Nagyon fontos az, hogy a gyermekre milyen tényezők hatnak,
amikor a teljesítményét mérjük, illetve gyakorlunk vele. Mindannyian szeretnénk
kihozni gyermekeinkből a képességeik szerinti lehető legtöbbet, ehhez azonban
figyelembe kell vennünk a külső körülményeket és a belső jelenségeket is.
A teljesítmény szempontjából kiemelkedő fontosságú a
türelem. Mindannyian szeretnénk, ha gyermekünk a lehet legtöbbet, vagyis a
képességeihez mérten a maximumot hozná ki magából. Sokat segíthetünk azon, hogy
külső körülmények ne akadályozzák meg, hogy megmutatkozzon a valódi tudás.
Először is, ha gyermekünkkel felmérés gyanánt feladatokat
végzünk, vagy akár csak gyakorlunk, meg kell győződnünk arról, hogy
egyértelműen érti a feladatot, illetve az annak leírásával kapcsolatos
fogalmakat, tehát érti, hogy mi a feladat. Sok hiba adódik félreértelmezésből,
a gyermek számára ismeretlen, vagy félreértett fogalmakból.
Fontos a külső zajok kizárása, amennyire lehetséges. Éhség,
fáradtság, vagy ha ki kell mennie a mosdóba, igencsak megzavarhatják az
összpontosítást.
Szintén belső tényező, ha a gyermek fél a kudarctól, emiatt
jelentősen romolhat a teljesítménye. Emögött állhat korábbi szidás, amelyet a
szívére vett, illetve túl magas elvárások.
Végül, de kiemelten szeretném említeni a dicséret szerepét.
Számos kutatásból és tapasztalatból is egyértelműen tudjuk, hogy az
elmarasztalás, szidás határozottan rontja a kedvvel és motivációval együtt a
teljesítményt is.
Dicsérjük minden feladatnál, ha ront, tudassuk vele, hogy ez
még nem a világvége, nem történt tragédia, és legközelebb majd még ügyesebb
lesz, de mi nem attól szeretjük, ha hibátlanul dolgozik, hanem őt magáért
szeretjük, és ez a legfontosabb.
Forrás: nlcafe.hu
0 Megjegyzések