Nem lehetett könnyű elkészíteni a Community negyedik évadját. Három évad után kirúgták a sorozat ötletgazdáját és vezénylőjét, Dan Harmont, aki hihetetlenebbnél hihetetlenebb részeket, kritikai üdvrivalgást és szerény, de feltűnően elkötelezett rajongótábort hagyott örökül. Az új évad forgatása során aztán tovább tetőztek a gondok, Chevy Chase kellemetlen botrányt kavart, és végül az NBC hónapokkal csúsztatta a premiert. Így fordulhatott elő az is, hogy a néhány hete visszatért sorozat Valentin-napon egy halloweenes epizóddal jelentkezett, és például a hálaadással foglalkozó rész is tavasszal jön. A továbbiakban spoilerekkel folytatjuk az elmélkedést a Community múltjáról és jelenéről.
A Community helyszíne egy community college, ami valami olyasmi, mint a népfőiskola. Ide érkezik az első évad elején Jeff Winger, az önimádó, cinikus, nőcsábász, simlis sikerügyvéd, akiről kiderül, hogy nincs diplomája, ezért muszáj beülnie az iskolapadba. Iskolatársait eleinte zsigerből leszarja, de ahogy az lenni szokott, kénytelen rádöbbeni, hogy muszáj megváltoznia, törődnie kell másokkal is, és szép lassan jobb ember lesz.
Asperger-szindrómás segít világra egy gyereket
Ez ugye egy sima, mainstream szitkom alaphelyzete is lehetne, de az átfogó narratíva hamar háttérbe szorult. Az első évadban inkább klasszikus iskolai történetek bevált helyzeteit forgatták ki, aztán egyre jobban elszabadult Dan Harmon fantáziája. Ahogy a Wired magazin szuper cikke is írja, a korábban Sarah Silvermannel dolgozó, Owen Wilsonnak és Jack Blacknek is sorozatot tervező Harmon az olcsó, egyszerű internetes szkeccshumor hangulatát ültette át egy országos csatorna komédiájába.
Az epizódokba minden, de tényleg minden belefért: paintball, gyurmaanimáció, videójátékok, a dokumetumfilmek vagy a Law&Order stílusa, maffiafilmek vagy a Glee megidézése, egy szoba, amelyben a szereplők elképzelik, hogy egy űrhajó fedélzetén vannak, egyáltalán maga az iskola, ahol Luis Guzmannak állítanak szobrot, és így tovább. Az egyik részben például, miközben zajlott egy alaptörténet, a háttérjelenetekben az egyik karakter, a nagyjából Asperger-szindrómás (ezt Chevy Chase az első évadban konkrétan ki is mondja) Abed egy gyereket segít a világra.
Az ellenséges vízszerelők támadása
Mindeközben az epizódokban alapvető morális kérdésekkel szembesültek a szereplők, így az eszementség ellenére is azonosulni lehetett velük. A nemrég még a Sons of Anarchyban is szereplő Joel McHale amennyire jól tud seggfej lenni, annyira jól tud komédiázni is; az epizódokat olykor saját híradójukkal lezáró Troy és Abed szerepében Donald Glover és Danny Pudi a legviccesebb haverpáros a tévében; a naiv Annie szerepében Alison Brie elbűvölő (itt írtunk arról, milyen, amikor rappel); Gillian Jacobs pedig sokkal többet hoz ki az eleinte csupán nagyszájú jócsajnak tűnő Brittából. Chevy Chase-re visszatérünk mindjárt, talán ő illett a legkevésbé a csapatba, de Yvotte Nicole Brownon is nehezen találtak/találnak fogást, az ő karaktere, Shirley gyakran csak a vallásos viccek céltáblájaként működik.
Alison Brie és Gillian Jacobs pózolnak a GQ-ban
A Community varázslata a harmadik évadban teljesedett ki: az egyik epizódban hat lehetséges idővonalat mutattak be, ezek közül az egyiket a folytatásokban tovább is vitték, és mindezzel párhuzamosan egy ellenséges vízszerelő-iskola támadása is lezajlott John Goodman vezérletével.
