Interjú - A borterasz.hu egy olyan virtuális borpiac, amely
az ország minden tájáról kínál minőségi, ismert és kevésbé ismert borászatokat,
borokat. Mivel sok pincészetnek nincs ideje, energiája saját webshopot
menedzselni, így Sulán Péter és Szilágyi Imre online vállalkozása egy valós
termelői igényt elégít ki. Velük beszélgettünk.
2010-ben indítottátok online vállalkozásotokat borterasz.hu
néven, mellyel virtuális kereskedelmi teret kívántatok létrehozni a
borfogyasztó és pincészet között. Hogyan foglalnátok össze a koncepciót?
Szilágyi Imre: A koncepció lényege, hogy létre szerettünk
volna hozni egy olyan katalógust, ahol lehet a különböző borok közt böngészni,
például megnézni, hogy egy-egy szőlőfajtából mely pincészetek készítenek
borokat. Mivel a tartalmakat közvetlenül a pincészet tölti fel, így a borokról
közvetlenül a termelőtől, első kézből lehet információhoz jutni.
Sulán Péter: Fogyasztóként sokszor kerültem olyan helyzetbe,
hogy egy jó borra később már nem emlékeztem, erre is megoldást jelent a
boterasz.hu, hiszen a kedvencek közé tett borokat a rendszer eltárolja.
Azonban a borterasz.hu nem csak erről szól, hiszen
vásárolhatunk is rajta.
Szilágyi Imre: Igen, már az induláskor kézenfekvő volt, hogy
ha van egy katalógus, akkor miért ne lehessen belőle rendelni is. Így a
megrendelő közvetlenül a pincészet által megadott árakon rendelhet, a
klasszikus csatornákhoz képest a megrendelő és pincészet is jobban jár, hiszen
nincs kereskedő közöttük.
Sulán Péter: Kifejezetten helyzetbe szeretnénk hozni a
pincészeteket, hogy ne kelljen kereskedőre, bármilyen harmadik szereplőre
várniuk, az információkat saját maguk tölthessék fel, módosíthassák. Az árakat
is szabadon változtathatják, bármikor. Az oldalon keresztül gyakorlatilag a nap
24 órájában fogadhatják a megrendeléseket a pincészetek.
Szilágyi Imre: A pincészet így egyrészt kap egy hasznos
marketingszolgáltatást, hiszen a ma elérhető legnagyobb online borkatalógusba
kerül be, ráadásul ingyen, és még rendelésekhez is juthat. A rendelések
kiszolgálása is megoldott, hiszen központi logisztikát biztosítunk minden
pincészet számára, így az adminisztrációs és koordinációs terhek nagy részét
levesszük a pincészetek válláról.
Mennyiben kellett finomhangolni a koncepciót az induláshoz
képest?
Szilágyi Imre: Mindig van mit módosítani, javítani,
fejleszteni. Folyamatosan gyűjtjük a tapasztalatokat, igényeket. Ma már olyan
sebességgel fejlődnek a webes megoldások, hogy folyamatosan fejleszteni kell
ahhoz, hogy piacvezető maradhasson egy cég. A pincészetek saját webshopjainak
szinte lehetetlen megfelelniük ennek, a borászok nagy részének nincs is ideje,
energiája ezzel foglalkozni. Sokkal jobb megoldás, ha ezt a tevékenységet
kiszervezik, és ezzel időt és költséget takarítanak meg. Nálunk nem csak a
borkínálatot, hanem híreket, eseményeket is fel tudnak tölteni, így szinte
teljes értékű – és ingyenes – weboldalként is funkcionálhat a pincészetek
számára a borterasz.hu.
Sulán Péter: Ma már elengedhetetlen az, hogy a pincészetek
is jelen legyenek a világhálón, hiszen évek óta ez a legdinamikusabban növekvő
terület ma a kereskedelemben, és a válság ezt csak erősítette. Külföldön ez a
folyamat már több mint 10 éve tart, nálunk csak néhány éve kezdődött. Akik
pedig nem jelennek meg a neten, egyre inkább kiszolgáltatottá válnak a
kereskedők felé.
Hogyan zajlik a vásárlás menete a borterasz.hu-n?
Szilágyi Imre: A megrendelő egyszerűen kosárba helyezi a
kiválasztott borokat, majd feladja a megrendelést. Fontos, hogy mivel
közvetlenül a pincészettől kapja a borokat, célszerű egyszerre egy pincészettől
rendelni, mivel a szállítási költség pincészetenként jelentkezik.
