Ha kisgyerekkel utazunk, egy tevekaraván sem lenne elég annak a ruha-, pelenka, kaja- és játékmennyiségnek, amit legszívesebben magunkkal vinnénk. Azonban a csomagolásnál mindenképp vissza kell fogni magunkat. Nem csak a korlátozott űrtartalmú csomagtartó vagy a reptéren a túlsúlyért fizetendő súlyos összegek miatt: a nagy málha a mi életünket is megkeserítheti a nyaralás alatt.

Amióta Annával utazunk, el sem tudom képzelni, hogy korábban mivel volt tele a 40 literes hátizsákom. A csomagmennyiséggel kapcsolatos megszorítások ugyanis a szülők ingóságaival kezdődnek: ki lehet bírni egy utazást néhány felső, két-három, a koszolódást titkolni képes szoknya és nadrág, valamint egy akkora neszeszer segítségével, amekkorát egy idősödő apáca sem szégyellne.

A gyerekeknek viszont mindig sok cuccra van szükségük, és nagyon nehéz előre belőni, hogy mi az, amit muszáj magunkkal vinnünk, és mi az, ami a helyszínen is kényelmesen beszerezhető. Érdemes listát írni, és már pár nappal az utazás előtt egy helyre gyűjteni azokat a dolgokat, amikre az indulásig nem lesz szükség – így sok stressztől kímélhetjük meg magunkat, és hamarabb fogjuk látni, mennyi helyünk van a bőröndben.

A kisgyerekes utazás kellékeinek alábbi listáját a saját tapasztalataim alapján állítottam össze - ami magától értetődő, mint például a rövidnadrág vagy a popsikrém, nem részletezem.

Babakocsi vagy hordozó? Egyéni szokásoktól is függ, de a legtöbb család mindkettőt viszi magával. Az szinte biztos, hogy az utazás során lesz olyan terep, ahol a legtöbb babakocsi használhatatlan. Mi Thaiföldre nem is vittünk babakocsit, és nem bántuk meg, mert ott a járda elsődleges funkciója az, hogy elférjenek rajta az árusok és a villanyoszlopok, de még véletlenül sem a gyalogosok. Szerkesztőnk viszont arról számolt be, hogy a két gyerekét végigszolgáló Bugaboo-val minden terepen elboldogult: homokban, hóban, erdőben, mezőn, sárban és macskakövön. Szóval fontos ismerni a saját járgányunk határait, és az alapján is dönteni.

Kell-e utazóágy? Ha nem viszünk magunkkal, mindig szólni kell a lefoglalt szállásokon, hogy készítsenek be egy babaágyat. (Az együttalvós családoknak ezzel pont nincs gondja.) Ez nem mindig könnyű, a kapott ágy nincs mindig a toppon, és olykor pénzt is kérnek érte. Mi arra jutottunk, hogy kényelmesebben és olcsóbban jövünk ki úgy, ha beruházunk egy pillanatok alatt felállítható, sátorszerű ágyra (Hut4Bubs, 20-25 000 HUF), amely mindössze 2-3 kg, és elfért a bőrönd tetején. Anna annyira megszerette, hogy hamarosan az ágya lett a vára: amint felállítottuk, rohant belerakni az alvómacskáját – a sátor tehát abban is sokat segített, hogy otthon érezze magát. Teljes ágyneműszettet felesleges magunkkal hurcolni, egy lepedő és egy hálózsák elegendő.

Ruhák. A mennyiség attól is függ, hogy tudunk-e mosni vagy mosatni utazás közben. (Ha lakást bérlünk, ott bizonyára van mosógép is. Ha sokat vagyunk úton, megéri mosatni. Különösen Európán kívüli országokra jellemző, hogy míg szennyesünket a hotelre bízni piszkosul drága, a mezei tisztítókban nagyon olcsón megúszhatjuk.) Mindenesetre nem árt, ha viszünk magunkkal:

ruhaszárító-kötelet (azaz madzagot)
mosószappant (lefűrészelek belőle egy kisebb darabot, és becsomagolom alufóliába)
mosószert (van úti változat is, de én egyszerűen csak kiürült bébivizes palackba vagy a drogériákban kapható, pici tusfürdő-, sampon-, stb. flakonba töltöm. Feltűnően rá kell írni, hogy mit tartalmaz, különben mérget vehetünk rá, hogy apa a bababarát öblítővel fog hajat mosni.) A ruhadarabokkal kapcsolatban csak annyit jegyeznék meg, hogy meleg helyre mindenképp kell
sapkát a nap ellen, lehetőleg olyat, ami a nyakát is befedi. Kettőt is, mert az egyik mindig épp vizes vagy koszos.

Kaja. Amikor a Kanári-szigeteken voltunk, azt hiszem, Anna volt a világ egyik legbonyolultabban etethető gyermeke. Csak erős idegzetű anyáknak ajánlom a következő pár sort. Szóval a mi életünk úgy alakult - most mindegy, miért -, hogy Anna cumisüvegből kapta azt az anyatejet, amit napi öt-hatszori fejésből oda tudtam adni neki. Viszont mire 4 hónapos lett és elindultunk Gran Canariára, már szükség volt tápszeres kiegészítésre is. A helyzetet tovább bonyolította, hogy minden egyes adag kajájába sűrítő tápszert kellett hozzáadni, hogy ne bukjon túl sokat. A jó hír: mindez megoldható volt anélkül, hogy megőszültem volna az utazás végére.

