„Ha igen, erőltessem ezeket a tevékenységeket? Amúgy ügyes
is. Jól mozog. Én a kezét is ügyesnek ítélem. Baj, hogy nem rajzol? A többi
szülő megjegyzéseiből néha úgy érzem, hogy baj, bár az óvodánk türelmes. De
azért néha ott is rajzolni kellene…”
Baj?
A gyerekek sokfélék. Igen, vannak ilyen gyerekek, okosak,
egyébként ügyesek, könnyedén beszélnek és beszélgetnek, jó ötleteik vannak a
játékban is, de rajzolni – pláne színezni! –, „kézműveskedni” nem szeretnek.
Van egy régi német mondás – én Rudolf Steiner idézésében ismerem –, így szól: „Amelyik
ökörnek nagy a szarva, annak kicsi a patája!” (És fordítva!)
Vagyis ha egyik oldalon kiemelkedőek a képességeink –
például a szavak terén –, akkor lehet, hogy a másik oldalon valamiféle
„hiányunk” van. Ami nem jelenti azt – megint csak egy konkrét példából
kiindulva –, hogy az ilyen gyerekek egy része például ne szeretne és ne tudna
kedvvel „szerelni” a későbbiekben, mondjuk redőnyt, vagy (kikapcsolás után)
villanykapcsolót javítani, és ne bütykölnének ilyen dolgokkal szívesen, még
lányok is, miközben a szokásos rajzolásokhoz, színezésekhez, gyurmázásokhoz,
kézimunkához, kézművességhez nincs kedvük. Mindez persze majd iskoláskorra fog
kiderülni. És akkor nem fogja azt jelenteni, hogy ők ne rajzoljanak a füzetükbe
(reméljük, nem osztályozzák majd a rajzukat), vagy ne kézimunkázzanak vagy
kézműveskedjenek, ha olyan iskolába járnak, ahol ilyesmi is van. Vegyenek
részt! (Esetleg még a rajzolásban is meglepő eredményt érhetnek el önmagukhoz
képest kamaszkorukra.)
És még egy szót a „színezésről”: nem tudok, alig tudok
rosszabb feladatot elképzelni a gyerekek számára, mint hogy valamit, egy adott
rajzot kiszínezzenek „a kontúron belül maradva”. Ennek nemcsak hogy nincs
értelme, de kifejezetten károsnak tartom óvodás gyerekek esetében, de még
később is. Persze színekkel játszani, színeket folyatni, mázolni vagy papírba
dörzsölni mind nagyon jó, ha valakinek kedve van hozzá, de nem ezt nevezik
általában színezésnek. Visszatérve az alapkérdésre: meggyőződésem, hogy a leírt
esetben, a későbbiekben semmiféle problémát nem jelent az, hogy a kislánya nem
szeret rajzolni, és netán később sem fogja a rajzolást megszeretni. (Bár már
láttam az ellenkezőjére is példát, de csak akkor, ha nem erőltették ezt a
tevékenységet sem.)
Igaz persze, hogy a finom koordináció, a mozgások finom
összerendezése, többek közt a kézfej és az ujjak mozgását illetően is sokat
elárul a gyerekek központi idegrendszerének állapotáról és működéséről. Ezért
egyrészt jogosak és helytálló eredményt hoznak azok a rajzos vizsgálatok,
amelyek különböző ábrákon vizsgálják az alakzatok felfogásának és
reprodukálásának képességét, illetve azok az eljárások, amelyek a kis- és
nagymozgások javítására hivatottak és nagyon is eredményesek lehetnek. De úgy
gondolom, hogy egy élénk, intelligens, jól beszélő, kreatív kisgyerek esetében,
akinek mozgása és ügyessége is rendben van, ilyen vizsgálatra vagy terápiára
nincs szükség. Fogadjuk el és bírjuk ki, hogy a mi gyerekünk nem szeret
rajzolni, nem rajzol, míg a többi gyerek a környezetünkben esetleg igen. Örüljünk
másképp és másnak együtt, úgy és olyasminek, amit a gyerekünkkel együtt mi,
szülők is szeretünk csinálni. Szóval: nem, nem baj, hogy nem szeret rajzolni –
és semmi esetre se erőltessük!
Forrás: nlcafe.hu
0 Megjegyzések