„Felvették a fiamat a műszakira, bejutott a lányom a jogi
karra, mellette zongoraversenyen indul, kitűnőre érettségizett, meg
fizikaversenyt és külföldi ösztöndíjat is nyert…” Vannak olyan anyukák, akiknek
fájdalmas hallaniuk mindezt, mert az ő gyermekük nem kitűnő, az ellenőrzője
állandóan intőktől dagad, és minden szülői értekezletnek gyomorgörccsel vágnak
neki. Én is közéjük tartozom.
Különösen akkor fájó mindez, ha az ember lánya viszont
világéletében „stréber” volt. Én magam besöpörtem minden létező díjat,
elismerést és eredményt. OKTV első helyezés, „jó tanuló, jó sportoló” különdíj,
maximális pontszám az egyetemen – ne is folytassuk, mert sosem állnék meg. Ha
tanulásról volt szó, nem ismertem lehetetlent.
Aztán született három fiam gyors egymásutánban, akik
előbb-utóbb belenőttek az oktatási intézményekbe. Ekkor értek sorra azok a
felfedezések, amelyekből lassan már tanfolyamot tarthatnék elkeseredett
szülőknek. Eleinte sokkoltak a fekete pontok, később az egyesek, a beírások,
intők, hiszen ezek addig ismeretlen dolgok voltak számomra. A gyerekek – főleg
a fiúk! – ugyanis másképp működnek, mint a magyar oktatási struktúra: gyakran
kilógnak belőle, nem tudnak beleilleszkedni. A tantervek, a tanmenetek és az
elvárások a „rendes” gyerekekhez igazodnak, úgyhogy én ezeket lányként kitűnően
teljesítettem. Bemagoltam szóról szóra a kémiát, a fizikát is, hiszen nem
várták el tőlem, hogy értsem is – bőven elég volt, ha hibátlanul felmondtam
mindent.
Túl eleven, túl kreatív
Egy lány többnyire nem kérdez – tanul. Ötösökre hajt. Én
kénytelen voltam megtapasztalni, hogy egy fiú nem szívesen tanulja meg azt, ami
nem érdekli, ellenben bármit simán megjegyez, ami egy kicsit is izgalmasnak
tűnik neki.
Kínok kínját éltem át a nagyfiammal, amikor a fejébe akartam
verni egy-egy nyelvtani definíciót. Bezzeg ha repülős témáról volt szó! Peti
például oda-vissza ismeri az összes valaha gyártott polgári és hadi
repülőgéptípust minden műszaki adatával együtt. Ugyanígy jártas a fociban is:
ki, mikor, mióta – minden adat bármikor lehívhatóan bele van táplálva. De egy
fizikai definíciónál, egy kémiai képletnél úgy tesz, mintha a kínai alkotmány
szövegét kellene eredeti nyelven elmondania. Két sort sem hajlandó megjegyezni
belőle.
A kreativitása viszont határtalan. Ezt az ellenőrzője is
bizonyította: már az általános iskola második osztályában olyan fura
üzenetekhez kellett szoknom, hogy kettétört egy seprűt, vagy WC-papírral
dobálózott a folyosón. A kedvencem a „szünetben rohangált a folyosón” beírás
volt nyolcéves korában. Nem tudtam eldönteni, hogy egy ilyen korú gyereknél
mivel volt a gond: a szünettel, a folyosóval vagy a „rohangált”-tal… A
későbbiekben persze bővült a repertoár.
Szóval a magatartásával már korán kitűnt, s ez automatikusan
együtt járt a tanárok türelmének csökkenésével. Gyakran kiküldték az órákról
vagy hátraültették. Egy izgő-mozgóhoz eleve másképp áll az ember – hiszen ott
nyüzsög még harminc gyerek.
Az oviban még a sztratoszféráról magyarázott az óvó néninek,
mert odavolt a csillagászatért – az általános iskolán már közepesekkel
vergődött végig. Pedig nem az eszével van a baj: nyolcadik végén például
középfokú nyelvvizsgát tett németből. (Az egyik tanára azt mondta előtte, hogy
az alapfokot sem tudná soha megugrani.) Nyelvtanár vagyok, így elég hamar
átláttam, hogy kimagaslóan jó nyelvérzéke van, minden szót első hallásra
megjegyez magolás nélkül, csupán a tesztfeladatokat nem bírja. Az iskolában
persze csak ez utóbbiakkal gyötörték, arra nem jöttek rá, hogy kiválóan
fogalmaz. Így aztán olyan vizsgahelyet kerestem neki, ahol nem a teszt, hanem a
fogalmazási készség kap nagyobb hangsúlyt.
Ezt a problémát tehát megoldottam – de mi lesz a többivel? A
kálváriánk ugyanis tovább folytatódott.
„Neki nem tanulok!”
Elérkezett a gimnáziumi felvételi, és Peti a tanárai teljes
megdöbbenésére egészen jól szerepelt. (Vajon hány szülőnek ismerős ez a
helyzet? A gyermek nem teljesít a saját iskolájában, mert a tanárai részéről
nem érzi az elfogadást – a felvételi megmérettetésekor azonban megállja a
helyét…) Igen ám, de a hozott pontjai kegyetlenül gyatrák voltak, emiatt csak
nagy nehezen került be az egyik középiskolába.
