Szerdától többségben vannak az
Alkotmánybíróságon a kormányváltás óta kinevezett, azaz a Fidesz által
jelölt és a kétharmados parlamenti többség által megszavazott bírák: a
hetvenéves Holló Andrást Juhász Imre váltja. Az egykor Orbán Viktort
tanító volt miniszter, Stumpf István alkotmánybíróként nem maradt
lojális a Fideszhez, de a többi, kormányközelinek tartott bíró eddigi
viselkedése is arra mutat: nincs állandóan együtt szavazó fideszes blokk
a testületen belül.
origo.hu - Alkotmánysértő-e, hogy hivatalosan nem használhatók a nemesi címek?
Az Alkotmánybíróság erről szóló, 2011. október 25-ei döntése - amely
szerint egyébként nem az - aligha kerül be a súlyos jogfilozófiai
kérdéseket boncolgató tankönyvekbe, egy bizonyos szempontból mégis
érdekes határozat. Ez volt az első, amelyben a Fidesz által jelölt és a
kétharmad által választott öt új tag közül ketten párhuzamos indoklást
fogalmaztak meg, azaz jelezték, hogy bár egyetértenek a végső
következtetéssel, van hozzáfűznivalójuk a szöveghez.
A nemesi címek kérdésében Dienes-Oehm Egon és Pokol Béla érezték úgy,
hogy meg kell nyilvánulniuk. Még ugyanezen a napon Pokol Béla egy másik
ügyben is jelezte, másként gondolkodik, mint a többiek, különvéleményt
fűzött egy határozathoz. Egy 2004 óta húzódó, a katonák 13. havi
nyugdíjáról szóló beadvány ügyében figyelmeztette bírótársait a Fidesz
nem sokkal azelőtti döntésére. Eszerint - vélte Pokol - nem is
vizsgálhatták volna az ügyet, hiszen az AB-nek akkor már egy éve, 2010
ősze óta nem volt joga költségvetési kérdésekhez hozzászólni.
Egy-egy alkotmánybíró párhuzamos indokolása vagy különvéleménye nem
ritka, ám ezekre a szokásosnál is jobban figyelt a közvélemény. A
2010-es kormányváltással ugyanis a Fidesz kétharmados többsége az
alkotmánybírók jelölési rendjét is átalakította. Eltűnt az egyeztetési
kényszer, a korábbi konszenzusos, illetve "megszavazzuk a ti
embereteket, ha megszavazzátok a miénket" gyakorlatot felváltotta egy
másik rendszer: a Fidesz jelölte, majd megválasztotta
az alkotmánybírókat.
Orbán Viktor Salamon László későbbi alkotmánybíróval a Parlamentben. Törvényhozásból az ellenőrzésbe
A változások bírálói szerint félő volt, hogy a
kétharmados kormánypárt maga alá gyűri az AB-t is. Stumpf Istvánt már
2010-ben megválasztották, utána 2011 szeptemberében jöttek az "ötök"
(Balsai István, Dienes-Oehm Egon, Szalay Péter, Szívós Mária és Pokol
Béla). Velük hirtelen az addiginál sokkal nagyobb súlyt kapott a
fideszes kötődés. Hiszen bár Lenkovics Barnabást 2007-ben, Balogh
Elemért és Kovács Pétert 2005-ben választották meg Fidesz-jelöltként,
őket az MSZP-nek is meg kellett szavaznia, azaz a szocialistáknak is
vállalható jelöltek voltak.
Februárban aztán a hetvenéves Bihari Mihályt a KDNP-s parlamenti képviselő Salamon László váltotta,
április 3-ától pedig Juhász Imre érkezik a szintén korhatár miatt
visszavonuló Holló András helyett. A legfrissebb névsorban így a 15
tagból nyolcan vannak, akik a kormányváltás óta lettek bírák. Az [origo]
megnézte, hogy az eddigi döntések alapján létezik-e kimutatható
fideszes blokk a tizenöt tagú testületben.
A 2010 óta született határozatok alapján szó sincs arról, hogy az új
alkotmánybírák mindig egy jogi állásponton lennének, és rendre
szembemennének a régiekkel, ahogy a régebb óta hivatalban lévők sem
döntenek mindig egységesen. Stumpf István például sokszor tudatosan
szavazott a kormányzat, illetve a parlament általa aggályosnak gondolt
döntései ellen. Az ő megválasztása előtt mindenki arra számított, hogy ő
lesz a kormánypártok helytartója, de hamar rácáfolt a várakozásokra, és
a fontos kérdésekben sorra a várakozásokkal szemben döntött, kiváltva
ezzel sok fideszes politikus haragját.
A Fidesz-kormány idején megválasztott alkotmánybírák részéről a
leginkább az időszak elejére voltak jellemzők a politikai színezetet is
hordozó álláspontok, de akkor is legfeljebb csak marginális jelentőségű
ügyekben, és egy-egy bíró részéről. Pokol Béla különvéleménye mellett
ilyen volt Balsai István első egyet nem értése 2011 novemberében.