Sulán Péter: Cserébe viszont a pincészet teljes kínálatából
válogathat a megrendelő, amit egyetlen kereskedő oldalán sem tehet meg. Míg
máshol egy pincészettől jellemzően 2-3 féle bort kapni, a borterasz.hu
átlagosan 9-10 féle bor van egy-egy pincészet kínálatában, de sok pincészetnél
akár 10-15 különböző bort is találni.
Hány borvidék és hány pince található a borterasz.hu-n?
Szilágyi Imre: Jelenleg az ország minden borvidékéről, több
mint 90 pincészet majd 1000 féle bora található meg az oldalon.
Sulán Péter: Elmondhatjuk tehát, hogy választék van bőven,
biztos, hogy mindenki talál a saját ízlésének megfelelő borokat.
Borterasz: Nincs harmadik, kereskedő fél, aki miatt a borok
gyakran kétszer annyiba kerülnek az eredeti, pinceáruknál
Miért válassza valaki a borterasz.hu-t, mondjuk egy
borszaküzlet, vagy egy hipermarkettel szemben, ahol adott esetben szélesebb is
lehet a kínálat?
Szilágyi Imre: Először is a minőség: mivel közvetlenül a
pincészettől szállítunk, így a lehető legjobb, ideális tárolási helyről,
egyetlen szállítással érkezik a bor, szemben a kereskedelemben többször
átpakolt tételekkel, melyek akár több hónapot is állhatnak, míg végigérnek a
kereskedelmi láncon. A hipermarketekben pedig általában rossz körülmények közt,
állítva, neonfényben tárolva találjuk a borokat.
Sulán Péter: A szélesebb kínálattal vitatkoznék. Nem sok
kereskedő engedhet meg magának 1000 féle palackot. A vinotékák kínálata is
általában szűkösebb. Nem beszélve arról, hogy a borterasszal – mivel
összekapcsolódik a termelő és a fogyasztó – a megrendelő és kedvenc borásza is
jól jár. Közvetlenebb a kapcsolat, a pénz pedig nem a kereskedőhöz, hanem a
borászhoz áramlik vissza, aki így többet tud fejleszteni, és még jobb borokat
tud előállítani.
Találkozhat a borfogyasztó a borterasz.hu-val a fizikai
térben is, tehát fesztiválon, boros rendezvényen?
Szilágyi Imre: Igyekszünk a fontosabb boros rendezvényen ott
lenni. A Budavári Borfesztiválon például alapításunk óta minden alkalommal kint
voltunk kiállítóként, sőt, idén már két standdal leszünk jelen. Ugyanakkor
internetes vállalkozásként nem üzemeltetünk fizikai boltot, hanem elsősorban az
online rendelések minél jobb kiszolgálására próbálunk koncentrálni.
Sokat kóstoltok?
Sulán Péter: Az ésszerűség határain belül igyekszünk.
Azonban a borok minősítését és értékelését meghagyjuk a szakemberek illetve a
látogatók számára, az oldalon ugyanis bárki értékelheti is kedvenc borait, akár
pontokkal, akár szövegesen.
Van esetleg kedvenc borotok, vagy borvidéketek?
Szilágyi Imre: Mivel én a soproni borvidék egyik sarkában
születtem – a hazaiak közül a Soproni borokat kedvelem, de ezzel együtt a többi
vörösboros vidék, Szekszárd és Villány is mindig „betalál” nálam. A másik, hogy
inkább a kevésbé ismert, de nagyon jó borokat készítő pincészeteket kedvelem,
akik kis mennyiségű, de isteni finom kézműves borokat készítenek. Tipikusan
olyan pincészetek, melyek a kereskedelmi forgalomban kevésbé, de a Borteraszon
könnyen megtalálhatóak.
Sulán Péter: Nekem nincsenek kedvenc borvidékeim, egyszerűen
mindegyikben találni olyat, ami kedvessé teszi. Borokból sem határoztam még meg
egyértelműen kedvenceket. Bizonyos fajtákat szívesen kóstolok, nyitott vagyok
az újdonságokra is, de Magyarországon nagyon széles és kiváló minőségű a
választék. Azt vallom, hogy érdemes kipróbálni minél több féle bor és
pincészetet, hogy az ember megtalálja a saját kedvenceit!
Forrás: boraszportal.hu
0 Megjegyzések