Az ember, amikor éppen nyakig elmerülve evickél életének
pergő eseményei között, hajlamos arra, hogy kiszámíthatatlan esetlegességek
halmazának élje meg mindazt, ami vele történik. "Pechje", illetőleg
"mázlija" van, elfantáziálgat arról, hogy "mi lett volna,
ha...?". Ha akkor Józsi barátom Pesten van... Ha mégis Jucika kezét... Ha
az a rosszindulatú főnököm nem köp bele a levesembe... Egyszóval úgy érzi, hogy
minden másképp is lehetne. Később azonban, nagyobb időtávolságból
visszatekintve az élet történéseire, sokan úgy érzik, mintha mégis észrevehető
volna valamilyen határozott irány vagy vonulat az egyéni sors alakulásában,
"csilló véletlen szálaiból törvényt szőtt a múlt szövőszéke" - írta
József Attila.
Az irodalom nagy hőseinek története pontosan tükrözi, hogy
miképp változott az európai gondolkodás ezekről a kérdésekről. Az antik görög
tragédia lényege éppen az, hogy az emberi nagyság - Babits szavaival szólva -
"megharcolta a harcot, s elhullt a végzet alatt!" Odüsszeusz, Ödipusz
igazában nem önálló alakítói saját sorsuknak, hanem végzetek teljesednek be
rajtuk, ami velük történik, az tulajdonképpen csak tükrözése mindannak, ami
szellemi síkon az istenek birodalmában, küzdelmeik során lejátszódik. Az
"Odüsszeusz-ember" tehát ebben az értelemben nem függetlenül cselekvő
lény, hanem emberfölötti hatalmaknak bábfigurája. Évezredekkel később a
Shakespeare-i alak, a "Hamlet-ember" már egészen más. Hamlet egyedül
van, s vergődése közben hiába kiált az istenekhez, az ég üres, senki sem felel
neki. S ha a mai ember a maga irodalmi mintáját Faustban látja megtestesülni,
már megint onnét "túlról" felel neki valaki, de ez a felelet az
elkárhozás rémével fenyeget.
Az egykori "vasvégzet" - az ananké - tehát olyan
sorssá, "fátummá" szelídült, amelyben már helye van az ember
választásainak, döntéseinek, egyszóval saját sorsa alakításának is. Az embernek
a sorsát tulajdonképpen saját személyisége, a jelleme határozza meg.
Már a híres delfoi görög jóshelyen látható volt a
figyelmeztetés: "Gnoti sze autón!", azaz: "Ismerd meg
önmagadat!" Ha tudod, hogy ki vagy, ismerni fogod a sorsodat. Ez közös
gondolat a mai lélektani irányzatokban is, legföljebb a hangsúly máshová
helyeződik. Freud műveiben felhívja a figyelmet a kora gyermekkor
élményvilágára és a biológiai meg a társadalmi elemeknek a személyiségben dúló
örök harcára, amelyet az Én erői szabályoznak. Szondi
"sorsanalitikus" elméletében utal a recesszív (elnyomott) génekre,
amelyek eleve meghatározzák az ember választásait, rokonszenveit és
ellenszenveit. A magatartás-lélektanban a megtanult magatartásformákra... és
még sorolhatnám a különféle irányzatokat.
Nyilvánvaló, hogy az önálló sorsalakítás lehetősége nemcsak
belső szabadságot ad az embernek, hanem terheket is ró reá. Ezek a
választásoknak, a döntéseknek, az önmagáért való felelősségnek a terhei.
Vállalásukhoz bizonyos lelki érettségre, lelki szilárdságra van szükség. Ezek
híján az ember menekülni kezdhet e terhek elől: lelki eredetű betegségekbe,
kábulatba (drog vagy alkohol segítésével), valamilyen kollektív fanatizmusba,
ahol a külső irányítottság szabadítja meg gyötrelmeitől, netán az
öngyilkosságba. Persze hiba volna azt állítani, hogy minden csak az ember belső
történésein fordul meg. A társadalmi környezet - a gazdaság, a művelődés, a
politika stb. - alkotják azt az erőteret, amelyben az ember egyéni sorsa
formálódik. De rendkívüli társadalmi állapotok és sajátos helyzetek ritka
kivételével az egyéni sors alakulásának környezeti meghatározottsága nem
egyirányú. Általában az élet mindig felkínál alternatívákat, válaszutakat,
többféle lehetőséget. Az egyén talán nem veszi észre ezeket, s a változó
élethelyzetekre csak egyféleképpen tud reagálni - ez azonban már az ő belső
problémája. Néha kínos ezzel szembenézni. Egyszerűbb minden kudarcért a
környezetet vádolni, a sikertelenségekért kizárólag a külső,
"objektív" körülményeket tenni felelőssé. Legtöbbször itt fordul
vissza az ember belső vívódása a "mi lett volna, ha?" kérdéséhez.
Mindazonáltal, ha az ember őszintén számot vet a választásaival és döntéseivel,
könnyen rájöhet arra, hogy egy adott helyzetben végül is mindig azt tette,
amire belső lehetősége volt. Thomas Mann figyelmeztet arra, hogy súlyos
lélektani hibát követ el és rosszul gondolkozik az az ember, "aki
összetéveszti a külsőleg megvalósíthatót a belsőleg lehetségessel"! Az ember
énérzésének folyamatossága, belső biztonsága jórészt "a megtörténtek
vállalásából" származik. Furcsa kettősség ez. Egy kissé leegyszerűsítve
szinte azt mondhatnánk, hogy azok a helyzetek, amelyekben élete során az ember
belső pszichés lehetőségeitől függ, hogy miképp viselkedik akkor és ott:
talál-e megoldásokat, alternatívákat, avagy valamilyen kényszerpályán mozog.
Goethe szerint az ember harmincéves korán túl már felelős az
arcáért. Talán felelős a sorsáért is.
Prof. dr. Popper Péter
Forrás: ideal.hu
0 Megjegyzések