Csak látszólag nyilatkozik össze-vissza Rogán Antal és 
Varga Mihály a nyugdíjszámlák ügyében, valójában ugyanarról beszélnek. 
Lesz egyéni nyugdíjnyilvántartás, ami jó, de a magánpénztári befizetések
 külön nyilvántartásának nincs sok értelme. Az állami számlák mögött 
valódi pénz nem lesz. Az államosított nyugdíjvagyon 90 százalékát már 
felélte a kormány.
A parlament két és fél évvel a 
magánnyugdíjpénztári megtakarítások államosítása után, egy egészségügyi 
salátatörvénybe bújtatva fogadta el hétfőn azt a jogszabályt, ami 
lehetővé teszi, hogy a tb-nyugdíjrendszerben a járulékfizetők egyéni 
számlákon követhessék befizetéseiket. A rendszer indulásakor csak az 
idén januártól beérkező járulékokat rögzíti, a tervek szerint azonban 
később a korábbi évek befizetései is bekerülnek majd az adatbázisba.
Káoszos felvezetés
Az alaposan megkésett, eleinte 2012 
januárjára, majd tavaszára ígért rendszer még el sem indult, de már most
 hangos ügy keveredett a bevezetéséből. Úgy tűnik, mindig botrány lesz 
abból, ha Varga Mihály nyugdíjról beszél. A nemzetgazdasági miniszter 
ritkán tesz ilyet, de legutóbb a választások előtt, 2010 januárjában, 
akkor még egyszerű ellenzéki képviselőként is nagy szívességet tett az 
ellenzéknek, amikor a leendő Fidesz-kormány terveit ecsetelgetve a svéd 
nyugdíjmodell bevezetéséről beszélt.
Most hétvégén Varga azt mondta: lesznek
 ugyan egyéni számlák az állami nyugdíjrendszerben, csak azokon nem 
írják majd jóvá a magánnyugdíjpénztárak államosításakor bekebelezett 
összeget. Pedig a kormány ezt ígérte a magánpénztári megtakarítások 2010-11-es államosításakor.
 Nem csoda, hogy másnap Rogán Antal frakcióvezető, a gazdasági bizottság
  elnöke – feltehetőleg a nagyobb felháborodást megelőzendő – már azzal nyugtatta a kedélyeket, hogy még ebben az évben jóváírják az állami rendszerben induló egyéni számlákon az államosított megtakarításokat.
Másnak látszik, mégis ugyanaz?
A helyzet furcsasága, hogy miközben a két 
nyilatkozat homlokegyenest mást jelent, elképzelhető, hogy valójában 
Vargának is, Rogánnak is igaza lesz.
Vargának azért, mert az államosított, 
korábban magánpénztári megtakarítások elkülönült, az eredetileg is az 
államnak befizetett tb-járulékoktól elválasztott könyvelésének 
egyszerűen nincs értelme. Igaz viszont, hogy politikai kommunikációs 
szempontból nem tenne jót kihátrálni az ígéretből, hiszen akkor az 
emberek félrevezetésével lehetne vádolni a kormányt. Viszont, mivel 
privát nyugdíjkasszák lényegében már nincsenek, és nyugdíjkifizetések 
csak az államtól jöhetnek, így csak fölösleges többletköltség lenne egy 
olyan adatbázis felépítése, ami az államosított pénzeket külön kezelné a
 többi járuléktól.
Rogán a nyilatkozatában feltehetőleg nem 
akart egy ilyen bonyolult magyarázkodásba kezdeni – ezt a választók nem 
is nagyon igénylik egyébiránt –, ezért dobhatta be a közhangulat 
megnyugtatására a jóváírást. És azért lehet neki is igaza, mert a végső –
 és talán az egyetlen értelmes – megoldás a két nyilatkozat keverékéből 
születhet meg.
Úgy, hogy valamikor idén létrejön egy egyéni 
nyilvántartási rendszer, ahová eleinte csak az idén januártól befizetett
 járulékokat vezetik fel. Majd később, időben visszafelé haladva, a 
rendszert folyamatosan bővítve az egyéni számlákon a pénztáraktól átvett
 befizetések is meg fognak jelenni. De nem elkülönülten, hanem 
közönséges társadalombiztosítási-járulékbefizetésként feltüntetve.
A lényeg, hogy akár külön, akár egyben 
tüntetik majd fel a magánpénztári és az állami járulékokat, a várható 
nyugdíjjárandóságokban ez semmilyen különbséget nem jelent majd, hiszen 
már a régi pénztártagok is csak állami nyugdíjra számíthatnak.
Ebben az esetben tehát Vargának is igaza 
lesz, hiszen a magánpénztári összegek nem lesznek külön soron 
feltüntetve, és Rogánnak is igaza lesz, hiszen ezeket a pénzeket 
mégiscsak jóváírják majd, igaz, kicsit más formában, mint ahogy 
eredetileg ígérték. De ez nem is lenne baj.
Milyen pénz kerül az egyéni számlákra?
A következő csavar a történetben – és ez a fő
 különbség a mai állami, és a felszámolt magán-nyugdíjpénztári 
megtakarítások között –, hogy az állami nyugdíjrendszerben az egyéni 
számlák csak virtuális összegeket mutatnak majd. A magánkasszákban 
viszont valódi pénz volt (aminek szomorú sorsáról lejjebb írunk még).
Mivel az állami nyugdíj alapelve, hogy a 
mindenkori adózóktól és járulékfizetőktől levont pénzekből finanszírozza
 a folyó nyugdíjkiadásokat, így valódi pénz nem is lehetne az egyéni 
számlák mögött. A dolog egyszerűen csak arra lesz jó, hogy évről-évre 
virtuálisan követni és ellenőrizni tudjuk a munkaadóink 
járulékbefizetéseit, és ha problémát látunk, jelezhessünk.
