Sorsunkra nemcsak azok az események hatnak, amiket tudatosan
átéltünk, de azok is, amelyeket felmenőink tapasztaltak meg. A családállítás
módszerét Karafiáth Orsolya próbálta ki.
Jó pár éve – talán hat is – voltam először a Hellinger
nevével fémjelzett, nálunk akkoriban még kevésbé ismert család-, illetve
rendszerállításon. A háromnapos foglalkozásokat egy házaspár vezette, és mi,
csoporttagok voltunk vagy harmincan. Tudtam már akkor is, hogy a módszer eléggé
vitatott „szakmai körökben”, de egy hosszú és számomra nem túl hasznos terápia
után éppen további segítséget kerestem. Nos, ott és akkor hatalmas volt a
csalódásom: azt éreztem, hogy felnőtt emberek azért jöttek ide, hogy
szerepeljenek, és hogy az indulataikat, sérelmeiket gond nélkül kiadhassák
magukból. Volt ott minden: fetrengés, szerepjátszás, hatalmas zokogások.
Humbugnak tűnt az egész.
Dr. Pusztai Ildikót többen ajánlották nekem, gondoltam, még
egy próbát megér a dolog. Természetesen nem álruhás királylányként mentem,
Ildikóval hosszan egyeztettünk előtte, és a csoporttagok engedélyét is
kikértük. Mert – ahogy az önismereti csoportoknál is – itt is alapvető
fontosságú, hogy amit a csoportban megtudunk, azt nem adhatjuk ki.
Így működik a kollektív lelkiismeret
Reggel tízkor találkozunk, egy rövid felvezetőben Ildikó
ismerteti a módszer alapjait, ami után rögtön nyilvánvalóvá válik, milyen
problémánkra lehet segítség a családállítás. „A testi és lelki bajok hátterében
tudattalan sorsátvételek vagy saját életbeli történetek állhatnak. A
családállítás a nehéz sorsokról szól, csak ezzel dolgozunk. Ha »átvett a
csomag«, leteheted, ha a tied, akkor is.”
Ezután megismerkedünk a módszer alapfogalmaival is. „Ha egy
klán-taggal valami életbevágóan rossz történt, akkor nehéz sorsa van –
magyarázza dr. Pusztai Ildikó. – Az egyéni lelkiismereten túl működik egy
kollektív »rendszer-lelkiismeret« is, amely az egyén számára tudatosan nem –
vagy nehezen – hozzáférhető. Ez az emlékezet tartalmaz mindent, ami a
klánunkban történt. Ha valakinek nehéz sors jutott, ha megsérülnek azok a
törvényszerűségek, amelyek a családi rendszerre hatnak, akkor működési zavart
okozhatnak a rendszerben. Ezt a zavart érzékelhetik a családtagok, akik
tudattalanul, mintegy gyermeki szeretettől vezérelve »átveszik a nehéz sorsot«,
és annak ellenére, hogy akár nem is ismerték az illetőt, ugyanúgy élnek,
éreznek, viselkednek, mintha az a rossz dolog velük történt volna meg. Mintha
azt mondanák önmagukban: »majd én átveszem a te terhedet«. Az ilyen,
tudattalanul ható fogadalmakat hozzuk a felszínre a családállítás
segítségével.”
A csoportban tizenketten vagyunk, ebből páran csak segítőnek
jöttek, nem akarnak „állítani”. Ez a létszám épp rendben lévőnek tűnik, Ildikó
szerint nem szerencsés tizenöt fősnél nagyobb csoporttal dolgozni. Elsőként
jelentkezem, a problémám a hipochondriám, amitől lassan már létezni sem tudok,
a rettegés, hogy szörnyű betegségem lesz, amitől lassan pusztulok majd el.
Csaknem két óráig tart az állítás – bár belülről nem tűnik annyinak.
Megoldások térbe rendezve
Először vázoljuk a problémát egy mondatban. Utána az
állításvezető rákérdez az általunk tudott nehéz sorsokra a klánból. Majd – ha
mi állítunk – kiválasztjuk a csoportból azokat, akik a klánunk tagjait
megjelenítik. Mások állításánál minket kérnek meg hasonló feladatra. Leírva
furán hangzik, de a képviselők tényleg elkezdenek mozogni a térben, és végül
felvesznek egy alakzatot. Ebben a képben mondódnak ki az alapmondatok, amiket a
terapeuta után kell mondanunk. Aztán szünet. A szünetekben nem tanácsos
beszélnünk arról, ami történt, de senki nem is akarna.
Ildikó figyelmeztet, hogy ne agyaljunk, csak az érzeteinkre
figyeljünk – ami még nem érzés, hanem valami, ami jelez a testünkben.
„Ma még kutatjuk azt, hogy mi módon történik a nehéz sorsok
átvétele, és azt is, pontosan mi módon hat a családállítás, a kép maga – mondja
dr. Pusztai Ildikó. – A hatásvizsgálatok szerint a családállításon részt vevők
74 százalékának az életében pozitív változás történik 3–6 hónapon belül. A
jelenlevők 14 százalékánál egy év is kell ehhez, a maradék 12 százalék pedig nem
érzékel ilyesmit – rosszabbodás nem fordul elő.”
Nálam végül az „jött ki”, hogy újfent pszichoterápiára lenne
szükségem. „Fontos tudni, hogy a családállítás nem mindenre és nem mindenkinek
jó – figyelmeztet Ildikó. – Gyakran előfordul, hogy nem átvételről van szó: a
kliens élettörténetében nem találunk nehéz sorsot, ám gyerekkorától kezdve
hatottak rá a többiek viszonyulásai, amelyek hajlamosították a sérülésekre.
Ilyenkor a pszichoterápia az elsődleges út, és az egyéb módszerek, mint amilyen
a családállítás is, a gyógyulás kiegészítő módszere lehet.”
Hogy én melyik csoportba tartozom, nem tudnám megmondani. Az
viszont világos lett számomra, hogy a legfontosabb a terapeuta, a csoportvezető
személye. Az, hogy hogyan kezeli a hirtelen feszültségeket, a megindultságot,
és hogy azt is ki tudja mondani, hogy mire nem alkalmas ez a módszer.
Varázsolni nem célszerű vele, mert nem arra való.
Mi micsoda a családállításban?
A klánhoz a vér szerinti rokonok, azaz testvérek, szülők, a
szülők testvérei, nagyszülők, nagyszülők testvérei, dédszülők, valamint a nem
vér szerinti kapcsolatok is beletartoznak, úgymint a szülők előző fontos
kapcsolatai, a nagyszülők előző fontos kapcsolatai, és mindenki, aki élet-halál
kérdésben érintette a rendszerünket. Testvérnek az minősül, akivel egy szülőnk
közös, akkor is, ha nem tudunk róla.
Nehéz sors az, ha valaki nem tud megszületni (vetélés,
abortusz) vagy nem tudja a „repülési magasságot”, tehát a felnőttkort elérni
(csecsemő-, gyermek-, fiatalkori halál, súlyos/megnyomorító betegség...) Nehéz
sors jutott annak, aki akár akarva, akár akaratlanul, akár áldozatként, akár
elkövetőként életellenes cselekedet részese volt (öngyilkosság, gyilkosság,
háború, baleset). Nehéz sors továbbá a kitagadottság (tényleges vagy sorsi),
árvaság 21 éves kor előtt, örökbefogadás, elszakítottság szülőktől,
gyerekektől.
Forrás: nlcafe.hu
0 Megjegyzések