Senki nem hibáztatható amiatt, hogy több ezer ember került a hó
fogságába március közepén Magyarországon - derül ki a helyzettel
foglalkozó belügyminisztériumi jelentésből. A birtokunkba került
dokumentum viszonylag röviden ismétli ugyanazt, amit Pintér Sándor
mondogatott március 15-én és utána: mindenki vessen magára, akit
bekerített a hó. Az egyik mobilcéget megdorgálják, a hatóságoknak pedig
köszönik szépen a hatékony munkát.
"2013. március 14-én szokatlanul kemény téli vihar kezdődött
Magyarországon" - adja meg az alaphangot a Belügyminisztérium jelentése,
amely a március közepi hóviharok kezelésének körülményeit vizsgálja. A
jelentést eredetileg csütörtökön tárgyalta volna a honvédelmi és
rendészeti bizottság, ám az ülés elmaradt, a tárgyalást - információnk
szerint betegség miatt - a jövő hétre, kedd délelőttre halasztották. Az
[origo] birtokába került hójelentés hat és fél oldalon keresztül,
másfeles sorközzel, száraz adatokkal magyarázza a hatóságok, a mentésben
részt vevő szakemberek és önkéntesek katasztrófaelhárító munkáját.
A jelentéshez mellékelték az Országos Meteorológiai Szolgálat
időjárás-jelentéseit, a hatóságok kommunikációs tevékenységéről szóló
összefoglalót, valamint egy egyoldalas táblázatot a mentési munkák és a
balesetek számáról. A jelentés szerint mindenki jól végezte a dolgát,
összefogás volt, nagyon sok ember és gép vett részt a munkában, akik nem
hibáztak. Talán csak a Telenor érezheti magát egy kicsit rosszul,
ugyanis külön kiemelik, hogy a cég nem vállalta a BM tájékoztató
SMS-ének továbbítását. A privát szektor nem csak feketepontot kapott
Pintértől: a Colas Hungária Zrt.-t megemlítik, mint azt a céget, amely
homlokrakodókkal és teherautókkal segített a mentésben.
A jelentés nagy része a kommunikációról szól, a főszöveg fele mellett
az összesen nyolcoldalnyi melléklet három oldala is a hatóságok
tájékoztatási tevékenységét idézi fel. Azt bizonygatják, hogy a
hatóságok kommunikációja megfelelő volt, minden időben történt, a
havazás senkit sem érhetett váratlanul, mert, ahogy írják, "az Országos
Meteorológiai Szolgálat (OMSZ), valamint több magántársaság mintegy egy
hete rendszeresen megerősítette az erre vonatkozó előrejelzését".
A hivatalos tájékoztatás is időben ment ki március 14-én a Pintér
Sándor által aláírt jelentés szerint, mert "az első riasztást és az
ahhoz kapcsolódó óvintézkedési szabályokat a katasztrófavédelem 15.11
órakor kiadott felhívására a médiaszolgáltatók rendszeresen közétették".
Ekkor kérte a BM arra az autósokat, hogy ne induljon senki útnak, aki
viszont mégis azt teszi, tankolja tele az autóját, és vigyen magával
ételt és italt. Azt írják, hogy a riasztások egy-három óra időelőnyt
biztosíthatnak, ezért "a fenti lakossági tájékoztatás ennek teljes
mértékben megfelelt".
Ehhez képest - mint ahogy azt a havazás után készült cikkünkben
megírtuk - a kormánypártok március 18-ai frakcióülésén több képviselő a
nem megfelelő kommunikációt hibáztatta a kialakult káoszért, és ezt
részben a történtekről beszámoló Pintér Sándor is elismerte a képviselők
előtt. Az [origo]-nak többen felvetették a kormányzati kommunikációs
stáb, illetve személyesen Giró-Szász András kormányszóvivő felelősségét
is, aki maga is 15 órát állt a dugóban az M1-esen.