Ajjaj, Chevy Chase dagonyázik a mocskolódásban
Amennyire zavaros, annyira nyilvánvaló, hogy ezek után nem lehetett egyszerű folytatást írni, ráadásul a gyártó Sony az évad után kirúgta Dan Harmont. Az öntörvényű showrunnerrel szemben az volt a kifogás, hogy nem közérthetőek a Community poénjai, és nyiván az sem tetszett a fejeseknek, hogy Harmon bármikor beszólt bárkinek, pláne, amikor Chevy Chase-szel dagonyáztak a mocskolódásban.
Chase már korábban is hangoztatta, hogy nem tartja túl nagyra a szerepét, és hát a rá kihegyezett poénok alapján tényleg egy szerencsétlen, szenilis, rasszista, olykor gonosz öregembernek tűnt. Veszekedésük Harmonnal a nyilvánosság előtt zajlott (itt egy magyar nyelvű összefoglaló), egyikük sem jöhetett ki belőle jól. Csak Chase maradt a produkcióban, de még a forgatás vége előtt önként távozott, és még niggereznie is sikerült.
Az iskola többi diákja csak ritkán kerül előtérbe, közülük az egyik a tömören fogalmazó Magnitude
Ilyen körülmények között kezdődött tehát pár hete a most csak tizenhárom részes Community (itthon Balfékek címen jelenleg a FEM3-on látható az első évad), amiről négy rész után ugyan még nehéz megmondani, hogy mennyit és miben változott, de a legutolsó epizód után adja magát, hogy összehasonlítsuk az előzményekkel.
Olcsó nácik
Az Alternative History of the German Invasion című részben visszatértek a harmadik évadban szerepelt német cserediákok, de sajnos nem tudtak olyan viccesek lenni, mint a Foosball and Nocturnal Vigilantism-ben látott csocsós banda. Már csak azért sem, mert ezúttal nem szerepelt Nick Kroll (őt a League-ből vagy a Kroll Show-ból lehet ismerni), és a csocsó is hiányzott. A harmadik évados részben miközben Jack és Shirley felveszi a harcot a németekkel, gyerekkori kapcsolatukra is fény derül, a nagy csocsócsata pedig egy animebetétben csúcsodik ki. A másik szálban Annie és Troy próbálja eltüntetni egy törött dvd nyomait, és a sorozat visszatérő poénjaként, Abed alakításában feltűnik Batman is.
Az elmebeteg spanyoltanár szerepében látható Ken Jeong a negyedik évad forgatása után már le is igazolt egy másik sorozatba
A mostani részben a németek előbb csak fricskából, később az egész iskolát lázadásba kergetve megakadályozzák, hogy a főszereplők nyugodtan beülhessenek az első évad óta kisajátított tanulószobájukba. Amennyira jó volt az elképzelés - hiszen Jeffék tényleg mindenhatóként viselkednek az iskolában -, annál kevésbé sikerült a megvalósítás. Míg a harmadik évados részben a németekkel való összetűzés összetetten, például kivételes gyerekkori emlékek segítségével ábrázolta a karakterek jellemét, illetve fejlődését, addig most a német szállal egy elég olcsó náci poénkodáshoz vezetett az út, miszerint Jeffék az iskola nácijai, és ezért el kell kezdeniük visszaadni azt, amit kaptak az intézménytől. A gond csak az, hogy erre már rég rájöttek, és időről-időre nemcsak egymás, hanem a közösség felé is barátságos arcot bírnak mutatni. Persze most is Jeff monológja vezette rá őket, hogy mi a helyes, de az irónia hiányzott, és csak unalmas hablatyot kaptunk.
A színészek így reagáltak arra, hogy október helyett csak most februárban tért vissza a sorozat
Beetetés a Ponyvaregénnyel
A Community az a sorozat, amely lubickol a popkulturális utalásokban, sokszor már olyan szinten, hogy a nem amerikai nézőnek szinte lehetetlen teljes mértékben feldolgozni az epizódokat, de ez csak hozzátesz az élvezethez.
