A 200 éve született Verdi egyik korai operája a Nemzeti Filharmonikusok és a Müpa közös produkciójában hangzik el csütörtökön.

A csütörtök esti koncertszerű előadást a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben a fiatal karmesternemzedék Európa-szerte keresett képviselője, a varsói Teatr Wielki nemrég kinevezett zeneigazgatója, Carlo Montanaro vezényli. "Ez a darab Verdi korai, a gályarabság éveinek nevezett alkotói korszakában keletkezett. Ebben a periódusban a zeneszerző szerződéses kötelezettségeit teljesítette, 8 év alatt 13 operát írt, nem kedvére komponált" - idézte fel a mű keletkezését Antal Mátyás, az előadásban jelentős szerepet játszó Nemzeti Énekkar igazgatója.

Az ősbemutatót a trieszti Teatro Grandéban 1848. február 25-én tartották, az opera nagyot bukott. Egy Verdi-kutatás kimutatta, hogy az A kalóz szövegkönyvét író Francesco Maria Piave és a zeneszerző között sok vitatott kérdés vetődött fel. "Byron epikus költeménye alapján készült a librettó. Megítélésem szerint a Verdi-operák erényei és hiányosságai egyaránt fellelhetők az A kalózban. Minden üteme gyönyörűség, mert a dallaminvenciója fantasztikus. De mintha panelekkel dolgozott volna az alkotó, minden csereszabatos, a kalóz hősies tenor áriái lehetnének akár a Nabuccóban vagy az Ernaniban is" - vélekedett a karigazgató. Hozzátette: tömegjelentekben a férfiak - a katonák - nagyon maszkulin, a nők pedig - a háremhölgyek - nagyon feminin hangot ütnek meg, csak az egzotikus környezet ad jellemző tónust az énekkari számoknak, mert ezek is felcsendülhetnének más korai művekben.

"Ellenpéldaként említhetem A trubadúrt vagy a Traviatát, amelyeknek egyik taktusa sem lehetne máshol" - tette hozzá Antal Mátyás. Kiemelte, hogy a Nemzeti Énekkar számára remek feladat A kalóz, mert sok a szép és energikus előadásmódot igénylő énekelnivaló az operában. "Élvezzük és szeretjük ezeket a feladatokat, mert az oratóriuméneklés mellett színesítik az életünket. Korábban színészileg is közreműködtünk a Mózes és Áronban, a Roberto Devereux-ben, a Lucrezia Borgiában. Nemrég Richard Strauss Capricciójában énekeltünk, május végén játszunk Ligeti operájában, a Le Grand Macabre-ban. Előttünk vannak a nagyszerű Budapesti Wagner-napok eseményei, a Parsifal és A nürnbergi mesterdalnokok előadásai" - jegyezte meg a Nemzeti Énekkar igazgatója.

forrás: hirado.hu