Mármost nem szánalmasan földhözragadt és humortalan reagálás
lett volna, ha azt kezdem magyarázni, hogy én 1933-ban láttam meg a napvilágot.
Lehet, hogy sokakat megbotránkoztat ez a feltételezés, de még az sem kizárható,
hogy szellemi értelemben valóban ott voltam.
Lódítás, pletyka, rágalom
Lódításnak neveztem a címben ezt a jelenséget, éppen
megkülönböztetésül a hazugságtól. Mi a különbség? Természetesen a szándék. A
hazugság negatív erkölcsi súlyát a rosszindulatú indíték adja meg. A
haszonszerzés, a másik ember félrevezetése, „hamuba buktatása”, vagy egy
harmadik hitelének a tönkretétele. Ez utóbbi hazugságot nevezzük rágalomnak. A
rágalom persze nemcsak egyénre, de bármilyen intézményre, csoportra, közösségre
vonatkozhat. A lódítás és rágalom között ficánkol a pletyka. A lódítás játékos.
A hazugság gonosz. A pletyka még nem döntötte el, hogy milyen akar lenni…
A játékos lelkű embernek a fantáziája is játékos. Játszik a
gondolat és a képzelet végtelen lehetőségeivel. Csuda dolgokat alkot, sellőt,
aki felül nő és alul hal (vajon miért nem fordítva?), sárkányt, tündért,
boszorkányt, egyszóval mesél egy világról, ami az ő belső világa és
tapasztalása, ami jó lenne, ha volna, vagy ha van, jó lenne, ha látnánk.
Megöljük a mesét!
Ki szeretne mese nélkül élni? Pedig mennyit dolgozunk azon,
hogy már a gyerekkorban megöljük a mesét, legtöbbször ezzel a mondattal:
„Megint hazudtál! Szégyelld magad! A rendes ember mindig igazat mond!” Tényleg?
A külső vagy a belső valóság szerint?
Csontvári cédrusa, Andersen szerelemtől késfájdalmú lábakat növesztő
hableánya, Dante Vergiliusa, Óz bádogembere, s te, legkisebb királyfi, hármas
válaszútra érkező vándorlegény, Homérosz, Shakespeare, Goethe, Arany és Ady…
Feleljetek!
Mégis feltehető két érdekes kérdés: Lehet-e hazudni a
mesében? És a művészetekben?
Az ősi rend megtörése veszélyes
Nem kizárt, hogy a válasz meglepő. A kitalált mese igenis
lehet hazug. Hazug a mese akkor, ha meghamisítja a folklór évezredes
hagyományait. A népmesének, minden mesék ősforrásának igen szigorú rendje,
szereposztása van. A manók a hegyek között élnek, barlangokban, bányákban, és
az ércek, az ásványi kincsek tudói, őrzői. A tündérek a virágok között
tevékenykednek. A vizek dolgaival a villik foglalkoznak. A szalamander a tűzben
él. A sárkány egy félelmetes őrző hatalom, kincset őriz, és meg kell küzdeni
vele, mert csak az arra érdemest engedi tovább. A boszorkány gonosz. Az ördög
is. A varázslónak nincs ilyen határozott elkötelezettsége, lehet segítő és ártó
is.
Mármost hazudik az, aki megtöri az ősi rendet. Akinek a
meséjében jóságos boszorkányok, félig házőrző, félig háztartási alkalmazott
sárkányok, virágmanók és vízi szalamanderek szerepelnek.
De hiszen a gyerekek annyira szeretik. Éppen ez a veszélyes.
Hiszen a hazugságot lehet szeretni, különben nem is lenne érdemes hazudni.
Megint visszaérkeztünk a belső igazsághoz. Mert nem az a
kérdés, hogy lehet-e szabad szemmel látni a manókat és léteznek-e boszorkányok,
hanem az, hogy az emberiség ősi tapasztalatait és igazságait kifejező
mesefigurákat szabad-e meghamisítani? S egy hamis belső világkép vajon milyen
következményekkel jár?
Küldött és csinált műremek
A művészetben a hazugság a technika kizárólagosságából, a
rutinból, a megcsináltságból fakad. Hazudik a muzsikus, akinek csak az ujjaiban
vagy a kottapapírján él a zene, de a lelkében nem. Berlioz naplójában olvasható
egy tragikus részlet. Nagy nyomorban élnek. Az egyik éjjel arra ébred, hogy hall
egy szimfóniát. Az egészet egyszerre. Le akarja kottázni. Ám másnap megjelenik
valaki, és határidőre, jó pénzért rendel egy rekviemet. Berlioz nem bírja
megcsinálni, mert állandóan a szimfóniáját hallja. De nagyon kell a pénz. Ezért
bealtatja magát az akkori idők kedvenc altatójával, luminállal. Másnap is
hallja a szimfóniát. Luminál. Harmadnapra a szimfónia szétesik mozaikjaira.
