Csak látszólag nyilatkozik össze-vissza Rogán Antal és
Varga Mihály a nyugdíjszámlák ügyében, valójában ugyanarról beszélnek.
Lesz egyéni nyugdíjnyilvántartás, ami jó, de a magánpénztári befizetések
külön nyilvántartásának nincs sok értelme. Az állami számlák mögött
valódi pénz nem lesz. Az államosított nyugdíjvagyon 90 százalékát már
felélte a kormány.
A parlament két és fél évvel a
magánnyugdíjpénztári megtakarítások államosítása után, egy egészségügyi
salátatörvénybe bújtatva fogadta el hétfőn azt a jogszabályt, ami
lehetővé teszi, hogy a tb-nyugdíjrendszerben a járulékfizetők egyéni
számlákon követhessék befizetéseiket. A rendszer indulásakor csak az
idén januártól beérkező járulékokat rögzíti, a tervek szerint azonban
később a korábbi évek befizetései is bekerülnek majd az adatbázisba.
Káoszos felvezetés
Az alaposan megkésett, eleinte 2012
januárjára, majd tavaszára ígért rendszer még el sem indult, de már most
hangos ügy keveredett a bevezetéséből. Úgy tűnik, mindig botrány lesz
abból, ha Varga Mihály nyugdíjról beszél. A nemzetgazdasági miniszter
ritkán tesz ilyet, de legutóbb a választások előtt, 2010 januárjában,
akkor még egyszerű ellenzéki képviselőként is nagy szívességet tett az
ellenzéknek, amikor a leendő Fidesz-kormány terveit ecsetelgetve a svéd
nyugdíjmodell bevezetéséről beszélt.
Most hétvégén Varga azt mondta: lesznek
ugyan egyéni számlák az állami nyugdíjrendszerben, csak azokon nem
írják majd jóvá a magánnyugdíjpénztárak államosításakor bekebelezett
összeget. Pedig a kormány ezt ígérte a magánpénztári megtakarítások 2010-11-es államosításakor.
Nem csoda, hogy másnap Rogán Antal frakcióvezető, a gazdasági bizottság
elnöke – feltehetőleg a nagyobb felháborodást megelőzendő – már azzal nyugtatta a kedélyeket, hogy még ebben az évben jóváírják az állami rendszerben induló egyéni számlákon az államosított megtakarításokat.
Másnak látszik, mégis ugyanaz?
A helyzet furcsasága, hogy miközben a két
nyilatkozat homlokegyenest mást jelent, elképzelhető, hogy valójában
Vargának is, Rogánnak is igaza lesz.
Vargának azért, mert az államosított,
korábban magánpénztári megtakarítások elkülönült, az eredetileg is az
államnak befizetett tb-járulékoktól elválasztott könyvelésének
egyszerűen nincs értelme. Igaz viszont, hogy politikai kommunikációs
szempontból nem tenne jót kihátrálni az ígéretből, hiszen akkor az
emberek félrevezetésével lehetne vádolni a kormányt. Viszont, mivel
privát nyugdíjkasszák lényegében már nincsenek, és nyugdíjkifizetések
csak az államtól jöhetnek, így csak fölösleges többletköltség lenne egy
olyan adatbázis felépítése, ami az államosított pénzeket külön kezelné a
többi járuléktól.
Rogán a nyilatkozatában feltehetőleg nem
akart egy ilyen bonyolult magyarázkodásba kezdeni – ezt a választók nem
is nagyon igénylik egyébiránt –, ezért dobhatta be a közhangulat
megnyugtatására a jóváírást. És azért lehet neki is igaza, mert a végső –
és talán az egyetlen értelmes – megoldás a két nyilatkozat keverékéből
születhet meg.
Úgy, hogy valamikor idén létrejön egy egyéni
nyilvántartási rendszer, ahová eleinte csak az idén januártól befizetett
járulékokat vezetik fel. Majd később, időben visszafelé haladva, a
rendszert folyamatosan bővítve az egyéni számlákon a pénztáraktól átvett
befizetések is meg fognak jelenni. De nem elkülönülten, hanem
közönséges társadalombiztosítási-járulékbefizetésként feltüntetve.
A lényeg, hogy akár külön, akár egyben
tüntetik majd fel a magánpénztári és az állami járulékokat, a várható
nyugdíjjárandóságokban ez semmilyen különbséget nem jelent majd, hiszen
már a régi pénztártagok is csak állami nyugdíjra számíthatnak.
Ebben az esetben tehát Vargának is igaza
lesz, hiszen a magánpénztári összegek nem lesznek külön soron
feltüntetve, és Rogánnak is igaza lesz, hiszen ezeket a pénzeket
mégiscsak jóváírják majd, igaz, kicsit más formában, mint ahogy
eredetileg ígérték. De ez nem is lenne baj.
Milyen pénz kerül az egyéni számlákra?
A következő csavar a történetben – és ez a fő
különbség a mai állami, és a felszámolt magán-nyugdíjpénztári
megtakarítások között –, hogy az állami nyugdíjrendszerben az egyéni
számlák csak virtuális összegeket mutatnak majd. A magánkasszákban
viszont valódi pénz volt (aminek szomorú sorsáról lejjebb írunk még).
Mivel az állami nyugdíj alapelve, hogy a
mindenkori adózóktól és járulékfizetőktől levont pénzekből finanszírozza
a folyó nyugdíjkiadásokat, így valódi pénz nem is lehetne az egyéni
számlák mögött. A dolog egyszerűen csak arra lesz jó, hogy évről-évre
virtuálisan követni és ellenőrizni tudjuk a munkaadóink
járulékbefizetéseit, és ha problémát látunk, jelezhessünk.
