Visszatértem a gyökereimhez. Apai nagyapám a Hargitáról,
pontosabban Parajdról származott, így különös kötődéssel indultam útnak, hogy
körülnézzek ezen a viszontagságokkal teli, de gyönyörű vidéken, Orbán Balázs,
Kányádi Sándor és Tamási Áron szülőföldjén.
Balatoni nyaralás All inclusive light ellátással (reggeli,
ebéd, vacsora), néhány lépésre a Zamárdi strandtól! HÉTVÉGÉN ÉS EGÉSZ NYÁRON
beváltható, felár ellenében! +egy 5 éven aluli gyermek felár nélkül!
Székelyföld ma már sokkal könnyebben elérhető, amióta
Marosvásárhelyen megnyílt a nemzetközi repülőtér. Korábban - autópálya
hiányában - Szegedtől, Debrecentől hét-nyolc órát is kellett vezetni, mire az
apró falvak között tekergő, úttalan utakon megérkezett az ember. Ma Budapestről
alig 40 perc a repülési idő Marosvásárhelyig, ahonnan két-három óra alatt Maros
és Hargita megye minden települése megközelíthető. Persze az autóútnak is
megvannak a maga vadromantikus szépségei, elsősorban az erdélyi táj, a
kisközségek jellegzetes arculata, a széles, pörgekalapos, tömött bajuszú
Gábor-cigányok, vagy a szarvasmarhát, lovas kocsit hajtó, helyi viseletet hordó
magyarok képe, a díszesen faragott székely kapuk lenyűgöző szépsége.
A fehér arany földjén
Ahogy távolodunk Marosvásárhelytől, ritkulnak a román nyelvű
feliratok, s egyre több magyar utcanév bukkan fel. Ezzel egyenes arányban egyre
kevesebb a jellegzetes, fém borította ortodox templom, amely a román lakosság
vallását szolgálja, helyette római katolikus és református imahelyket látunk.
Hargita megye településein él a legtöbb magyar egész Erdélyben. A két megye -
Maros és Hargita - határán, a Görgényi-havasoktól délre, a Kis-Küküllő mentén
nyúlik el Parajd, az erdélyi sókitermelés központja, melynek kincsét a
székelyek 1562-ig szabadon használhatták. Ekkor II. János Zsigmond magyar
király a sót állami monopóliummá nyilvánította, a bányákat pedig szigorú őrizet
alá helyezték. Sófalva szomszédságában így jött létre 1564-ben Parajd, ahol a
sószállító fuvarosok a lovaikat 'páréztatták' (legeltették). A
"paraj" szó -d kicsinyítőképzős alakja füves területecskét,
legelőcskét jelent.
A parajdi sóbánya hatalmas terme
A parajdi sóbányát már a
római időkben is használták, majd 1562 után is politikailag meghatározó jog
maradt, szinte nem volt erdélyi fejedelem, akinek választási feltételei között
ne szerepelt volna a székelyek ősi szabadságjogainak (köztük a sóénak)
tiszteletben tartása. II. Rákóczi Ferenc idején kapták vissza utoljára az őket
megillető ingyensót, ezt követően nem rendelkezhettek vele többet, bár egész
Erdély parajdi sót használt. 1762-ben, a József-bánya megnyitásával kezdődött
meg a mélyművelés. 1864-ben a meglévő bánya mellett egy újabbat, a
Párhuzamos-bányát is megnyitották, melynek 96 méter magas, 40 méter széles és
100 méter hosszú üregében a kolozsvári Szent Mihály templom is elférne.
1945-ben bevezették a robbantásos sókitermelést, mely a tradicionális magyar
sóbányászat végét jelentette. A légúti betegek földalatti kezelése az 1960-as
években indult meg Parajdon.
Sietnünk kell, hogy az utolsó bányabuszt még elérjük. A
buszvezető ízes székely nyelvjárásban viccelődik egy helyivel, aki szintén
odalent dolgozik. Nem is a tartalomra figyelek, sokkal inkább a különös magyar
tájnyelvre, amelyből csak minden második, harmadik szót értem. Aztán még
feltűnik előttünk a 'Noroc bun', azaz románul a Jó szerencsét felirat, majd
elnyel a bánya sötét alagútja. 120 méteres mélységbe száguld velünk a busz,
melynek kapaszkodóit, üléseit vékony rétegben sópor borítja. Itt már a levegőt
is enyhén csípős sóillat tölti meg. A "buszvégállomástól" hosszú
lépcsősor vezet a hatalmas terembe, melynek fala, padlózata márványfoltosan
csillogó sórétegeket mintáz. A tágas, magas teremben játszótér, ökumenikus templom,
múzeum, büfé és biliárdasztalok teszik kényelmessé a betegek napi négy órás
lent tartózkodását, ahol állandó orvosi ügyelet nyújt biztonságot.
A kézművesség fellegvárai
Korondi árusok
Búcsút veszünk a sótermektől és tovább haladva
Hargita szívébe, elérjük az iparművészetéről híres Korondot, amely mára Románia
leggazdagabb faluja lett. 1562 után, amikor a székelyek szabad sóhasználati
joga megszűnt, a korábban szintén a sóval foglalkozó korondiak új szakmák után
néztek, így kezdtek el foglalkozni a fazekassággal, amelynek első írásos
feljegyzései 1613-ból származnak. Messze földön híres mázas kerámiáik -
amelyeket az út mentén mindenütt kaphatunk - a XIX. századra nyerték el ma
ismert formájukat, mintavilágukat. Több mint kétszáz korongozó munkálkodik a
hagyományos korondi és a környékről Korondra származott formák megőrzésén,
melyek között a magyaros, népies formavilág a legjellemzőbb. Gyönyörű fehér,
fekete, kék és zöld vázák, edények sorakoznak a polcokon, másokat színes,
madaras minták borítanak. Korond a fazekasáru mellett a taplóból készült
használati tárgyairól is híres, amelyeket a XIX. század hetvenes éveitől
készítenek.
Orbán Balázs síremlékeAlig félórányi autóútra található
Hargita másik kézműves központja, a fafeldolgozásáról, faragásairól nevezetes
Zetelaka, amelynek lakói egykor zsindelykészítésből éltek, amiért
adómentességet is élveztek. A falu kacskaringós utcáin gyönyörű XIX-XX. századi
székelykapuk sorakoznak, amelyek a székelyek nemzeti szimbólumait őrzik, és
meghatározták az udvarhelyszéki falvak építészetét. Építésük célja a közösségi
és a családi élet elválasztása volt. Egykor 430 ilyen "kötött
nagykapu" volt Zetelakán, amelyekből 2008-ra, a székelykapuk adatbázisának
elkészítésének idejére már csak 130 maradt. A legrégebbi jegyzett alkotás
1807-ből származott, amelyet Nagy József és felesége Bíró Borbára asszony az
Úristennek engedelméből építtetett. Ez a kapu sajnos mára elpusztult. A
legöregebb, még megtekinthető székelykapu (1825) ma a Csíkszeredai Székely
Múzeumban látható, míg Zetelaka legrégebbi, ma is eredeti helyén álló kapuja
1835-re datálható, és Simma Béla portája előtt magasodik.
forrás: vjm.hu
0 Megjegyzések