Az Alternative History of the German Invasion viszont sajnos ezen a téren is elhasalt. Persze talán túl könnyű a második évadból a Critical Film Studiest iderángatni, de a két epizód közötti különbség rámutat arra is, hogy mennyire máshogy kezelték korábban a különböző referenciákat. Míg most előre elmondták, hogy egy Hogan's Heroes (ez egy régi amerikai szitkom, egy második világháborús német haditáborban játszódott) inspirálta cselekmény jön, és aztán tényleg egy Hogan's Heroes-cselekményt vezettek elő, addig a Critical Film Studiesban csak beetettek azzal, hogy egy Ponyvaregényt feldolgozó részt látunk, és igazából Louis Malle filmje, a Vacsorám Andréval előtt tisztelegtek, avagy parodizálták ki azt. (És innen már tényleg messze nyúlik az egész hivatkozásrendszer, hiszen a filmet például a híres, később Jim Carrey által is megformált komikus, Andy Kaufmann is feldolgozta, Abed pedig mellékesen arról beszél, hogy statisztált egy Cougar Town-epizódban, ami amúgy nagy kedvence, és újabb visszatérő utalás a Communityban.)
Abed irányíthatatlan karácsonya a második évadból (via)
Dan Harmon nélkül nem az igazi
És bár annyira nem rossz az Alternative History of the German Invasion (Malcolm McDowell alakítja például a vendégtanárt!), de még mindig citálhatunk belőle olyan motívumokat, amelyek rámutatnak a sorozat mostani hiányosságaira, gyöngeségeire.
Ilyen például a szereplők között szövődő romantikus kapcsolatok, amelyekkel az új évadban láthatóan meggyűlt az írók baja. Az elején egyértelmű volt, hogy Jeff és Britta között történnie kell valaminek, és ez be is következett, de a készítők ugyanolyan finoman, fordulatosan, talányosan és humorral bántak velük, ahogy az összes többi kapcsolattal (gondoljunk csak Annie váltakozó vonzódásaira). Most a negyedik évadban ugye Troy és Britta egy pár, de ebből csak a szerencsétlenkedést látjuk vagy semmit, ami azért elég fura, főleg, ha tudjuk, hogy az Alternative History of the German Invasion eredetileg a második rész lett volna, tehát már a szezon legelején is úgy viselkedett volna a pár, mintha közük sem lett volna egymáshoz.
Egyelőre nem nyújtja azt a Community, amit várni lehet tőle, és hiába ugyanazok a színészek, Dan Harmon nélkül ez már nem ugyanaz a sorozat. Vannak szép pillanatok és zseniális egysorosok, de engem csak a második, halloweenes rész emlékeztetett a régi hangulatra, vagy legalábbis volt benne annyi őszinteség és eredetiség, hogy nem hatott erőltetettnek. Azt az epizódot amúgy még a régi gárdához tartozó Megan Ganz jegyezte, és a sorozat életére jellemző, hogy azóta már ő is otthagyta a Communityt.
Van ugyan még tartalék a sorozatban, ebben a szezonban találkozunk például majd Jeff apjával és jön egy bábos epizód is, de a sok bénaság sajnos nem ígér bíztató jövőt az elmúlt évek kiemelkedő komédiájának.
Asperger-szindrómás segít világra egy gyereket
Ez ugye egy sima, mainstream szitkom alaphelyzete is lehetne, de az átfogó narratíva hamar háttérbe szorult. Az első évadban inkább klasszikus iskolai történetek bevált helyzeteit forgatták ki, aztán egyre jobban elszabadult Dan Harmon fantáziája. Ahogy a Wired magazin szuper cikke is írja, a korábban Sarah Silvermannel dolgozó, Owen Wilsonnak és Jack Blacknek is sorozatot tervező Harmon az olcsó, egyszerű internetes szkeccshumor hangulatát ültette át egy országos csatorna komédiájába.
Az epizódokba minden, de tényleg minden belefért: paintball, gyurmaanimáció, videójátékok, a dokumetumfilmek vagy a Law&Order stílusa, maffiafilmek vagy a Glee megidézése, egy szoba, amelyben a szereplők elképzelik, hogy egy űrhajó fedélzetén vannak, egyáltalán maga az iskola, ahol Luis Guzmannak állítanak szobrot, és így tovább. Az egyik részben például, miközben zajlott egy alaptörténet, a háttérjelenetekben az egyik karakter, a nagyjából Asperger-szindrómás (ezt Chevy Chase az első évadban konkrétan ki is mondja) Abed egy gyereket segít a világra.
