Stefano Domenicali alkalmatlansága ütötte el Fernando Alonsót a sokkal jobb helyezéstől a Bahreini Nagydíjon, 8. helyett jóval előrébb is végezhetett volna, ha egy közepesen nehéz szituációban úgy dönt a csapatfőnök, ahogy minden józan menedzser döntött volna.
A spanyolnak a 8. körben nyitva maradt az állítható hátsó szárnya, a DRS nevű rendszer nem zárt vissza magától. A szabályok szerint így nem lehet versenyezni, Alonsót azonnal a boxba parancsolták, hogy megjavítsák a légterelőt. Sikerült is, kézzel visszaerőltették a helyére. Közben, ha már ki kellett mennie, lecserélték a gumijait - mindössze pár körrel korábban a tervezettnél, így végülis sok időt nem veszített.
Az m1-szakkommentátor Wéber Gábor azonnal mondta a közvetítés közben: Alonsónak biztosan szóltak, hogy ne használja újra a DRS-t, mert mi van, ha újra nem zár vissza. Fél perc múlva kiderült, nem szóltak, Alonso újra kinyitotta a szárnyat, az újra nem zárt vissza, így újra a depóba kényszerült, hogy újra kézzel kelljen visszaerőltetni azt.
Csakhogy ez már végképp nem tervezett boxkiállás volt, nagyjából olyan, mintha egy stop&go büntetéssel sújtották volna saját pilótájukat. A hiba azt jelentette, Alonsónak mindenképp eggyel többször kellett áthajtania a depón, ami legalább 20 másodperces veszteség.
Domenicali, aki egy hónapja, a malajziai futam után vállalta a felelősséget Alonso kieséséért, most azzal védekezett, amikor az Autosport feltette neki, miért nem tiltották le Alonsót a rendszerről, hogy nem volt elég idő végiggondolni a helyzetet.
"Másodpercek alatt kell dönteni, átlátni a szituációt, ez az ok a történtekre. Szerencsétlen helyzet volt, de el kell fogadnunk, és a jövőben jobban reagálnunk" - válaszolt a Ferrari-főnök.
Nehéz megérteni, hogy az a nagyjából egy perc, ami a javítás és az újranyitás között telt el, miért nem volt elég egy ilyen tényleg nagyon bonyolultnak tűnő döntéshez. Vagy ha nem tudott dönteni, akkor is utasíthatta volna Alonsót, hogy legalább egy-két kört várjon az újranyitással, amíg megbeszélik, mi legyen. Magától értetődő lett volna nyugton hagyni a szárnyat, majd abban a körben, mintegy 15-20 fordulóval később kinyitni, amikor amúgy is jött volna az újabb kerékcserére a versenyző. Ha nem csukódik vissza, a gumicsere közben újra visszateszik kézzel, és máris nincs szükség a plusz egy boxkihajtásra.
Domenicali és emberei nem jutottak el eddig. Aztán ráadásul a menedzser azzal büszkélkedett, hogy Alonso a DRS nélkül is milyen fantasztikus tempót tudott menni - vagyis még inkább marhaság volt az újranyitást kockáztatniuk.
"Szerencsétlen helyzet, mert Fernando mai teljesítményével hihetetlen eredményt értünk volna el. A DRS nélkül is repült, anélkül is előzte a kocsikat. Nem akarom azt mondani, hogy nyerhettünk volna, de elméletileg lehetséges volt" - mondta magabiztosan Domenicali.
Az ő szemszögéből így nézett ki a teljes sztori: "Mechanikai problémánk akadt, a hidraulikával nem volt baj. Az adatokból már láttuk, hogy a szárnnyal lehet a gond, majd be kellett hívnunk Fernandót, mert a szabályok erre köteleznek. Visszaraktuk az elemet, úgy tűnt, helyrejött a dolog, de aztán hirtelen újra előjött, és ismét be kellett hívnunk a kocsit. Ekkor már tisztává vált, hogy tényleg baj van a szárnnyal, és szóltunk Fernandónak, hogy ne használja többet".
Malajziában egy hónapja azért esett ki Alonso, mert nem cserélték le lógó első szárnyát, Domenicali is elismerte, felesleges kockázatot vállaltak.