Az új helyen negyvenhárman voltak az osztályban. A fiam
azzal próbálta felhívni magára a figyelmet, hogy bohóckodott, így lassan az
osztály poéngyárosa lett. Az igyekezetét a tanárok kedves megjegyzésekkel
honorálták. Az egyikük például azt mondta, hogy biztos a kínaiaktól vette a
nyelvvizsgáját, vagy az anyukája intézte el neki. Ez bizony nagy károkat okozott
egy érzékeny tini lelkében. Peti összeomlott és bezárkózott. A fiúk ugyanis
csak kívülről nagyszájúak, belül törékenyek. A vizsgáért ő valóban
megszenvedett, és büszke volt rá. Szárnyalt volna, ha bármilyen motiváló
feladatot kap – ehelyett csupán örökös arculcsapás jutott neki.
A következő évben ugyanez a tanár tanította magyarból is. A
fiam már félévkor megbukott nyelvtanból és irodalomból is, mivel kijelentette:
„Neki nem tanulok semmit!” Amikor leültem a tanárral beszélgetni, azt mondta
nekem: „Ez a gyerek nem idevaló, és ezt bebizonyítom neki.”
Hogy mennyire tanárfüggő volt a teljesítménye, az jól
látszott az angoljegyein is. Angolból ugyanis több tanár tanította. Aki
megtalálta vele a közös hangot, és akinél érezte, hogy elfogadja és értékeli,
annál bármilyen szigorú volt is, mindig jól teljesített. A másiknál, aki
átnézett rajta, kettesei voltak. Az osztályfőnöke egy jellemzésben ezt írta
róla: „Rosszul tűri a monotonitást, viszont kiválóan teljesít, amennyiben a
tanárnak marad kellő energiája felkelteni a figyelmét.”
Sajnos azonban ebben az iskolában egyetlen pedagógusnak sem
maradt ereje erre, így végül megkértek minket, hogy vigyük máshová a fiunkat.
Végül is megértem, hiszen tényleg nem könnyű vele. De hogy ennyire ne legyen
helye sehol…?
Happy endre várva
Hányszor vártam, hátha feltűnik egyszer egy tanár, aki
biztatni kezdi, és ő szárnyakat kap! Megfáradt oktatási rendszerünkben azonban
mindeddig nem találkoztunk ilyen pedagógussal. Talán sok mindent elárul, hogy
Petinek tizenkét évesen egy olyan regény volt a kedvence, amely arról szólt,
hogy egy rossz kisfiút hogyan változtatott meg a tanára. Úgy tűnik, titokban ő
is erre várt…
Röviden összefoglalva innentől csak kínlódunk. Megpróbáltunk
magántanulóként boldogulni – rossz döntés volt. Aztán átvette egy gyenge
szakközépiskola, de ott annyira nem kellett teljesítenie, hogy ettől még
rosszabbul érezte magát. Éjjeleken át bújtam a netet, telefonálgattam a
nevelési tanácsadóba, végigjártunk számos iskolát, hogy megtaláljuk a neki való
helyet. Végül egy olyan alapítványi gimnáziumban kötöttünk ki, amelyben kallódó
fiatalok megmentésére törekednek, és pályázatok útján szereznek pénzt, így nem
kell fizetni érte. Egy hosszú elbeszélgetés után felvették, de ezzel csak
annyit értünk el, hogy legalább jár valahova. Itt nincsenek igazi osztályok,
inkább az egyéni tanulásra ösztönöznek, ő azonban vágyik vissza az eredeti
sulijába – egy igazi osztályba. Még mindig. Gyakran beül hozzájuk hatodik
órára, vagy bemegy egy-egy focimeccsre (mert az összes barátja a mai napig
abból az osztályból van), hacsak el nem zavarják a tanárok. Mert az is megesett
már, hogy rákiabáltak: „Te már nem tartozol ide, azonnal hagyd el az iskolánk
területét!”
Sokáig mesélhetném még a kudarcainkat. Emlékem sincs róla,
mikor volt utoljára valami pozitív élmény, amely a tanulás kapcsán érte a
fiamat. Tudom, hogy eleven. Tudom, hogy zavaró. Tudom, hogy túl kreatív. De
talán csak szeretni kell.
Elég keserű érzés szembenézni azzal, hogy adott egy
értelmes, jó humorú gyerek – és egy olyan oktatási rend, amelybe nem illik
bele. Ahonnan örökösen kilóg, és ahol nem tud teljesíteni. Az ember kínlódik,
először próbálja meggyőzni azt a kemény gyerekfejet, hogy „Képes vagy rá, ne
add fel!”. De ha senki más nem biztatja, mit ér vele…?
Nemrég láttam egy érdekes francia filmet, amelynek ez volt a
címe: Nem beszélek zöldségeket! A főszereplő – egy ötven körüli férfi – az
iskolában nem tanult semmit, mert nem láttak benne fantáziát. Egy parkban
megismerkedik egy kilencven év körüli kedves nénivel, egy igazi tudóssal, aki
megszeretteti vele a könyvek világát. És ez a férfi vén fejjel olvasni, tanulni
kezd…
Néha csak ennyi kell. Egyetlen emberi szó, biztatás, mosoly.
Abban bízom, hogy valamikor az én fiam és a hozzá hasonló
sorsúak is megkapják majd ezt az élményt valakitől, és szárnyra kelnek. Én
tanárként annyit tehetek, hogy más gyerekeinek megadom ezt – és várom, hátha
egyszer hozzánk is visszaér ennek áldása.
Forrás: nlcafe.hu
0 Megjegyzések