Az M1-esen ragadt autósok közül is sokan panaszkodtak, hogy
egyáltalán nem jutott el hozzájuk figyelmeztetés. Több országgyűlési
képviselő is kocsiba ült, egy részük az [origo]-nak azzal magyarázta
ezt, hogy el sem tudták képzelni, mekkora baj készül, a fideszes Pokorni
Zoltán pedig úgy fogalmazott: ő is a "hitetlen felelőtlenek" közé
tartozik.
Korábbi gyűjtésünkből az is kiderült, hogy valóban rengeteg hír
foglalkozott az időjárással és az egyre gyakoribb balesetekkel, de
kifejezetten olyan, amelyben szerepelt volna figyelmeztetés vagy
felhívás, csak nagyon kevés akadt. Azt a felszólítást pedig, hogy ne
induljon el, akinek nem muszáj, csütörtök késő délutánig országosan
senki nem mondta. Csütörtökön napközben szinte csak azok értesülhettek
arról, hogy a hatóságok nem javasolják az útra kelést a rossz időben,
akik a rendőrség Győr-Moson-Sopron vagy Komárom-Esztergom megyei
honlapjára tévedtek. A válságkommunikáció március 15-én hajnalig nem
pörgött fel igazán, a szinte minden magyar mobilszámra elküldött
belügyminisztériumi SMS pedig, amely segítséget ígért a bajba
jutottaknak, csak pénteken dél körültől érkezett meg a telefonokra.
A jelentés számba veszi a kiadott riasztások kronológiáját, számát,
megemlíti az M7-esen történt tömegkarambolokat, és leírja, mikor és
hogyan működtek együtt a különböző állami szervek, valamint azt, hogy
azok milyen eszközökkel és hány emberrel vettek részt a mentésben.
A kelleténél korábban felszedett hófogókról nem írnak, ám azt külön
kiemelik, hogy a balesetet szenvedett autósok és a miattuk feltorlódott
kocsisor miatt "egy olyan sajátos hófogó alakult ki, amelyben a
gépkocsik önmaguk fogták fel a havat, és váltak egy felépített
akadállyá, még a piros riasztás előtt".
Lapunknak nyilatkozó önkéntes mentők az elakadt kamionokat tartották a
legnagyobb gondnak. A helyzetet szerintük kamionstoppal lehetett volna
megelőzni, de erről egy szót sem ejt a jelentés. Valószínűleg nem
véletlenül, mert országos kamionstopot csütörtök este tízig nem
rendeltek el, ez pedig amúgy is érvénybe lépett volna ebben az
időpontban, akkor is, ha nincs vihar, mert ez a szokásos az ünnepnapok
előtti estén.
Az önkéntesnek jelentkező emberek a mentés szervezetlenségről is
meséltek. Szerintük értelmetlen feladatokat kaptak, azt is késve. A
jelentés egy szót sem ejt önkéntesek szervezésével kapcsolatos
fejetlenségről, csak az önkéntesek számát sorolja, és az együttműködés,
összefogás fontosságáról beszél.
A jelentés mellékletében megemlítik, hogy az Országos
Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) és a többi hatóság honlapjának
látogatottsága megtöbbszöröződött, ám a honlapon túl sok hasznos
információ nem volt elérhető, a hóban rekedt autósok legfeljebb a
március 15-e alkalmából rendezett belügyes ünnepségről összeállított
fotógalériát nézhettek meg. Az állami közútkezelő és az autópálya-kezelő
honlapja nem bírta a terhelést, ha pedig elérhető volt, túl sok hasznos
információ nem segíthette az utazókat.
A szöveg végén Pintér köszönetet mond a mentésben részt vevő
szerveknek. Pintér azt írja, hogy "elismerés és köszönet illeti azokat
az állampolgárokat, akik önként segítettek a mentésben, hiszen a
katasztrófák elleni védekezés csak akkor lehet eredményes, ha abban az
állampolgárok is tevékenyen részt vesznek". Végső tanulságot majd csak a
különböző jelentések és naplók elemzése után lehet levonni - zárul a
hójelentés.
Forrás: origo.hu
0 Megjegyzések