Balsai egy jogtörténeti szempontból nem különösebben fontos, a MÁV ÁBE
biztosítót érintő beadvány kapcsán nyilvánult meg. Ebben az
ügyben úgy döntött az AB, hogy elmarasztalja az Országgyűlést, amiért
nem szabályozta időben a kockázatközösség kérdéseit. Az
Alkotmánybíróságra a parlamenti képviselői székből érkező Balsai ezt a
rá is vonatkozó felelősséget utasította el különvéleményében.
Az Alkotmánybíróság nyilvános teljes ülése 2012 decemberében. Állandó külsőségek, változó tagság
Összetartanak, de nem mindannyian
A legtöbb határozat esetében az a jellemző, hogy többen ugyanúgy
vélekednek az ötök közül, de egy vagy két ember kiugrik a csoportból.
Tavaly december legvégén nagy falat került a testület asztalára:
megsemmisítették az Alaptörvény átmeneti rendelkezéseit. Balsai István,
Dienes-Oehm Egon, Lenkovics Barnabás, Szalay Péter és Szívós Mária
különvéleményt csatolt a döntéshez - de sem Pokol, sem Stumpf nem
csatlakozott a döntést ellenzőkhöz, szignálták a határozatot.
Ugyanez történt az egyházi törvény második megsemmisítésénél is
február végén. Az említett öt alkotmánybíró ismét különvéleménnyel élt.
A döntésnél Stumpf István az előadó alkotmánybíró volt, Pokol aláírása
nem szerepelt a határozaton.
Egy névcserétől eltekintve ugyanez volt a helyzet a választási
törvény januári megsemmisítésénél is, ám ennél a döntésnél nem csak a
jogi érvelés nem hasonlított, még a lényeget illetően is voltak
különbségek. Volt, aki az AB öt pontból álló határozatából az elsővel
nem értett egyet, volt, aki az elsővel és az ötödikkel, más az első
kettővel, és akadt, aki a 2-4. pontokkal.
A vörös csillagot sem mindannyian tiltanák be
A hajléktalanságot büntető szabályozást elmeszelő, 2012. novemberi
AB-határozatnál szintén négyen jelezték fenntartásukat. Az "ötök" közül
ezúttal Szalay szállt ki, nem csatlakozott a sokszor velük azonos
állásponton lévő Lenkovics Barnabás és kevéssé meglepő módon Stumpf
István sem. Balsai és Dienes-Oehm Egon egyébként még abban a hónapban
többször is szembement a többséggel. A családjogi törvényben
meghatározott család fogalmának alkotmányellenességével ők és Pokol Béla
nem értettek egyet, míg egy rehabilitációs járulékról szóló döntéshez
Szívós Máriával hárman nyújtottak be különvéleményt.
Aki az Alkotmánybíróságot politikai alapon hozott, kiszámítható
döntésekkel vádolta, az meglepődhetett az egyházügyi törvény első
megsemmisítésénél is, 2011-ben. Ekkor Paczolay élt különvéleménnyel, és
ehhez csatlakozott Szalay és Szívós, míg Dienes-Oehm és Pokol saját
különvéleményt csatolt. A vörös csillag betiltásáról szóló
Btk.-módosításról a fideszesnek tartott bírák közül döntöttek többen is
váratlanul: a sokszor a többséggel szembemenő Dienes-Oehm és Pokol
egyetértett azzal, hogy nem tiltható a jelkép.
A bírák nyugdíjazásáról mást gondoltak
Egy olyan ügy akadt, amely egyértelmű törésvonalat jelzett: az
alkotmánybírákat a bírák nyugdíjazásáról szóló törvény osztotta meg
végletesen. A politikai vitákat kiváltó, nemzetközi bírálatokat is
eredményező jogszabályt visszaható hatállyal megsemmisítő 2012. júliusi
határozathoz Balsai István, Dienes-Oehm Egon, Lenkovics Barnabás, Pokol
Béla, Stumpf István, Szalay Péter és Szívós Mária is különvéleményt
csatolt, így a határozatot szignáló 14 bíró (Bihari nincs közöttük) fele
volt más véleményen, mint a "többségi" döntés.
Juhász Imre alkotmánybíró parlamenti esküje. Nem lesz egyedül
Közülük Szalay és Lenkovics adott ki közös véleményt, mindenki más
saját indoklást írt, hogy miért nem kellett volna megsemmisíteni a
jogszabályt. Olyan egyébként, hogy Stumpf és Balsai egyszerre adjanak ki
párhuzamos indokolást vagy különvéleményt - azaz egyetértsenek
valamiben a többséggel szemben -, sem előtte, sem azóta nem fordult elő
többször, ahogy az sem, hogy Paczolay Péter elnök és Holló András
korábbi elnökhelyettes egyszerre adott volna ki különvéleményt, azaz
alulmaradtak volna álláspontjukkal a többség akaratához képest.
Volt viszont egyetlen olyan ügy a politikailag vitatottak közül,
amelynek a végeredménye az lett, hogy a kormány akarata érvényesült: az
Alkotmánybíróság nem döntött a
magánnyugdíjpénztárak ügyében az idő alatt, amíg erre joga lett volna.
Hogy ebben az ügyben ki hogyan gondolkodott, az hivatalos határozatban
már soha nem lesz olvasható.
0 Megjegyzések