Most a kétszeres bajnoknak DRS nélkül talán a dobogó harmadik helyére is, de a negyedik-ötödik pozícióra szinte biztosan lett volna esélye. Így viszont csak 8. lett, és a vezető Vetteltől már 30 ponttal le van maradva a világbajnokságban.
A spanyolnak a 8. körben nyitva maradt az állítható hátsó szárnya, a DRS nevű rendszer nem zárt vissza magától. A szabályok szerint így nem lehet versenyezni, Alonsót azonnal a boxba parancsolták, hogy megjavítsák a légterelőt. Sikerült is, kézzel visszaerőltették a helyére. Közben, ha már ki kellett mennie, lecserélték a gumijait - mindössze pár körrel korábban a tervezettnél, így végülis sok időt nem veszített.
Az m1-szakkommentátor Wéber Gábor azonnal mondta a közvetítés közben: Alonsónak biztosan szóltak, hogy ne használja újra a DRS-t, mert mi van, ha újra nem zár vissza. Fél perc múlva kiderült, nem szóltak, Alonso újra kinyitotta a szárnyat, az újra nem zárt vissza, így újra a depóba kényszerült, hogy újra kézzel kelljen visszaerőltetni azt.
Csakhogy ez már végképp nem tervezett boxkiállás volt, nagyjából olyan, mintha egy stop&go büntetéssel sújtották volna saját pilótájukat. A hiba azt jelentette, Alonsónak mindenképp eggyel többször kellett áthajtania a depón, ami legalább 20 másodperces veszteség.
Domenicali, aki egy hónapja, a malajziai futam után vállalta a felelősséget Alonso kieséséért, most azzal védekezett, amikor az Autosport feltette neki, miért nem tiltották le Alonsót a rendszerről, hogy nem volt elég idő végiggondolni a helyzetet.
"Másodpercek alatt kell dönteni, átlátni a szituációt, ez az ok a történtekre. Szerencsétlen helyzet volt, de el kell fogadnunk, és a jövőben jobban reagálnunk" - válaszolt a Ferrari-főnök.
Nehéz megérteni, hogy az a nagyjából egy perc, ami a javítás és az újranyitás között telt el, miért nem volt elég egy ilyen tényleg nagyon bonyolultnak tűnő döntéshez. Vagy ha nem tudott dönteni, akkor is utasíthatta volna Alonsót, hogy legalább egy-két kört várjon az újranyitással, amíg megbeszélik, mi legyen. Magától értetődő lett volna nyugton hagyni a szárnyat, majd abban a körben, mintegy 15-20 fordulóval később kinyitni, amikor amúgy is jött volna az újabb kerékcserére a versenyző. Ha nem csukódik vissza, a gumicsere közben újra visszateszik kézzel, és máris nincs szükség a plusz egy boxkihajtásra.
Domenicali és emberei nem jutottak el eddig. Aztán ráadásul a menedzser azzal büszkélkedett, hogy Alonso a DRS nélkül is milyen fantasztikus tempót tudott menni - vagyis még inkább marhaság volt az újranyitást kockáztatniuk.
"Szerencsétlen helyzet, mert Fernando mai teljesítményével hihetetlen eredményt értünk volna el. A DRS nélkül is repült, anélkül is előzte a kocsikat. Nem akarom azt mondani, hogy nyerhettünk volna, de elméletileg lehetséges volt" - mondta magabiztosan Domenicali.
Az ő szemszögéből így nézett ki a teljes sztori: "Mechanikai problémánk akadt, a hidraulikával nem volt baj. Az adatokból már láttuk, hogy a szárnnyal lehet a gond, majd be kellett hívnunk Fernandót, mert a szabályok erre köteleznek. Visszaraktuk az elemet, úgy tűnt, helyrejött a dolog, de aztán hirtelen újra előjött, és ismét be kellett hívnunk a kocsit. Ekkor már tisztává vált, hogy tényleg baj van a szárnnyal, és szóltunk Fernandónak, hogy ne használja többet".
Malajziában egy hónapja azért esett ki Alonso, mert nem cserélték le lógó első szárnyát, Domenicali is elismerte, felesleges kockázatot vállaltak.
Most a kétszeres bajnoknak DRS nélkül talán a dobogó harmadik helyére is, de a negyedik-ötödik pozícióra szinte biztosan lett volna esélye. Így viszont csak 8. lett, és a vezető Vetteltől már 30 ponttal le van maradva a világbajnokságban.
0 Megjegyzések