Ötven éves korára ért el Steven Soderbergh, a 2000-es évek egyik legtermékenyebb amerikai rendezője arra a pontra, hogy nem szeretne több filmet csinálni. Miközben munkái népszerűsége tán most érte el igazán a csúcsát.

A George Clooney-Brad Pitt-Matt Damon trióval felfrissített Ocean's Eleven-filmek laza bűnügyi zsánerjétől a Benicio Del Toro alakításával erősítő Che Guevara-filmjén át az elmúlt év egyik nagy meglepetésééig, a sztriptízelő férfiak hétköznapjait feldolgozó Magic Mike-ig számtalan műfajt kipróbált és tett szórakoztató, izgalmas köntösbe. De öt évvel ezelőtt, épp a Che forgatása közben, eldöntötte: még kisajtol magából annyit, amennyit csak tud, de ha betölti az ötvenet, végez a filmezéssel. 

Egyszerűen a saját nyugalma kedvéért. "Azóta sem látom úgy, hogy előtérbe kerülnének az igazán fontos dolgok. Új filmnyelv van születőben, amiről meggyőződésem, hogy részben az ismétlésre épít, de mégsem tudnám pontosan behatárolni. Ha tudnám, talán csinálnám is" - nyilatkozott néhány hónapja az Oscar-díjjal is kitüntetett filmes. A hollywoodi filmgyártás jövőjét és abban saját helyét illető elbizonytalanodását az idézte elő, hogy a filmesek olyan automata módban kezdtek elkényelmesedni, ahol a történetmesélés pusztán "a legnyilvánvalóbb" szerkesztési elveken nyugszik. Ahol a nézőt "nem kínozzák" nyitott kérdésekkel, váratlan fordulatokkal, és mivel ez egy rendezőnek frusztráló, ebből kíván kitörni. 

Mellékhatások című, a jövő héttől már nálunk is látható filmjét így utolsó előtti darabjának szánta. Az intenzív munkamódszeréről ismert rendező ugyanis szinte párhuzamosan dolgozott a híres zongora- és életművész, Liberace magánéletét feldolgozó drámán is Michael Douglasszel és Matt Damonnal, amelyet viszont már utolsó projektjeként jelentett be. A filmet az idei Cannes-i fesztiválon be is mutatják.

Ilyen közegben a kritikusok szerint a Mellékhatások a rendező "hattyúdala", és az elszakadás, egy házasság végét, egy kényelmes és gondtalannak tetsző élet feladásának következményeit, szorongásait dolgozza fel. Meglehetősen komoran és provokatívan. A 28 éves, Hollywood egyik legizgalmasabb ifjú tehetségeként számon tartott Rooney Mara alakítja a filmben Emily-t, aki orvos férje mellett fényűző élethez szokott. Mindenük meg is volt, amire csak vágytak, egészen addig, míg a férfit le nem tartóztatják tiltott kereskedés miatt. Ám a fiatal feleséget a négy évvel későbbi szabadulása épp úgy letaglózza, mint mikor lecsukták: képtelen örülni a visszakapott férfinak, depresszióba esik. Felkeresi Jonathan Banks-et, a kiváló Jude Law által alakított pszichológust, abban reménykedve, hogy a terápiák, és az antidepresszánsok kirántják elkeseredettségéből. De tünetei nem változnak, és Banks új gyógyszert ír fel - ám a mellékhatásokkal a pszichológus sem számol. 

"Többször is el kellett olvasnom, annyira sokrétű. Az események elsőre egyszerűnek tűnnek benne, de aztán a fordulatok teljesen más irányt vesznek, ahogy az ember számítana rá. Ilyen thrillerek ma már nem készülnek" - mondta a filmről Mara, aki egy percig sem gondolkodott, elvállalja-e a filmet. Nemcsak, mert a rendező is őt akarta a szerepre, de ahogy nyilatkozta, még nem olvasott ilyen erős női szerepet. "A nők mostanság barátnők vagy feleségek a vásznon, de mindenképpen mellékszereplők a férfi karakteréhez képest. Amikor viszont a nőre épül a film, az egész izgalmassá kezd válni" - mondta a színésznő, akit a héten vasárnap a Cool TV-in láthatnak a nézők a Facebook születését bemutató A közösségi háló című filmben is.

forrás: nepszava.hu