A mobil és online fizetések, valamint a több csatornás bankolás térnyerése mellett a készpénz még mindig fontos szerepet játszik az emberek pénzügyi életében. Az innovációk azonban ezt a területet sem hagyják érintetlenül. A készpénz nélkül működő bankautomaták működéséről Aravinda Korala, a KAL ATM szoftvereket fejlesztő vállalat vezérigazgatója tartott előadást a Banking Innovations 2013 fórumon.
Az RTM-ek (Retail Teller Machine) olyan készpénz nélküli, boltokban elhelyezett bankautomaták, amelyek készpénz felvételét teszik lehetővé. Az RTM-ek készpénz helyett egy QR-kóddal ellátott, egyedi jegyet adanak ki, amelyet annak lejáratáig a bolt pénztáránál lehet készpénzre váltani - mondta el Aravinda Korala. A jegy kiadásakor a háttérben már lezajlik a tranzakció, amely során a kereskedő számlájára átutalásra kerül a felvenni kívánt összeg. A jegyek érvényességi idejét az RTM tulajdonosa (az adott bank) határozza meg saját stratégiája szerint, 1 óra vagy néhány perc is lehet a lejárati idő.
Az RTM-ek széles körű banki ügyintézést is lehetővé tesznek, az innovatív technológia révén a készpénzfelvételen kívül betételhelyezést, átutalásokat, egyenleglekérdezést, számlák befizetését vagy éppen videochaten keresztüli számlanyitást is végezhetnek az ügyfelek. A betételhelyezés folyamata tulajdonképpen a készpénzfelvétel fordítottja: az elhelyezni kívánt összegről jegyet ad ki az RTM, amelyet a készpénzzel együtt egy pénztárosnak átadva fejeződik be a tranzakció.
A bankok szempontjából az RTM-ek talán legfontosabb előnye, hogy egy átlagos ATM üzemeltetési költségeinek 10 százalékát teszi ki az fenntartásukra fordítandó összeg. Ez a költséghatékonyság a készpénz kezelésével és biztonságos szállításával, elhelyezésével járó költségek megspórolásából ered. Az RTM-ek relatíve kis helyet foglalnak, könnyűek, üzemeltetésükhöz csupán áramra és vezeték nélküli internetkapcsolatra (vagy 3G mobilinternet elérésre) van szükség.
A kereskedők profitálhatnak abból, hogy több ügyfél látogat a boltjukba, vagy ha a bank a tranzakciókból származó bevételeinek egy részét megosztja velük. Emellett az RTM-ek marketingcélokra (pl. kuponok kezelése), és reklámozásra is alkalmasak.
0 Megjegyzések