Clusterben képzeli el az V. kerületi önkormányzat a Váci
utca újrapozícionálását, de két évig nem kér pénzt a fejlesztésekért az
üzlettulajdonosoktól.
Az V. kerületi önkormányzat karolja fel a Váci utcai
kereskedők ügyét. Puskás András alpolgármester szerda délelőtti
sajtótájékoztatón ismertette azokat a terveket, amely a bevásárló utca és
környéke arculatán nemzetközi példák nyomán javítana.
Ugyan a Váci utcáé lesz a logó, de a projekthez tartozik a
Kálvin tér, a Kecskeméti utca, a Petőfi Sándor utca, a Szent István tér és az
Október 6. utca is. Ez lenne az a vidék, amit az V. kerületi önkormányzat a
bevásárlóközpontokkal szemben szeretne pozicionálni. Puskás alpolgármester
szerint ezek a központok túl közel kerültek a kilencvenes évek közepén a
városközponthoz, és így elszívták a levegőt a patinás sétálóutcáktól.
Nem tudjuk Puskás szavait cáfolni, utcamustránk első
részéből kiderült, hogy a turistákra szakosodott Váci utca egyre lepukkantabb,
az üresen tátongó üzletekben inkább csak várják a vásárlókat, az időt
felmosással, takarítással, és árupakolással ütik el. A Malév 2012-es csődje
miatt állítólag felére csökkent a turistaforgalom, a boltosok arra panaszkodtak
látogatásunkkor, hogy „az utcának nincs igazi felelőse, aki foglalkozna az
engedély nélkül megjelenő árusokkal, a töredezett burkolattal, a kopott
padokkal, vagy a megrongált telefonfülkékkel.”
Teszteltük a Váci utcát: Cingár fallosz és gulyáskrém -
sokkol a Váci utca
Most ez megváltozik, ígéri Puskás, aki egy kedd reggeli
sajtótájékoztatón jelentette be, hogy egy héttel ezelőtt megalapították Váci
utca Bevásárlónegyed Nonprofit Kft-t, méghozzá azzal a céllal, „hogy a terület
újramárkázásához szükséges egyeztetési és marketingkommunikációs feladatokat a
magán és a közszféra bevonásával, egyetértésével és folyamatos tájékoztatásával
valósítsa meg” – így szól a kezdeményezés kommünikéje. A kivitelezésre a
következő két évben 200 millió forintot szán az önkormányzat (per üzleti év),
ami Puskás elmondása szerint lemarad a plázák éves - 300 ezertől egy millió
forintig terjedő - marketingbüdzséjétől, de ha a közreműködők úgy akarják,
lehet tágítani a keretet.
Az ötlet és a megoldás külföldről érkeznek
A kezdeményezes egy nyugat-európai trendet követ. Főleg a
válság óta egyre népszerűbb, hogy önkormányzatok a sokszínű kereskedő
kisutcákat felkarolja, közös marketinggel, infrastruktúra fejlesztéssel és
rendezvényekkel népszerűsíti a vásárlók körében. Különösen népszerű a megoldás
az Egyesült Királyságban.
Ezért talán nem is meglepő, hogy az újrapozicionáláshoz egy
brit szakembert hívtak segítségül. Michael Caroll húsz éve él Magyarországon, a
Duna Pláza, a MOM Park stratégiai bevezetésében és a Tesco népszerűsítésében is
részt vett. A feladata hasonló, mint a plázák esetében: össze kell hangolnia a
kommunikációt, a nehézsége viszont abban áll, hogy nem egy tulajdonos alá
tartozó üzletekkel kell dűlőre jutni, hanem az V. kerület frekventált részeinek
kereskedőit kell összefogni.
Megmarad az elit arculat
A tervek között szerepel a közös arculat és az üzletek közös
kommunikációja, melynek első megvalósult eleme egy színes-szagos magazin, amit
több ezer példányban nyomtatnak. Nobu Freyville és a hátoldalon egy Private
Banking szolgáltatás jelzi, hogy a környéken nem szaporodnak el a bolhapiacok.
Adott összeg felett a vásárlók bónuszként kapják a kiadványt, kitömhetik vele a
bevásárló szatyrot.
Az magazin ügyesen a végéről fogja meg az önmarketingelést:
közismert és még ismeretlen tulajdonosaival, üzletvezetőivel olvashatunk
interjúkat, termékbemutatókon keresztül ösztönöznek további vásárlásra a V.
kerületi boltokban.
Ennél ambíciózusabb célkitűzés azonban a porták
rendberakása, mely októberben a Váci utca újrakövezésével veszi kezdetét.
Puskás elmondta, hogy az egységként kezelt részeken a márkajellel díszített
lábtörlőket fektetnek le, de egy 3D-s hologram matrica is bevezetésre kerül
majd a résztvevő üzletek megkülönböztetésére. Carrol azt is elmondta, hogy az
egységes arculathoz tömbönként szeretnék kipucolni és visszaállítani a
sétálóutcák régi pompáját. A közös ügy érdekében még az is felmerült, hogy az
üresen tátongó, betört üvegű, porosodó kirakatok és üzlethelységek
tulajdonosait addig bírságolnák, amíg nem teszi rendbe házuk táját.
Puskás elmondása szerint azonban inkább pozitív motiváló
eszközökkel vonnák be a boltosokat, akik a közvetlen haszonélvezői a 200
milliós kezdeményezésnek: "több ember jön az üzletekbe, ez az ő hasznuk
lesz". Közvetetten természetesen az önkormányzat és a lakók is
profitálhatnak majd a közösködésből: a hatóság az adóbevételekből, az
ingatlanok tulajdonosai pedig az emelkedő négyzetméterárakból fölözhetnek le.
Rogán Antal, Belváros-Lipótváros polgármestere és csapata
két év múlva szeretné elengedni a Váci utca-márka kezét, 2015-től elvárja, hogy
az üzletek is hozzájáruljanak a kiadásokhoz.
Forrás: hvg.hu
0 Megjegyzések