Május elején tűz ütött ki egy bangladesi ruhagyárban, nyolc
ember meghalt - közölte a rendőrség és a textilipari szövetség egy képviselője.
Közben 892-re nőtt a két héttel korábbi épületomlás halálos áldozatainak száma
az országban. Éppen a tüzet megelőző napon zárattak be a bangladesi hatóságok
18 textilüzemet, mert nem feleltek meg az április 24-ei szerencsétlenség után
bevezetett szigorúbb biztonsági előírásoknak.
A tragédia ráirányította a világ figyelmét a globálissá vált
ruhaipar fejlődő világbeli üzemeinek embertelen körülményeire. A dél-ázsiai
ország eddigi legsúlyosabb ipari katasztrófájában 1127 ember vesztette életét.
Banglades a világ harmadik legnagyobb ruhaexportőre, Kína és Olaszország után.
Egy hónap, 38 dollár
A május eleji tűz szintén Dakka egyik ipari negyedében
történt, akár a nyolcemeletes ház összeomlása. Ott, Szavarban a romok alól
körülbelül 2500 embert mentettek ki élve, de megbecsülni sem tudják, mennyien
vannak még eltűntként nyilvántartva. A romeltakarítási munkálatok során újabb
és újabb tetemek kerülnek elő, és a törmelék gyaníthatóan még további áldozatokat
borít. A Rana Plaza nevű hatalmas épületben, amely a főváros, Dakka egyik
elővárosában, Szavarban állt, öt, nyugati exportra dolgozó ruhaüzem is
működött, hatalmas profitot termelve bangladesi tulajdonosaiknak. Amikor az
épület április 24-én váratlanul kártyavárként összeomlott, több mint 3000
munkás dolgozott az üzemekben. Az eddigi holttestek közül mintegy 150-et az
épület egykori lépcsőházainak romjai között leltek meg. A munkások menekülni
próbáltak a házomlás első jelei után, az épület azonban öt percen belül
teljesen összeroskadt, esélytelenné téve minden menekülési kísérletet.
A hatóságok megkezdték a katasztrófát túlélő munkások
járandóságának kifizetését, miután több százan tüntettek a baleset színhelyének
közelében, bérük kifizetését és egyéb juttatásokat követelve. A munkások, akik
közül sokan alig keresnek többet a bangladesi minimálbérnél (38 dollár),
legkevesebb négy hónapi bért és különféle segélyeket követelnek. Juszuf Harun
helyi kormányzósági vezető szerint a munkások az áprilisi kivételével minden
korábbi bérüket megkapták, de megállapodás született arról, hogy kárpótlásul
még összesen háromhavi bért fognak fizetni nekik.
Főleg Ázsiában dolgoztatnak
Ugyancsak a közelmúltban összeomlott egy cipőkészítő üzem
Kambodzsában is, a balesetben legalább hat ember meghalt, sokan megsérültek. A
fővárostól, Phnompentől nyugatra fekvő tartomány helyettes rendőrparancsnoka
elmondta, hogy az amerikai és európai exportra dolgozó tajvani Wing Star Shoe
cég helyi üzemének mennyezete nem sokkal a reggeli munkakezdés után omlott be,
amikor különböző források szerint 50-100 ember lehetett az épületben. A
hatóságok szerint a balesetet az épület gyenge szerkezete és gondatlanság
okozhatta. Az egy szinttel feljebb lévő raktárban ugyanis, ahol a készárut is
tartották, nemrég soktonnás ipari berendezéseket helyeztek el.
A ruhaipar a kambodzsai gazdaság legnagyobb foglalkoztatója.
Az indokínai ország több mint 500 ruha- és cipőgyárában félmilliónál is többen
dolgoznak, 85 százalékban nők. Kambodzsa 2012-ben több mint 4 milliárd dolláros
bevételre tett szert az elsősorban az Egyesült Államokba és Európába irányuló
ruha- és cipőexportból. Az iparágban fizetett rendkívül alacsony minimálbért
áprilisban emelték havi 61 dollárról 75 dollárra (mintegy 14 ezer, illetve 17
ezer forint).
A legtöbb ilyen üzemet Bangladesen túl Indiában és Sri
Lankán működtetik a nagy márkák. A gyárakat mindenhol szánalmas bérek,
embertelen munkaidő, rettentő munkakörülmények jellemzik. A dolgozók 85
százaléka 15 és 25 év közötti nő, de sok helyen gyerekeket alkalmaznak. A
munkásoknak gyakran nem engedik meg, hogy vécére menjenek, a nőket pedig arra
kényszerítik, hogy fogamzásgátlót szedjenek és terhességi teszten essenek át,
mert a tulajdonosok nem akarnak szülési szabadságot fizetni. Az alkalmazottak
keresete az éhenhaláshoz sok, a megélhetéshez kevés: a fizetésük 50-75
százalékát ennivalóra költik. Az általuk gyártott ruhadarabok árának majdnem 75
százaléka a megrendelő cég és a kereskedők tiszta nyeresége, miközben egy-egy
ilyen divatcég reklámra szánt költségvetésének kevesebb mint 1 százalékából
duplájára lehetne emelni a munkások bérét.
Forrás: otvenentul.hu
0 Megjegyzések