A kisgyerekkori tétlen ténfergésektől a kamasz spleenen át a
legutóbbi, vérszegény szombat éjszakáig mindnyájunknak ismerős alaphangulat:
bármihez fogunk, valahogy minden értelmetlennek és feleslegesnek tűnik. Szinte
viszket bennünk a vágy, hogy valami fontosat tegyünk, de akármivel indítanánk,
pár perc erőtlen küzdelem után visszahanyatlunk a párnák közé, ahol tovább
fojtogat a semmittevés és a hiábavalóság érzése. "Ha az unalom
fájna..." - nyit ránk valamelyik rókalelkű hozzátartozó - legtöbbször anya
- ilyenkor, mintha nem sejtené, hogy az egyik legmaróbb lelki kín terhe alatt
nyögünk éppen.
A kiadós unatkozáshoz rendszerint kettő kell. A monotóniát
vagy a lét elviselhetetlen könnyűségét aktuálisan rosszul toleráló személy
mellett érdemes a környezet jellegzetességeit is figyelembe venni. Legyünk bár
az apró örömökért élő gurutanoncok, Andy Warhol nyolcórás, egyetlen alvó embert
bemutató filmjét például valószínűleg annyira fogjuk élvezetesnek találni, mint
egy szobafogságban abszolvált nyarat a Havanna lakótelepen. Mindezt amiatt
fontos tekintetbe vennünk, mert az unatkozót piszkálók többnyire hajlanak az
olcsó pszichologizálásra. A "Ha egy kicsit segítenél a háztartásban, nem
érnél rá szenvelegni" típusú népi bölcsességek feltételezik, hogy az élet
minden perce rendkívül érdekes, és kell némi pszichés rendellenesség ahhoz,
hogy az "univerzum" tövében is az "unalmat" fedezzük fel
először. Kortárs kutatók szerencsére hajlandóak elismerni végre, hogy az
egyhangú, ingerszegény külvilág, vagy a kihívásokat nélkülöző életstílus igenis
okai lehetnek az unalomnak (gondoljunk például az egyre depressziósabbá váló,
kertvárosi háziasszonyt alakító Kate Winsletre a Szabadság útjai című filmben).
Miután meggyőztük magunkat arról, hogy létezik
"alapból" unalmas program vagy társaság, hozzáláthatunk az
önvizsgálathoz. Mekkora a saját sarunk az üveges szemmel történő
plafonbámulások és pocsékba ment hétvégék szempontjából? Az unalmat olyasféle
lelki fájdalomként foghatjuk fel, amelyet a fel nem használt képességeink vagy
az elpazarolt tehetségünk okoznak. "Sors, nyiss nekem tért!" - sóhajt
fel a költő, és alighanem a kívánságok legjobbikát sikerült megfogalmaznia. A
személyiségünkben rengeteg a kiaknázatlan lehetőség. Minél kevésbé élünk velük,
illetve minél erősebben merülünk el a pótcselekvések sűrűjében, annál
intenzívebben tapasztaljuk meg az unalmat (azt, hogy egyszercsak hiábavalónak
érezzük az esti sorozatbámulást, a magányos főzőcskét, a korábban úgy-ahogy
szeretett aerobikozást). Ha alapvetően nem a kitűzött céljainkkal összhangban
haladunk előre - vagy mert nincsenek céljaink, vagy mert túl nagyot álmodtunk,
és tele a fejünk nagyzoló, nem ránk méretezett fantáziákkal -, elhatalmasodik
rajtunk az "elpazaroltam az életemet" érzése. A negatív spirál persze
azonnal beindul: minél erőteljesebben áraszt el az unalom, annál kevésbé tudunk
valamilyen értelmes alternatívát megnevezni a köldökbámulás, vagy a nonstop
kritizálás és ásítozás helyett.
Félreértés ne essék: az unalom nem egyenértékű a
depresszióval. A legfontosabb különbség, hogy a vágyak nélküli, boldogtalan
emberrel szemben az unatkozó erősen motivált arra, hogy tegyen valamit.
Egyfolytában pörgeti a fejében a számításba vehető ötleteket, csak valamiért
mindegyik szánalmasnak és érdektelennek látszik. "A vasárnap az igazi
gyilkos - mondja egy 24 éves nő. - Hét közben teljesen kihajtom magam,
előfordul, hogy 12–14 órát is dolgozom egy nap az egyetemmel együtt. Hétvégére
mindig valami igazán nagyszabásút akarok. Valamit, amitől érezni fogom, hogy a
rengeteg kötelezettségem mellett is élek. Talán épp ezért nem vagyok képes
elindulni semerre: mert ahhoz képest, ami a terveim szerint kompenzálhatná a
munkamániámat, minden túl szürkének tűnik."
Ahhoz, hogy képesek legyünk megbirkózni az egyre gyakrabban
ránk törő unalommal, először a "közönybe burkolózást" kell feladnunk.
Sok esetben úgy védekezünk a fájdalmakkal szemben - például egy szerelmi
csalódást követően -, hogy elhatározzuk: mostantól márpedig semmi sem érinthet
meg bennünket érzelmileg. Hűvösek, távolságtartók és cinikusak leszünk. A
tapasztalat ugyanakkor az, hogy ha a negatív érzelmektől való védekezésképpen
bezárkózunk, egyidejűleg az örömtől és a lelkesedéstől is megfosztjuk magunkat.
Mintha a boldogság és a kín ebből a szempontból egy tőről fakadnának: ha
tiltólistára tesszük az egyiket, a másikat sem fogjuk átélni, azonban
elhatalmasodik rajtunk az üresség. Minél inkább képesek leszünk visszatalálni
az eredeti érzéseinkhez - például szembenézünk az érzékenységünkkel, a
csalódással, a félelmeinkkel vagy a gyásszal -, annál inkább utat nyitunk a
pozitív emócióknak is.
A valódi érzelmekkel való találkozás egy csomó félelemtől
szabadíthat meg (például a kisebbségi érzéstől és a teljesítményszorongástól).
Mihelyt megtapasztaljuk a bátorságot arra, hogy azt tegyük, amit a tehetségünk
és képességeink szerint tennünk kellene - vagyis ha olyan dolgokba vágunk bele,
amit mások esetleg rosszallanak velünk kapcsolatban, vagy csak egyszerűen nem
hisznek bennünk - nos, mindez az unalom legjobb ellenszerét jelenti. Sikerült
lebirkóznunk a magányosságtól való rettegést, és kiléptünk egy rossz
kapcsolatból? Megpróbáltunk a saját lábunkra állni? Hat éve szenvedtünk a
szülők által ránk erőszakolt közgazdász szakmában, míg végre kimondtuk, hogy
inkább sérült gyerekeknek szeretnénk úszásoktatást tartani? Ha felismertük a
nyűgjeinket, és a közönnyel takarózás helyett betekintettünk a lélekmélyre,
ráadásul léptünk is egyet a választott irányba, egyre ritkábbá válnak azok az
alkalmak, amikor ne tudnánk, hogy mit tegyünk a jóllétünk megalapozásáért. A
"saját utunkat járva" az unalom kevésbé gyötrő állapot, hiszen már
nem a tehetség elpazarlásáról szól. Sokkal inkább ártatlan luxus vagy jóleső
semmittevés, ami azoknak adatik meg, akik harmóniában élnek magukkal és a
lehetőségeikkel.
Forrás: borsa.hu
0 Megjegyzések