Érdekes kettősséget tapasztalhatunk. Alapvetően negatív
légkörben élünk: mindenki mindenkit leszólhat, akár meg is alázhat – a
tehetségkutató műsorokat nézve például százezrek csámcsoghatnak azon, hogy a
zsűri milyen szenvtelenül söpri le a szép reményeket dédelgető versenyzőket a
színpadról –, ráadásul manapság csak az számít igazán elismerésre méltónak, ami
sikeres, eredményes. Ugyanakkor a csapból is az folyik, hogy ha elegendő
önbizalmunk van, bármit elérhetünk.
„A siker benned van! Érd el, amiről álmodni sem mertél! Rendezd
magad az életed!” Hogy is van ez? Ilyen egyszerű lenne? Csak elvégzünk egy
önbizalom-növelő tréninget, elolvasunk néhány önsegítő könyvet, cikket, és már
megy is minden, mint a karikacsapás? De akkor miért van annyi szorongó ember,
aki értéktelennek érzi magát?
Legyünk őszinték: egy 7–14 éves gyermek még nem igazán képes
olyan teljesítményt felmutatni, amelyet a mai világ elismerésre méltónak talál.
Ebben a környezetben az önbizalmuk is körülbelül a siker mértékének megfelelő,
azaz szinte nulla.
Az önbizalom az önértékelésből fakad, azt pedig sajátos
módon nem az ésszerűen felsorolható értékeink határozzák meg, hanem a velünk
élő, számunkra fontos személyek – ők alakítják a legjobban azáltal, ahogyan
ránk tekintenek. Ez a még ki nem fejlődött, éretlen személyiségre fokozottabban
igaz. Ezért az első, amit tehetünk, hogy reális tükröt tartunk gyermekeink elé,
amelyben fölfedezhetik értékes tulajdonságaikat, amelyben egyedinek, szeretetre
méltónak láthatják magukat. Ez a szülők, a nevelők számára komoly munkát
jelent, hiszen fel kell fedezniük a gyerekek értékeit, és ezeket jól
érzékelhetően, az ő nyelvükön kell tükrözniük feléjük.
Lássunk erre néhány egyszerű, ámde igen hatékony eszközt!
1. Nagy szükség van a laza, nem kifejezetten
szervező-informálódó beszélgetésekre. Azzal, hogy időt szánunk egy másik
emberre, hogy tényleg jelen vagyunk a beszélgetésben, kimondatlanul is abban
erősítjük meg, hogy értékesnek tartjuk őt.
2. Amikor érdeklődünk az őt foglalkoztató dolgokról, őszinte
kíváncsiságra van szükség: nem kutakodásra, nem faggatózásra, hanem valóságos
együttérzésre. Tilos rögtön kritikával, megjegyzéssel, helyreigazítással
reagálni a kérdezett szavaira – ügyeljünk rá, hogy az arcunkon se látszódjanak
ilyen gondolatok!
3. Kifejezetten felemelő érzés gyermekeink számára, ha őket
is bevonjuk a családi „közügyek” megtanácskozásába. Nyilván nem kérjük ki
mindenről a véleményüket, de amiben már lehetséges, hallgassuk meg őket!
Fontos, hogy ez se csupán formális gesztus legyen, hanem mérlegeljük az ő ötleteiket
is.
4. Adjunk valódi felelősséget nekik, ne csupán beszéljünk
róla! Legyenek olyan jól körülhatárolt területek, amelyekért valóban ők
felelnek! (Ebben persze nagyon különböznek a 7–8 évesek és a 13–14 éves
kamaszok.) A túl sok utasítás rövid póráza helyett inkább „karámot” állítsunk a
cselekvések számára. Ne adjunk túl sok tanácsot, főleg ne avatkozzunk bele a
folyamatba gyorsan jövő, kész megoldásokkal, mert az azt sugallja, hogy nem
képesek egyedül úrrá lenni a feladaton. Igaz, az egyre nagyobb önállósággal
egyre nagyobb a tévedés lehetősége is – és mindez természetesen együtt jár a
következmények viselésével.
5. Álljunk ellen a ránk nehezedő nyomásnak, és ne
hasonlítgassuk a testvérekhez, osztálytársakhoz, hajdani önmagunkhoz
gyermekeinket! Vegyük észre egyéni erőfeszítéseiket, fejlődésüket – azt
értékeljük, ne az eredményt!
6. Segítsünk nekik abban, hogy gyakran fölülmúlhassák
önmagukat! Apró célokat kitűzve, újdonságokat kipróbálva, a komfortzónájukból
kilendítve próbálgathassák erejüket, ügyességüket, kitartásukat, egyéni
képességeiket.
7. A játék, az alkotás vagy valamilyen hobbi művelése során
örömmel tölt el minket, hogy képesek vagyunk elkészíteni, megoldani valamit,
hogy meg tudunk szólaltatni egy zeneművet, el tudunk táncolni egy táncot – ezt
hívják kompetenciaérzetnek. Fontos, hogy sok alkalmat teremtsünk az ilyen élmények
megtapasztalására.
8. Tanuljunk mi is tőlük valamit! Kérjük meg, hogy
tanítsanak meg minket elektromos kütyüket használni, a Facebookon keresgélni,
kosárra dobni. Mindenkinek jólesik, ha valamiben ő lehet a „szakértő”.
+ 1. Végül, de nem utolsósorban: ahhoz, hogy az életünk
minden területén jól tudjunk teljesíteni, megfelelő fizikai kondícióra,
elegendő mozgásra, alvásra, pihenésre van szükség.
Hosszasan lehetne még folytatni a sort, de ne feledjük a
lényeget: az önbizalom „tükörből” épül – a tükör pedig mi vagyunk!
Forrás: nlcafe.hu
0 Megjegyzések