Az viszont, hogy az egyéni számlánkon 
kimutatott befizetéseink alapján mekkora nyugdíjra számíthatunk, a 
mindenkori nyugdíjmegállapítási szabályokon múlik, amiket a parlament 
bármikor felülírhat. Ilyenre az elmúlt években jó sok példát láttunk, 
tehát a rendszer arra nagyon nagy valószínűséggel nem lesz jó, hogy 
megtudjuk, mennyi lesz a nyugdíjunk öt, vagy tíz, vagy huszonöt év 
múlva.
Hová lett a valódi pénz?
Egyébként is: a 2011-ig a magánkasszáknál 
vezetett számlákon lévő, nagyon is valóságos megtakarítások 90 százaléka
 már rég nincs meg (kivéve azt a néhány tízezer embert, akik maradtak a 
magánpénztári rendszerben, és tavaly például bőséges reálhozamot értek el).
 A nyugdíjállamosításkor a kormány a kasszákban felgyűlt, közel 3000 
milliárd forintnyi pénzt a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapba 
tette.
Majd a pénz felét, közel 1380 milliárd forintot az államadósság csökkentésére fordította, bár ebből édeskevés látszik, a 80 százalék körüli államadósság
 alig változott az elmúlt években. A maradék 1550 milliárdot különféle 
költségvetési kiadásokra – például hiánylefaragásra, szociális 
intézkedésekre – költötte el.
A január végi adatok szerint a 
tartalékalapban már csak 300 milliárd forint körüli összeg maradt, amit 
az idei, de különösen a jövő évi költségvetési kockázatok akár le is 
nullázhatnak. Ez azt jelenti, hogy az állam a nyugdíjak megvédésének 
álcájával két-három év alatt, de lényegében egy parlamenti cikluson 
belül felélte a magánszektorban 1998-tól felhalmozott megtakarításokat.
A Fidesz sem érti
A kormányzati politikusok nyilatkozataiból 
úgy fest, hogy ők sincsenek tisztában azzal, hogy mi is történt, hogy 
mire ment el az államhoz kerülő hatalmas vagyon, ahogy azt sem értik, 
hogy mi a jelentősége Varga vagy Rogán nyilatkozatainak, az egyéni 
számláknak, vagy hogy azok miben fognak különbözni a 
magán-nyugdíjpénztári számlavezetéstől.
Ha egyáltalán beszélnek az ügyről, ahogy 
például Kocsis Máté, a Fidesz kommunikációs igazgatója, akkor most is 
csak azt emlegetik, amire még emlékeznek Selmeczi Gabriella, akkori 
nyugdíjvédelmi megbízott kommunikációs fordulataiból: a kormány megvédte a nyugdíjakat, és végre mindenki biztonságban érezheti magát.
Az egyéni nyilvántartás jó dolog
A visszamenőleges pénztári kifizetések 
megmutatásának valóban nincs sok értelme, ezt pusztán a magánpénztári 
rendszerből visszalépőket megnyugtató érv volt 2010-11-ben – mondja 
Holtzer Péter nyugdíjszakérő, a Nyugdíj és Időskor Kerekasztal egykori 
elnöke. Mivel a visszalépések eredményeként olyan helyzet állt elő, 
mintha a korábbi pénztártagok soha nem is lettek volna pénztártagok, 
ezért nincs értelme elkülönítve megmutatni azt, hogy mekkora 
számlaegyenlegük volt valamikor.
Az állami rendszeren belül felállított egyéni
 számláknak – amiket ő inkább egyéni nyilvántartásnak nevez – viszont 
lehet értelme, ha rendesen megcsinálják. Az igazán értelmes 
nyilvántartási rendszer szerinte az lenne, ami évtizedekre visszamenőleg
 regisztrálja az összes befizetést, melyek kereshetőek is az 
adatbázisban.
Egy ilyen felépítése azonban rengeteg idő és 
pénz (az 1988 előtti időszakról rendes adatok sincsenek), így ennek a 
kialakítása hosszú évekbe telhet. Persze az is előrelépés, hogy legalább
 egy olyan szisztéma elindul, ami a járulékfizetők (nem csak a volt 
pénztártagok) folyó befizetéseit tartja nyilván.
Egy ilyen adatbázis felépítése minden későbbi
 nyugdíjreform alapja kell legyen. Enélkül ugyanis sem a sokat 
emlegetett egyéni virtuális számlás NDC, sem a német jellegű 
pontrendszerre épülő modell felé nem tud ellépni a hazai 
nyugdíjrendszer, hiszen mindkettő alapja az egyéni nyilvántartás 
megteremtése. Holtzer szerint szintén fontos, hogy egy esetleges 
kormányváltással se forduljon vissza a nyilvántartási rendszer 
fejlesztése.
Nyilatkozatában Rogán is utalt rá, hogy a 
nyilvántartási rendszer elindulása és a visszamenőleges adatfeltöltés 
után egy mélyebbre ható nyugdíjreform jöhet, de erre már nem lesz idő 
ebben a kormányzati ciklusban. Kérdés, hogy a későbbiben mikor lesz – 
nem is annyira idő, mint inkább politikai bátorság. A nyugdíjak ügye 
ugyanis módfelett kényes politikai kérdés, és mivel a mostani 
nyugdíjrendszer minden szakértő szerint fenntarthatatlan már középtávon 
is, minden érdemi változtatás a szigorítás irányába, és így a 
népszerűség ellen hat.
0 Megjegyzések