Ahol van legalább nyolc gyerek egy településen, ott lesz alsó tagozat, de az összevont osztályokban is a legkorszerűbb módszereket alkalmazzák a tanítók - mondta Hoffmann Rózsa államtitkár. 

Minden olyan településen lesz alsó tagozat az iskolában, ahol legalább nyolc gyerek beiratkozik és az utánpótlás is biztosított néhány évig – mondta a 180 percben Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának tisztségviselője hozzátette azonban: azt is el kell fogadni, hogy ha nincs elég gyermek, akkor nem lehet osztott osztályokat indítani. 


A politikus szerint minden szülőnek magának kell eldöntenie, hová íratja be gyerekét: egy olyan intézménybe, ahol külön vannak az évfolyamok, de idegenebb és csak hosszas utazással megközelíthető, vagy olyanban, amely helyben van, az ottani tanító, valamint a diákok pedig mindennapi ismerősök. Hoffmann Rózsa szerint utóbbi megoldás jobb, egyúttal hangsúlyozta, az összevont osztálynak komoly hagyományai vannak Magyarországon, a tanítók a legkorszerűbb pedagógiai módszereket alkalmazzák ezeken a helyeken.  A gyerekektől nagyon sok önálló munkát várnak el, és éppen ezért nagyon jól haladnak, semmiféle lemaradás nincsen. Hozzátette: az emberi erőforrások minisztere és a tudományos akadémia elnöke is ilyen összevont osztályban járta ki az alsó tagozatot, „és azért elég magasra szárnyaltak”. 

Az iskola diákjai (két hiányzó kivételével) csoportképhez állnak össze a háromfős tantestülettel a Vári Emil Társulási Általános Iskola Jéke Tagintézményében, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Jékén, 2010. december 9-én. Az ötvenes évek végén épült kisiskola az alacsony létszám miatt összevont osztályokkal működik (MTI-fotó: Balázs Attila)
 
Az államtitkár megerősítette, hogy az újonnan létrehozott javaslattevő szervezet, az állami oktatási intézmények szakmai dolgozóit reprezentáló Magyar Pedagóguskar legfontosabb küldetése kezdetben az lesz, hogy megalkosson egy szakmai etikai kódexet. Ez a dokumentum már nagyon hiányzik ebből a szakmából, miközben az összes többi humán területnek van etikai kódexe.  Ezt a munkát, mint mondta, történelmi jelentőségű hivatásnak tartja. 

Hoffmann Rózsa azt is hangsúlyozta, a tanfelügyeletnek nincs közvetlen köze a Magyar Pedagóguskarhoz, amelyre azért van szükség, mert jelenleg nincs olyan testület, amely valóban reprezentálja a pedagógustársadalom nagy többségét.   
 
A szakmai érdekképviseletet továbbra is pedagógus-szakszervezetek látják majd el – tette hozzá. A vonatkozó törvénytervezetet is végigtárgyalták az együttműködő öt pedagógus-szakszervezettel, amelyek ugyan nem nagyon örültek az újításnak, de tudomásul vették, és építő javaslatokat fogalmaztak meg. Ezeket a kormányzat befogadta a jogszabályba, éppen azért, hogy világosan elkülönítsék a szakszervezeti és a szakmai jogosultságokat.   

A központosított tankönyvellátás kapcsán megfogalmazott kritikákra az államtitkár azt mondta, mint minden nagy rendszer átállásakor, itt is voltak és vannak döccenők, főleg az informatikai háttér működésében. Jelenleg azonban úgy tűnik, hogy a Könyvtárellátó meg tudja oldani a feladatát, és megfeszített munkával minden rendben lesz, tarthatóak a tankönyvrendelési és -ellátási határidők.