Luminál. És a negyedik napon már belül csend van. Nekikezdhet a rekviemnek. Így
öl meg magában egy most már örökre elvesztett zenét.
Létezne tehát küldött és csinált zene? Bach második felesége
naplójában beszámol arról, hogy angyalian szelíd férje egy esetben mindig
begorombul: ha a tanítványai hamisan játszanak. Kiderült, hogy Bachnak álmában
sem jutott eszébe, hogy a zenét ő szerzi! Ő meghallja a zenét, az Isten
üzeneteként. Aki pedig az Isten üzenetét lustaságból meghamisítja, az a
szemében istenkáromlást követ el, s bizony megérdemelten lerugdossa az orgona
mellől a templom lépcsőjén. Egy koncerten hányszor érzi pontosan az ember, hogy
amit hall, az nagyszerű hangszerelési, ritmikai és dallamtudással elkészített
csinálmány? Hányszor érzi az ember, hogy olvasmánya legjobb esetben is lektűr,
hazug alakok, nem létező érzések, hiteltelen emberi reakciók zsúfolódnak
egymásra az érdekesség kialakítása iránti meddő erőfeszítésben. Hányszor megy
tovább az ember legyintve egy olyan kép előtt, amiről ordít, hogy egy geghez
mázolt képet az úgynevezett művész.
A művészet lényege
Vaszary Jánosnak egyik legtehetségesebb tanítványa kikerült
Amerikába, ahol művészetét lakberendezésre váltotta át. Nagy sikerrel. Egyszer
megkérdeztem tőle, miért változtatott? Azt felelte: „Nézd, én bármit meg tudok
festeni, amit akarok. De nincs mondanivaló. Akkor meg minek?
De hát persze senki sem akar éhen halni. Haragvó Isten, mi
lenne a világból, ha mindenki elkezdene igazat mondani? Hazugság nélkül mennyi
idő alatt fulladna vértengerbe az emberi civilizáció? Hazudjunk hát tovább,
rendületlenül. A pap is? A művész is? A filozófus is? Mindenki?
De hát egyáltalán tudjuk-e, hogy miről van szó, mikor
hazudunk? Török Sándor Valaki kopog című
regényében szerepel két szenilisen is bűbájos öregúr, akik naphosszat
arról vitatkoznak, hogy Isten jónak vagy rossznak teremtette-e az embert. Az
író fanyarul megjegyzi:
„Ebből a mondatból csak az alábbi szavak igazi jelentését,
tartalmát nem ismerjük.
Mi az Isten?
Mi a teremtés?
Mi az, hogy jó?
Mi az, hogy rossz?
Mi az ember?
De egyetlen szó pontos értelmét biztosan tudjuk. Ezét:
Vagy.”
Mi a bűn? Mi a hazugság? Mi az igazság? Mi a tudás? Mi a
művészet? Vigasztalásul hadd mondjam el a Cayeux-legendát:
Cayeux francia esztéta volt, aki kollégiumot hirdetett az
egyik amerikai egyetemen. A művészet lényege címmel. Amikor befejezte az
előadásait és elbúcsúzott, a diákjai fellázadtak: „Professzor úr, így nem mehet
el. Sok érdekeset hallottunk öntől, de hogy mi a művészet lényege, azt nem
tudtuk meg. Cayeux megtört: „Igazuk van. Mindjárt pótolom a mulasztásomat.
Elmondom amit a művészet lényegéről tudok. Három percig fog tartani, mert ez egy
sztori.
A Central Parkban ül egy vak koldus. A nyakában tábla: Vak
vagyok. Adakozzatok! Egy napon megszólal egy hang:
– Mennyit keres maga ezzel a táblával?
– Uram, ez jó tábla, feleli a koldus, naponta nyolc-tíz
dollárt is összeszedek vele.
– Kössünk egy szerződést – így az idegen –, én megfordítom a
táblát és ráírok valamit. Maga pedig a gyermekei életére megfogadja, hogy
senkivel sem olvastatja el. De egy hónap múlva megint eljövök és elolvasom
magának.
Megegyeznek. Egy hónap múlva megszólal az idegen hangja:
– Itt vagyok.
– Uram, ön egy csodatevő, lelkendezik a koldus, egy
varázsló. Tudja, most már mennyit keresek naponta? Húsz, harminc dollárt. De én
becsületes ember vagyok, nem tudom, mit írt a táblára.
És akkor az idegen felolvasta:
– Jön a tavasz és én nem láthatom!”
forrás: ideal.hu
0 Megjegyzések