Anyatejes babákkal nagyon könnyű utazni, hiszen elég egy:

kendő arra az esetre, ha nyilvános helyen kerülne sor a szoptatásra
De ha a babánk tápszeres, mindjárt egy csomó mindenre lesz szükségünk a megszokott cumisüveg-arzenálon kívül:

üvegmosó
retikülbe süllyeszthető kis flakon mosogatószer
fertőtlenítés: a nyaralás és az otthon közti különbséget jobban érezzük, ha nem kell minden reggel/este cumisüvegeket főzőcskéznünk, hanem beszerzünk néhány gőzfertőtlenítő zacskót. 3 perc egy mikrohullámú sütőben, és kész.
a teljes útra elegendő tápszer (hacsak nem győződtünk meg arról, hogy biztosan lehet azt a márkát és azt a fajtát kapni, amit a babánk megszokott).
tápszeradagoló - mert van ilyen is -, amivel előre ki lehet porciózni az adagokat. Mi mondjuk magunkkal vittük az egész zacskó tápszert.

Ha a baba már eszik szilárdat, tanácsos feltankolni:

a kedvenc bébiételéből. Ha nem tervezünk főzni, érdemes utánanézni, hogy kapható-e egyáltalán bébiétel a célországban: Ázsiában sokszor nem. (Viszont szerencsére kb. minden négyzetméterre jut tízféle árus és étterem, tehát óriási a választék.)
ha ragaszkodunk a magunk készítette bébiételhez, és meleg helyre utazunk, szerezzünk be egy mini hűtőtáskát és hozzá jégakkukat.
eldobható előke: arra az esetre, ha éppen minden koszos.
kis, lezárható tárolóedények: ez ráadásul nem csak a kaja miatt jön jól, hanem kavicsok, kagylók, gesztenye tárolására, fürdőjátéknak, homokozni, stb.
saját tálkáját, evőeszközét vigyünk magunkkal.
Pelenka. Nehéz kérdés. Saját hazánkon kívül még kevésbé illene több kiló szemetet hátrahagyni. Viszont mosni, illetve a koszos pelenkákat addig magunkkal cipelni... Mindenki döntsön a saját lelkiismerete szerint. És ahogy a bébiétel, úgy az eldobható pelenka sem magától értetődő mindenhol, ennek mindenképpen nézzünk utána, ha Európán kívülre megyünk. Ezen kívül legyen nálunk mindenképp:

pelenkázóalátét, ha lehet, vastagabb, mint egy darab papír – meg fogunk lepődni, hol mindenhol lehet pelenkázni!
különféle méretű nedves törlőkendők. (Ideális esetben minden táskában, kabát- és szoknyazsebben van egy csomag. Nem lehet elég gyorsan előrántani.) Gyógyszertárban kapható kifejezetten
fertőtlenítő nedves törlőkendő, ami nem árt, ha a kézmosás körülményei nehezítettek.

Játékok. Egy totogóval ezen a ponton a legkönnyebb elszállni, hiszen e korosztály már nem gyürköl vigyorogva a markában fél órán keresztül egy csomag papírzsebkendőt. A kedvenc alvóállat nem lehet kérdés, ezen kívül viszont próbáljuk a

leguniverzálisabban használható játékokból berakni néhányat. Vigyünk továbbá:
kedvenc képeskönyvet, nagyobbaknál fejlesztő füzeteket - bár Anna például ugyanúgy lelkesedik az Állatok a háznál című kötetért, mint a hetilapok földművest, kórházi ápolót és kisvárosi szökőkutat ábrázoló fotóiért.
ha viszünk magunkkal tabletet vagy laptopot, mindenképp töltsük le a YouTube-ról a gyerek kedvenc dalait, meséit (hogy WiFi nélkül is elérhető legyenek).
színes ceruzákat vagy filceket, némi papírt.
Ami nekünk segít: néhány olyan dolgot, ami a felnőtteknek könnyíti meg a kisgyerekes utazást.

babaőrző: sokszor nem jut eszünkbe, pedig nagyon is jól jön, így a szülők kicsit eltávolodhatnak a hotelszobától (mármint egészen a hotel bárjáig, étterméig, teraszáig), ha a gyerek már alszik. Minden használat előtt ki kell próbálni.
kicsi, csiptetős olvasólámpa (olyan is jó, ami könyvhöz/e-könyvolvasókhoz készült): sok helyen ugyanis egyáltalán nem lehet megoldani, hogy lámpaoltás után is legyen valami pici fény a szobában.
a fülhallgatót két részre osztó kábelt és sok filmet a laptopon, amit otthon sosem volt időnk megnézni. Most végre lesz, és a gyereket sem fogja zavarni a zaj, ha alszik.
Gyógyszerkészlet. Kisgyerekkel nyilván olyan országba megyünk, ahol megbízható az egészségügyi ellátás, tehát gyógyszert is beszerezhetünk, ha szükséges. Ugyan nem kell többhetes kúrákra elegendő mennyiséggel betároznunk, de legyen nálunk egy kezdő mennyiség:

krém rovarcsípés kezelésére
bababarát szúnyogriasztó
fertőtelenítő kendő, krém vagy spray
ragtapasz
hasmenés esetére: rehidratációs por és abszorbens (Smecta)
láz- és fájdalomcsillapító (akár kétféle, azaz két különböző hatóanyagú, így lehet csökkenteni a két adag közötti időt)
lázmérő
nagyon magas faktorú naptej
A lista valószínűleg nem teljes, biztos kifelejtettünk valamit, és sok minden függ az egyéni igényektől. Várjuk a további ötleteket, egyéni tapasztalatokat!