Mégsem kell az államnak az alkoholpiac
Címkéknemzeti italbolt, alkohol, vendéglátás, kocsma
A hazai szeszkereskedelem és -gyártás lehet a
gazdaságpolitika következő kitüntetett célterülete –derül ki a Magyar Narancs
május 30-i lapszámából. A lap birtokába került, a gazdasági tárca számára készült
szakértői feljegyzés szerint "a kiskereskedelem és a vendéglátás
(kitüntetetten az italmérések) számára az állam által engedélyezett csatornákon
keresztül juthatnának el a termékek".
A lap szerint a kormányzat most azt fontolgatja, hogy hogyan
lehetne állami keretek közé terelni az alkolholkereskedelmet úgy, hogy a
fogyasztás visszaesése ne okozzon jelentősebb jövedék adó- és áfabevétel
kiesést. A tanulmány szintén felveti, hogy egy nagyon szigorú - skandináv vagy
ausztrál - típusú, erősen monopolizált szabályozás azért sem lenne jó, mert sok
kisbolt bezárásához és tömeges elbocsátásokhoz vezetne.
A Narancs a hazai szesziparról a NAV adataira hivatkozva azt
írja: az áru terítését 40-50 nagykereskedő, illetve a gyártók végzik, tőlük
vásárol a mintegy harmincezer kiskereskedő és 75-80 ezer vendéglátóhely, köztük
főként kocsmák.
A nemzeti italbolt-koncepció a trafikkoncessziós-pályázathoz
hasonlóan az italkereskedelmet venné célba, az adóhatóság adatai alapján meg
lehetne állapítani egy nemzeti alkoholkvótát, amire a piaci szereplőknek
pályázniuk kellene - írja a lap.
A szakértői feljegyzés illetve a kormányzati tervek kapcsán
a Nemzetgazdasági Minisztériumnál érdeklődtünk, de cikkünk megjelenéséig nem
kaptunk válszt. Amint ez megjön, bővítjük a cikket.
Forrás: index.hu
0 Megjegyzések