Az alkotmány és a törvényesség tiszteletben tartásával, de mindenképpen meg akarja valósítani Robert Fico kormány az egybiztosítós rendszer bevezetését. Kérdés azonban, hogy sikerül-e mindez még a választási ciklus végéig.

Új Szó - Az egészségügyi minisztérium jelentése szerint, amelyet hamarosan a kormány is megvitat, a törvény előkészítése során következetesen törekednek az alkotmányosság, valamint Szlovákia nemzetközi kötelezettségeinek betartására. „A kisajátításra csak akkor kerülhet sor, ha az egybiztosítós rendszer bevezetését nem lehet elérni a nem állami biztosítók részvényeseinek közreműködésével” – idézi a minisztériumot a TASR hírügynökség.

A kisajátításra azonban az alkotmány szerint csak a köz érdekében kerülhet sor. A szaktárca ezt a feltételt azzal igyekszik teljesíteni, hogy a kormány a törvénytervezet elfogadásakor határozatban mondja ki: az egybiztosítós rendszer bevezetése közérdek. A kisajátítás kárpótlással is jár majd, a tulajdonosok kárát az állam megtéríti. Ennek összegét egy tanácsadó cég javaslata alapján a kormány állapítja majd meg. A cégnek várhatóan mintegy 3 millió eurót fizet a kormány, kiválasztása azonban az egybiztosítós rendszer többi eleméhez hasonlóan késik.

Jogászok szerint azonban a bíróság előtt – mert a biztosítók tulajdonosainak eddigi nyilatkozatai alapján perrel fog végződni a történet – nem lesz elég csak egy kormányhatározattal alátámasztani a köz érdekében történő kisajátítást. Andrej Leontiev, a Taylor Wessing ügyvédi iroda munkatársa szerint elsősorban azt kell mérlegelni, hogy kinek milyen előnye származik az egybiztosítós rendszer bevezetéséből, a társadalom számára valóban előnyös-e a lépés. „Ha hiányzik a közérdek, akkor a kisajátítás még sokáig húzódhat a bíróságokon – jelentette ki a Sme napilapnak Leontiev. – Amíg a bíróság nem dönt, a kisajátítás nem érvényes.”

Az egészségügyi minisztérium azonban biztos abban, hogy össztársadalmi szempontból a jelenlegi rendszer hátrányosabb a tervezettnél. Ezt azzal magyarázza, hogy a biztosítók kínálata nem nagyon különbözik, és az árpolitikájuk, valamint a szerződött szolgáltatók szerkezete is hasonló. Úgy véli, hogy a jelenlegi rendszer veszélyezteti a lakosság egészségét, és az alkotmány által biztosított ingyenes gyógykezeléshez való jog csak a rendszer gyökeres átalakításával biztosítható.