Interjú - A borterasz.hu egy olyan virtuális borpiac, amely az ország minden tájáról kínál minőségi, ismert és kevésbé ismert borászatokat, borokat. Mivel sok pincészetnek nincs ideje, energiája saját webshopot menedzselni, így Sulán Péter és Szilágyi Imre online vállalkozása egy valós termelői igényt elégít ki. Velük beszélgettünk.

2010-ben indítottátok online vállalkozásotokat borterasz.hu néven, mellyel virtuális kereskedelmi teret kívántatok létrehozni a borfogyasztó és pincészet között. Hogyan foglalnátok össze a koncepciót?

Szilágyi Imre: A koncepció lényege, hogy létre szerettünk volna hozni egy olyan katalógust, ahol lehet a különböző borok közt böngészni, például megnézni, hogy egy-egy szőlőfajtából mely pincészetek készítenek borokat. Mivel a tartalmakat közvetlenül a pincészet tölti fel, így a borokról közvetlenül a termelőtől, első kézből lehet információhoz jutni.

Sulán Péter: Fogyasztóként sokszor kerültem olyan helyzetbe, hogy egy jó borra később már nem emlékeztem, erre is megoldást jelent a boterasz.hu, hiszen a kedvencek közé tett borokat a rendszer eltárolja.

Azonban a borterasz.hu nem csak erről szól, hiszen vásárolhatunk is rajta.

Szilágyi Imre: Igen, már az induláskor kézenfekvő volt, hogy ha van egy katalógus, akkor miért ne lehessen belőle rendelni is. Így a megrendelő közvetlenül a pincészet által megadott árakon rendelhet, a klasszikus csatornákhoz képest a megrendelő és pincészet is jobban jár, hiszen nincs kereskedő közöttük.

Sulán Péter: Kifejezetten helyzetbe szeretnénk hozni a pincészeteket, hogy ne kelljen kereskedőre, bármilyen harmadik szereplőre várniuk, az információkat saját maguk tölthessék fel, módosíthassák. Az árakat is szabadon változtathatják, bármikor. Az oldalon keresztül gyakorlatilag a nap 24 órájában fogadhatják a megrendeléseket a pincészetek.

Szilágyi Imre: A pincészet így egyrészt kap egy hasznos marketingszolgáltatást, hiszen a ma elérhető legnagyobb online borkatalógusba kerül be, ráadásul ingyen, és még rendelésekhez is juthat. A rendelések kiszolgálása is megoldott, hiszen központi logisztikát biztosítunk minden pincészet számára, így az adminisztrációs és koordinációs terhek nagy részét levesszük a pincészetek válláról.

Mennyiben kellett finomhangolni a koncepciót az induláshoz képest?

Szilágyi Imre: Mindig van mit módosítani, javítani, fejleszteni. Folyamatosan gyűjtjük a tapasztalatokat, igényeket. Ma már olyan sebességgel fejlődnek a webes megoldások, hogy folyamatosan fejleszteni kell ahhoz, hogy piacvezető maradhasson egy cég. A pincészetek saját webshopjainak szinte lehetetlen megfelelniük ennek, a borászok nagy részének nincs is ideje, energiája ezzel foglalkozni. Sokkal jobb megoldás, ha ezt a tevékenységet kiszervezik, és ezzel időt és költséget takarítanak meg. Nálunk nem csak a borkínálatot, hanem híreket, eseményeket is fel tudnak tölteni, így szinte teljes értékű – és ingyenes – weboldalként is funkcionálhat a pincészetek számára a borterasz.hu.

Sulán Péter: Ma már elengedhetetlen az, hogy a pincészetek is jelen legyenek a világhálón, hiszen évek óta ez a legdinamikusabban növekvő terület ma a kereskedelemben, és a válság ezt csak erősítette. Külföldön ez a folyamat már több mint 10 éve tart, nálunk csak néhány éve kezdődött. Akik pedig nem jelennek meg a neten, egyre inkább kiszolgáltatottá válnak a kereskedők felé.

Hogyan zajlik a vásárlás menete a borterasz.hu-n?

Szilágyi Imre: A megrendelő egyszerűen kosárba helyezi a kiválasztott borokat, majd feladja a megrendelést. Fontos, hogy mivel közvetlenül a pincészettől kapja a borokat, célszerű egyszerre egy pincészettől rendelni, mivel a szállítási költség pincészetenként jelentkezik.