Az ellenséges vízszerelők támadása
Mindeközben az epizódokban alapvető morális kérdésekkel szembesültek a szereplők, így az eszementség ellenére is azonosulni lehetett velük. A nemrég még a Sons of Anarchyban is szereplő Joel McHale amennyire jól tud seggfej lenni, annyira jól tud komédiázni is; az epizódokat olykor saját híradójukkal lezáró Troy és Abed szerepében Donald Glover és Danny Pudi a legviccesebb haverpáros a tévében; a naiv Annie szerepében Alison Brie elbűvölő (itt írtunk arról, milyen, amikor rappel); Gillian Jacobs pedig sokkal többet hoz ki az eleinte csupán nagyszájú jócsajnak tűnő Brittából. Chevy Chase-re visszatérünk mindjárt, talán ő illett a legkevésbé a csapatba, de Yvotte Nicole Brownon is nehezen találtak/találnak fogást, az ő karaktere, Shirley gyakran csak a vallásos viccek céltáblájaként működik.
Alison Brie és Gillian Jacobs pózolnak a GQ-ban
A Community varázslata a harmadik évadban teljesedett ki: az egyik epizódban hat lehetséges idővonalat mutattak be, ezek közül az egyiket a folytatásokban tovább is vitték, és mindezzel párhuzamosan egy ellenséges vízszerelő-iskola támadása is lezajlott John Goodman vezérletével.
Ajjaj, Chevy Chase dagonyázik a mocskolódásban
Amennyire zavaros, annyira nyilvánvaló, hogy ezek után nem lehetett egyszerű folytatást írni, ráadásul a gyártó Sony az évad után kirúgta Dan Harmont. Az öntörvényű showrunnerrel szemben az volt a kifogás, hogy nem közérthetőek a Community poénjai, és nyiván az sem tetszett a fejeseknek, hogy Harmon bármikor beszólt bárkinek, pláne, amikor Chevy Chase-szel dagonyáztak a mocskolódásban.
Chase már korábban is hangoztatta, hogy nem tartja túl nagyra a szerepét, és hát a rá kihegyezett poénok alapján tényleg egy szerencsétlen, szenilis, rasszista, olykor gonosz öregembernek tűnt. Veszekedésük Harmonnal a nyilvánosság előtt zajlott (itt egy magyar nyelvű összefoglaló), egyikük sem jöhetett ki belőle jól. Csak Chase maradt a produkcióban, de még a forgatás vége előtt önként távozott, és még niggereznie is sikerült.
Az iskola többi diákja csak ritkán kerül előtérbe, közülük az egyik a tömören fogalmazó Magnitude
Ilyen körülmények között kezdődött tehát pár hete a most csak tizenhárom részes Community (itthon Balfékek címen jelenleg a FEM3-on látható az első évad), amiről négy rész után ugyan még nehéz megmondani, hogy mennyit és miben változott, de a legutolsó epizód után adja magát, hogy összehasonlítsuk az előzményekkel.
Olcsó nácik
Az Alternative History of the German Invasion című részben visszatértek a harmadik évadban szerepelt német cserediákok, de sajnos nem tudtak olyan viccesek lenni, mint a Foosball and Nocturnal Vigilantism-ben látott csocsós banda. Már csak azért sem, mert ezúttal nem szerepelt Nick Kroll (őt a League-ből vagy a Kroll Show-ból lehet ismerni), és a csocsó is hiányzott. A harmadik évados részben miközben Jack és Shirley felveszi a harcot a németekkel, gyerekkori kapcsolatukra is fény derül, a nagy csocsócsata pedig egy animebetétben csúcsodik ki. A másik szálban Annie és Troy próbálja eltüntetni egy törött dvd nyomait, és a sorozat visszatérő poénjaként, Abed alakításában feltűnik Batman is.
