1999 tavaszán a coloradói Columbine gimnázium rettenetes
mészárlás színtere volt: az eset alapjaiban kérdőjelezte meg a demokratikus
országok iskolarendszereinek működését. A világ döbbenten kereste a választ a
vérfagyasztó kérdésre, hogy Eric Harris és Dylan Klebold miért lőtt agyon és
sebesített meg számtalan embert, és követett el végül közös öngyilkosságot az
iskola falain belül.
A szokásos társadalom- és ifjúságféltő felvetések (erőszakos
filmek, játékok, rideg családi háttér) mellett a vérfürdő egyik lehetséges
okaként hamarosan felmerült a kortárs pszichoterror.
Harris és Klebold ugyanis népszerűtlen diákok voltak,
gyakran váltak más tanulók agreszsziójának céltáblájává. A bullying
(megfélemlítés – konszenzusos magyar elnevezése még nincs) kategóriájába azok
az esetek tartoznak, amikor egy gyereket a kortársai folyamatosan csúfolnak,
terrorizálnak, kiközösítenek, vegzálnak. A fogalmat a svéd Dan Olweus alkotta
meg, aki már a nyolcvanas években kutatta a jelenséget, de a téma a szélesebb
közvélemény fókuszába csak a riasztóan elszaporodó lövöldözések hatására
került. A szakadatlan bántalmazásnak kitett gyerekek ugyanis gyakran ártanak
önmaguknak, vagy éppen másokra lökik tovább a beléjük fúródott mérgezett
tüskéket – ahogy a tragikus columbine-i események mutatták.
Megoldási kísérletek
A világ egyre több országában ismerik fel a probléma valódi
súlyát, és azt, hogy a megelőzés, valamint a társas kontextus fontosabb a már
kialakult helyzetbe való beavatkozásnál. „Külföldön nem az áldozat önvédelemre
tanítása a lényeg – mondja Jármi Éva pszichológus, az ELTE-PPK Pszichológiai
Intézetének tanársegédje, aki tavaly végzett egy nagyszabású bullying-kutatást
magyarországi középiskolákban –, hanem annak elérése, hogy a csoport maga ne
tűrjön el ilyet. A kutatások már nem is azokat a közösségeket nézik, ahol van
bullying, inkább azokat, ahol nincs.”
Az anti-bullying programok közül különösen jelentős az
Olweus Bullying Prevention Program nevű, az egész iskolára kiterjedő projekt: a
gyerekek és a tanárok egyaránt részt vesznek kompetenciaerősítő tréningeken,
rendszeresek a megbeszélések, alapvető a konfliktuskezelési stratégiák
elsajátítása. Mások kampányokat szerveznek, reklámokat készítenek, honlapokat,
szervezeteket hoznak létre a bántalmazottak megsegítésére.
Magyarországon a probléma kezelése még gyerekcipőben jár. „A
Gyermek-egészségügyi Intézet csinált megelőző programot középiskolásoknak, de
összességében az itthoni kutatások és projektek mérföldekkel a külföldiek
mögött kullognak” – ismerteti a lehangoló helyzetet Jármi. Pedig égető
fontosságú lenne a kérdéssel foglalkozni: egy látványos vérfürdőnek a szigorú honi fegyvertörvények szerencsére gátat szabnak,
az öngyilkosság viszont nagyon is valós veszély, s a gyerekkori viktimizáció
felnőttkori életvezetési problémákhoz is vezethet.
Forrás: evamagazin.hu
0 Megjegyzések