, mivel az emberek többségének mára elege van abból, hogy folyamatosan fogdossák, kihallgatják és bűnözőként kezelik őket az ellenőrző pontokon. Itt az ideje, hogy az Ügynökség dolgozói felhagyjanak a lopással, munkakerüléssel és tiszteletlenséggel" - tette hozzá Jeff Duncan, dél-karolinai képviselő.

Több tízezer dolláros lopások

A jelentésben részleteznek 56 lopási ügyet is, amelyek közt a legkirívóbb esetekben több tízezer dollárnyi értéket tulajdonítottak el a dolgozók. Persad Coumar és Davon Webb 40 ezer dollárt egy táskából, míg Al Raimi főnöke bűnsegédletével egy év alatt nagyjából 20 ezer dollárnyi készpénzt tulajdonított el az utasoktól az ellenőrzések során.

A dolgozókat képviselő szakszervezet ennek ellenére az alkalmazottak védelmére kelt: állításuk szerint a közel 56 ezer fős szervezet nagyságához képest a visszaélések száma még így is rendkívül alacsonynak mondható. A kormányzati jelentés mindazonáltal felszólítja a TSA-t, hogy a visszaélésekkel kapcsolatos vádakat hatékonyabban dolgozzák fel, valamint következetesebb nyomozási eljárásokat folytassanak le az egyes ügyekben. Az Ügynökség a CNN-nek válaszolva azt állította, hogy a javaslatok átültetése már megkezdődött.

Tisztázatlan jogosultságok

Nem először kerül negatív médiafigyelem középpontjába az Ügynökség tevékenysége: nemrég egy felháborodott nő panaszkodott amiatt, hogy a távollétében az engedélye nélkül átkutatták a reptéren parkoló gépkocsiját. Habár a TSA dolgozói közvetlenül nem vizsgálhatják át a parkoló autók utasterét és csomagtartóját, az úgynevezett "reptéri biztonsági terv" keretében erre felhatalmazhatják például a parkolási vállalatokat. Személyiségi jogi szakértők szerint ez a módszer bírósági végzés hiányában ellentétes az Alkotmány negyedik kiegészítésével, amely az ártatlanság vélelmét hivatott biztosítani az USA állampolgárai számára.

"Átnézünk minden kocsit, kinyitunk minden csomagtartót és alaposan körülnézünk. Nagyjából két éve utasított erre minket a reptér biztonsági szolgálata. Figyelünk a gyanús dolgokra, mint például kábelek és drótok, de ha kábítószert találunk, akkor is hívjuk a rendőrséget" - mondta Saour Merwan, San Diego repülőterének egy dolgozója.

"Az Alkotmány negyedik kiegészítése valójában pont az ilyen tevékenységek ellen hivatott védeni az állampolgárokat, hogy bármiféle gyanú nélkül is átkutathassák őket. A Legfelsőbb Bíróság azonban kivételt tesz abban az esetben, ha valaki önként adja át a később átkutatott tárgyat - jelen esetben például a személygépkocsit a parkoló társaságnak" - hívta fel a figyelmet Fred H. Cate, az Indiana University jogi professzora.

Az Amerikai Polgári Szabadságjogok Uniójának (ACLU - American Civil Liberties Union) képviselője szerint megfigyelhető, ahogy a TSA lassan, de biztosan egyre bővíti saját jogköreit.

"A szokásos csúsztatással szerez a szervezet egyre több felhatalmazást magának: kezdetben csupán a fegyverek repülőgépre való felcsempészését voltak hivatottak megakadályozni, most pedig már a reptér környezete felett is teljes ellenőrzést gyakorolnak. A következő lépés az lesz, hogy bármikor átkutathatnak bármilyen épület előtt parkoló személygépkocsit" - közölte Ben Wizner, az ACLU munkatársa.

Felemás közhangulat

A Közlekedésbiztonsági Ügynökség létrejöttének oka elsősorban a szeptember 11-i terrortámadás volt, mivel ekkor mind a kormányzat, mind az állampolgárok részéről jelentős és sürgős igény támadt egy, a közlekedést szövetségi szinten felügyelő, szigorú ellenőrző szervre. Az évek múltával azonban a kezdeti támogatottság jelentősen csökkent, így például egy tavaly végzett felmérés eredményei szerint az emberek 56 százaléka nem elégedett az Ügynökség munkájával.