Sulán Péter: Cserébe viszont a pincészet teljes kínálatából válogathat a megrendelő, amit egyetlen kereskedő oldalán sem tehet meg. Míg máshol egy pincészettől jellemzően 2-3 féle bort kapni, a borterasz.hu átlagosan 9-10 féle bor van egy-egy pincészet kínálatában, de sok pincészetnél akár 10-15 különböző bort is találni.

Hány borvidék és hány pince található a borterasz.hu-n?

Szilágyi Imre: Jelenleg az ország minden borvidékéről, több mint 90 pincészet majd 1000 féle bora található meg az oldalon.

Sulán Péter: Elmondhatjuk tehát, hogy választék van bőven, biztos, hogy mindenki talál a saját ízlésének megfelelő borokat.

Borterasz: Nincs harmadik, kereskedő fél, aki miatt a borok gyakran kétszer annyiba kerülnek az eredeti, pinceáruknál

Miért válassza valaki a borterasz.hu-t, mondjuk egy borszaküzlet, vagy egy hipermarkettel szemben, ahol adott esetben szélesebb is lehet a kínálat?

Szilágyi Imre: Először is a minőség: mivel közvetlenül a pincészettől szállítunk, így a lehető legjobb, ideális tárolási helyről, egyetlen szállítással érkezik a bor, szemben a kereskedelemben többször átpakolt tételekkel, melyek akár több hónapot is állhatnak, míg végigérnek a kereskedelmi láncon. A hipermarketekben pedig általában rossz körülmények közt, állítva, neonfényben tárolva találjuk a borokat.

Sulán Péter: A szélesebb kínálattal vitatkoznék. Nem sok kereskedő engedhet meg magának 1000 féle palackot. A vinotékák kínálata is általában szűkösebb. Nem beszélve arról, hogy a borterasszal – mivel összekapcsolódik a termelő és a fogyasztó – a megrendelő és kedvenc borásza is jól jár. Közvetlenebb a kapcsolat, a pénz pedig nem a kereskedőhöz, hanem a borászhoz áramlik vissza, aki így többet tud fejleszteni, és még jobb borokat tud előállítani.

Találkozhat a borfogyasztó a borterasz.hu-val a fizikai térben is, tehát fesztiválon, boros rendezvényen?

Szilágyi Imre: Igyekszünk a fontosabb boros rendezvényen ott lenni. A Budavári Borfesztiválon például alapításunk óta minden alkalommal kint voltunk kiállítóként, sőt, idén már két standdal leszünk jelen. Ugyanakkor internetes vállalkozásként nem üzemeltetünk fizikai boltot, hanem elsősorban az online rendelések minél jobb kiszolgálására próbálunk koncentrálni.

Sokat kóstoltok?

Sulán Péter: Az ésszerűség határain belül igyekszünk. Azonban a borok minősítését és értékelését meghagyjuk a szakemberek illetve a látogatók számára, az oldalon ugyanis bárki értékelheti is kedvenc borait, akár pontokkal, akár szövegesen.

Van esetleg kedvenc borotok, vagy borvidéketek?

Szilágyi Imre: Mivel én a soproni borvidék egyik sarkában születtem – a hazaiak közül a Soproni borokat kedvelem, de ezzel együtt a többi vörösboros vidék, Szekszárd és Villány is mindig „betalál” nálam. A másik, hogy inkább a kevésbé ismert, de nagyon jó borokat készítő pincészeteket kedvelem, akik kis mennyiségű, de isteni finom kézműves borokat készítenek. Tipikusan olyan pincészetek, melyek a kereskedelmi forgalomban kevésbé, de a Borteraszon könnyen megtalálhatóak.

Sulán Péter: Nekem nincsenek kedvenc borvidékeim, egyszerűen mindegyikben találni olyat, ami kedvessé teszi. Borokból sem határoztam még meg egyértelműen kedvenceket. Bizonyos fajtákat szívesen kóstolok, nyitott vagyok az újdonságokra is, de Magyarországon nagyon széles és kiváló minőségű a választék. Azt vallom, hogy érdemes kipróbálni minél több féle bor és pincészetet, hogy az ember megtalálja a saját kedvenceit!

Forrás: boraszportal.hu