A canopyzás nem ismeretlen az extrém sportokat kedvelők
számára, de a fák lombjai fölötti száguldást a kevésbé bátrak is nyugodtan
kipróbálhatják. Maga a sport Közép-Amerika dzsungeleiből, egészen pontosan
Costa Ricából indult világhódító útjára. Az ottani Monteverde Cloud Forest
Nemzeti Park hatalmas fáinak lombkoronaszintjén épültek az első
drótkötélpályák. Céljuk nem a szórakozás és az adrenalinszint emelése volt,
ennél sokkal prózaibb okkal létesültek. Az esőerdőket kutató tudósoknak ugyanis
így nem kellett nap mint nap le- és felküzdeniük magukat az ötven–hatvan méter
magas fák lombkoronaszintjére, hanem a fák között, a drótkötélpályák
segítségével mozoghattak és végezhették a kutatómunkát.
Száguldás Visegrádon…
A canopy ma már szórakozási és sportcélokat szolgál, és a
világon egyre több, egyre hajmeresztőbb pályák épülnek. Magyarországon az első
igazi canopypálya Visegrádon, a Nagy Villám-hegy lejtőin épült, amely a
száguldás élménye mellett pazar panorámát is kínál a vállalkozó kedvűeknek. A
tíz szakaszból álló, 900 méter hosszú pálya egyes pontjairól fantasztikus
kilátás nyílik a visegrádi várra, a Dunára, és a folyó túloldalán lévő
Börzsönyre.
A túra nagyjából egy óráig tart, ami attól függően
változhat, hogy a pályán lévő csoport hány főből áll, hiszen egy szakaszon
egyszerre csak egy ember lehet a drótkötélen. Indulás előtt mindenkivel
aláíratnak egy nyilatkozatot, amelyben vállaljuk, hogy saját felelősségünkre
veszünk részt a túrán. A canopyzást egyébként még a tériszonyban szenvedők is
bőven bevállalhatják, hiszen minden résztvevő kétszeres biztosítással vághat
neki a kalandnak. A szervezők a 3990 forintos jegyár mellé szakavatott
túravezetőt, bukósisakot és beülőt is biztosítanak.
Ez utóbbi, illetve a hozzá kapcsolt szerkezet nélkül nem is
lehet elindulni a pályán. A csigával és egyszerű fékkel ellátott
csúszószerkezetet felcsatolják a drótkötélre, amelybe kapaszkodva, de
súlyunkkal a beülőre nehezedve száguldhatunk le az egyes szakaszokon. A
szerkezet mellett egy plusz karabinert is a testünkre, illetve a drótkötélre
erősítenek a teljes biztonság kedvéért. A kapaszkodónak használt fémszerkezeten
fék is van, amelyet a túravezető kézjelei alapján kell kezelnünk, mindez azt a
célt szolgálja, hogy lehetőleg ne csapódjunk a szakasz végén található
védőhálóba.
A rövid eligazítás után már tényleg nincs más dolgunk, mint
élvezni a sebességet és a látványt. Apropó, sebesség: az egyes szakaszokon az
átlagsebesség 30–35 km/h, ami kellően gyors a száguldás élményéhez, de mégsem
ijesztően nagy a tempó. Bár elvileg egyes helyeken az ötven km/h sebesség is
elérhető, jó tudni, hogy a száguldás iramát a fékkar húzogatásával jótékonyan
mérsékelni tudjuk. Arra azért nem árt ügyelni, hogy ne lassuljunk le
túlságosan, mert akkor egyes részeken előfordulhat, hogy nem jutunk el a célig.
Ilyenkor a túravezető siet segítségünkre, tehát aggódni nem kell, hogy a
drótkötélen töltjük az éjszakát. A pálya magassága egyébként változó, a
legkisebb magasság a föld szintjétől hat méter, a legmagasabb pedig tizennégy.
… és a Mátrában
A visegrádi pálya mellett egyébként a Mátrában is
száguldozhatunk: az Adrenalin kalandparkban ugyan csak két szakaszból áll a
pálya, de bevezetésnek ez is tökéletesen megfelel. Főként, hogy a két
indítótorony között feszülő pálya egy szakadék fölött húzódik. A 230 méter
hosszú pályán harmincméteres magasságban száguldozhatunk, miközben a Mátra, a
környező falvak és Gyöngyös panorámájában gyönyörködhetünk.
Forrás: player.hu
0 Megjegyzések