A Virginia Műszaki Egyetem Közlekedési Intézetének átfogó
kutatásából kiderült, hogy a közúti balesetek leggyakoribb kiváltó oka a
fáradtság és a kialvatlanság. Korábban úgy gondolták, hogy a balesetek
legfeljebb 2-3 százalékáért felelős a kimerültség, azonban az új kutatás
szerint ez az arány inkább 20 százalék körül alakul.
A felmérés eredményei arra is rávilágítanak, hogy a 18-20
éves korosztály kiemelkedően több fáradtságból kifolyólag bekövetkezett
autóbalesetért felelős, mint bármely más korosztály. A serdülőkorú fiatalok
alvási ciklusa jellemzően el van csúszva, így későbbi órákban fekszenek le,
azonban az iskola miatt korán kell kelniük, emiatt a fiatalok körében rendkívül
gyakori a nappali fáradékonyság. Az idősebb sofőrök is gyakran kerülhetnek
olyan helyzetbe, hogy korán kezdődő munkájuk mellett késő éjszaka is
fennmaradnak, de ők általában rutinosabban küzdik le a mérsékelt
fáradtságérzetet, noha nem minden esetben. Charlie Klauer, a
Közlekedésbiztonsági Központ munkatársa szerint az volt a legmeglepőbb a
kutatási eredményekben, hogy milyen gyakoriak a fáradtságból kifolyólag, nappal
bekövetkezett balesetek. A számok azt mutatják, hogy összességében sokkal több
fáradságból fakadó közúti baleset fordul elő nappal, mint az éjszakai órákban.
A felmérés elvégzéséhez a Virginia Műszaki Egyetem
Közlekedési Intézet kutatói öt, párhuzamosan futó videócsatornán keresztül
tudták megfigyelni a sofőrök éberségi szintjét, és az autó haladási
paramétereit. „A balesetek 20 százalékánál, és majdnem bekövetkezett balesetek
16 százalékánál a kimerültség volt a kiváltó ok. Az eredetileg összesen 100
sofőrt vizsgáló felmérés során láttunk lassan lecsukódó szemhéjakat,
előrebiccenő fejeket, az arcizmok elernyedését, amik az úgynevezett
„mikroalvás” egyértelmű jelei. Ez sokkal több, mint egy ásítás: ilyenkor a
vezetők néhány pillanatra valóban elaludtak” - jegyezte meg Klauer.
Forrás:
noihir.hu
0 Megjegyzések