Az viszont, hogy az egyéni számlánkon
kimutatott befizetéseink alapján mekkora nyugdíjra számíthatunk, a
mindenkori nyugdíjmegállapítási szabályokon múlik, amiket a parlament
bármikor felülírhat. Ilyenre az elmúlt években jó sok példát láttunk,
tehát a rendszer arra nagyon nagy valószínűséggel nem lesz jó, hogy
megtudjuk, mennyi lesz a nyugdíjunk öt, vagy tíz, vagy huszonöt év
múlva.
Hová lett a valódi pénz?
Egyébként is: a 2011-ig a magánkasszáknál
vezetett számlákon lévő, nagyon is valóságos megtakarítások 90 százaléka
már rég nincs meg (kivéve azt a néhány tízezer embert, akik maradtak a
magánpénztári rendszerben, és tavaly például bőséges reálhozamot értek el).
A nyugdíjállamosításkor a kormány a kasszákban felgyűlt, közel 3000
milliárd forintnyi pénzt a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapba
tette.
Majd a pénz felét, közel 1380 milliárd forintot az államadósság csökkentésére fordította, bár ebből édeskevés látszik, a 80 százalék körüli államadósság
alig változott az elmúlt években. A maradék 1550 milliárdot különféle
költségvetési kiadásokra – például hiánylefaragásra, szociális
intézkedésekre – költötte el.
A január végi adatok szerint a
tartalékalapban már csak 300 milliárd forint körüli összeg maradt, amit
az idei, de különösen a jövő évi költségvetési kockázatok akár le is
nullázhatnak. Ez azt jelenti, hogy az állam a nyugdíjak megvédésének
álcájával két-három év alatt, de lényegében egy parlamenti cikluson
belül felélte a magánszektorban 1998-tól felhalmozott megtakarításokat.
A Fidesz sem érti
A kormányzati politikusok nyilatkozataiból
úgy fest, hogy ők sincsenek tisztában azzal, hogy mi is történt, hogy
mire ment el az államhoz kerülő hatalmas vagyon, ahogy azt sem értik,
hogy mi a jelentősége Varga vagy Rogán nyilatkozatainak, az egyéni
számláknak, vagy hogy azok miben fognak különbözni a
magán-nyugdíjpénztári számlavezetéstől.
Ha egyáltalán beszélnek az ügyről, ahogy
például Kocsis Máté, a Fidesz kommunikációs igazgatója, akkor most is
csak azt emlegetik, amire még emlékeznek Selmeczi Gabriella, akkori
nyugdíjvédelmi megbízott kommunikációs fordulataiból: a kormány megvédte a nyugdíjakat, és végre mindenki biztonságban érezheti magát.
Az egyéni nyilvántartás jó dolog
A visszamenőleges pénztári kifizetések
megmutatásának valóban nincs sok értelme, ezt pusztán a magánpénztári
rendszerből visszalépőket megnyugtató érv volt 2010-11-ben – mondja
Holtzer Péter nyugdíjszakérő, a Nyugdíj és Időskor Kerekasztal egykori
elnöke. Mivel a visszalépések eredményeként olyan helyzet állt elő,
mintha a korábbi pénztártagok soha nem is lettek volna pénztártagok,
ezért nincs értelme elkülönítve megmutatni azt, hogy mekkora
számlaegyenlegük volt valamikor.
Az állami rendszeren belül felállított egyéni
számláknak – amiket ő inkább egyéni nyilvántartásnak nevez – viszont
lehet értelme, ha rendesen megcsinálják. Az igazán értelmes
nyilvántartási rendszer szerinte az lenne, ami évtizedekre visszamenőleg
regisztrálja az összes befizetést, melyek kereshetőek is az
adatbázisban.
Egy ilyen felépítése azonban rengeteg idő és
pénz (az 1988 előtti időszakról rendes adatok sincsenek), így ennek a
kialakítása hosszú évekbe telhet. Persze az is előrelépés, hogy legalább
egy olyan szisztéma elindul, ami a járulékfizetők (nem csak a volt
pénztártagok) folyó befizetéseit tartja nyilván.
Egy ilyen adatbázis felépítése minden későbbi
nyugdíjreform alapja kell legyen. Enélkül ugyanis sem a sokat
emlegetett egyéni virtuális számlás NDC, sem a német jellegű
pontrendszerre épülő modell felé nem tud ellépni a hazai
nyugdíjrendszer, hiszen mindkettő alapja az egyéni nyilvántartás
megteremtése. Holtzer szerint szintén fontos, hogy egy esetleges
kormányváltással se forduljon vissza a nyilvántartási rendszer
fejlesztése.
Nyilatkozatában Rogán is utalt rá, hogy a
nyilvántartási rendszer elindulása és a visszamenőleges adatfeltöltés
után egy mélyebbre ható nyugdíjreform jöhet, de erre már nem lesz idő
ebben a kormányzati ciklusban. Kérdés, hogy a későbbiben mikor lesz –
nem is annyira idő, mint inkább politikai bátorság. A nyugdíjak ügye
ugyanis módfelett kényes politikai kérdés, és mivel a mostani
nyugdíjrendszer minden szakértő szerint fenntarthatatlan már középtávon
is, minden érdemi változtatás a szigorítás irányába, és így a
népszerűség ellen hat.
0 Megjegyzések