Az elmebeteg spanyoltanár szerepében látható Ken Jeong a negyedik évad forgatása után már le is igazolt egy másik sorozatba
A mostani részben a németek előbb csak fricskából, később az egész iskolát lázadásba kergetve megakadályozzák, hogy a főszereplők nyugodtan beülhessenek az első évad óta kisajátított tanulószobájukba. Amennyira jó volt az elképzelés - hiszen Jeffék tényleg mindenhatóként viselkednek az iskolában -, annál kevésbé sikerült a megvalósítás. Míg a harmadik évados részben a németekkel való összetűzés összetetten, például kivételes gyerekkori emlékek segítségével ábrázolta a karakterek jellemét, illetve fejlődését, addig most a német szállal egy elég olcsó náci poénkodáshoz vezetett az út, miszerint Jeffék az iskola nácijai, és ezért el kell kezdeniük visszaadni azt, amit kaptak az intézménytől. A gond csak az, hogy erre már rég rájöttek, és időről-időre nemcsak egymás, hanem a közösség felé is barátságos arcot bírnak mutatni. Persze most is Jeff monológja vezette rá őket, hogy mi a helyes, de az irónia hiányzott, és csak unalmas hablatyot kaptunk.
A színészek így reagáltak arra, hogy október helyett csak most februárban tért vissza a sorozat
Beetetés a Ponyvaregénnyel
A Community az a sorozat, amely lubickol a popkulturális utalásokban, sokszor már olyan szinten, hogy a nem amerikai nézőnek szinte lehetetlen teljes mértékben feldolgozni az epizódokat, de ez csak hozzátesz az élvezethez.
Az Alternative History of the German Invasion viszont sajnos ezen a téren is elhasalt. Persze talán túl könnyű a második évadból a Critical Film Studiest iderángatni, de a két epizód közötti különbség rámutat arra is, hogy mennyire máshogy kezelték korábban a különböző referenciákat. Míg most előre elmondták, hogy egy Hogan's Heroes (ez egy régi amerikai szitkom, egy második világháborús német haditáborban játszódott) inspirálta cselekmény jön, és aztán tényleg egy Hogan's Heroes-cselekményt vezettek elő, addig a Critical Film Studiesban csak beetettek azzal, hogy egy Ponyvaregényt feldolgozó részt látunk, és igazából Louis Malle filmje, a Vacsorám Andréval előtt tisztelegtek, avagy parodizálták ki azt. (És innen már tényleg messze nyúlik az egész hivatkozásrendszer, hiszen a filmet például a híres, később Jim Carrey által is megformált komikus, Andy Kaufmann is feldolgozta, Abed pedig mellékesen arról beszél, hogy statisztált egy Cougar Town-epizódban, ami amúgy nagy kedvence, és újabb visszatérő utalás a Communityban.)
Abed irányíthatatlan karácsonya a második évadból (via)
Dan Harmon nélkül nem az igazi
És bár annyira nem rossz az Alternative History of the German Invasion (Malcolm McDowell alakítja például a vendégtanárt!), de még mindig citálhatunk belőle olyan motívumokat, amelyek rámutatnak a sorozat mostani hiányosságaira, gyöngeségeire.
Ilyen például a szereplők között szövődő romantikus kapcsolatok, amelyekkel az új évadban láthatóan meggyűlt az írók baja. Az elején egyértelmű volt, hogy Jeff és Britta között történnie kell valaminek, és ez be is következett, de a készítők ugyanolyan finoman, fordulatosan, talányosan és humorral bántak velük, ahogy az összes többi kapcsolattal (gondoljunk csak Annie váltakozó vonzódásaira). Most a negyedik évadban ugye Troy és Britta egy pár, de ebből csak a szerencsétlenkedést látjuk vagy semmit, ami azért elég fura, főleg, ha tudjuk, hogy az Alternative History of the German Invasion eredetileg a második rész lett volna, tehát már a szezon legelején is úgy viselkedett volna a pár, mintha közük sem lett volna egymáshoz.
Egyelőre nem nyújtja azt a Community, amit várni lehet tőle, és hiába ugyanazok a színészek, Dan Harmon nélkül ez már nem ugyanaz a sorozat. Vannak szép pillanatok és zseniális egysorosok, de engem csak a második, halloweenes rész emlékeztetett a régi hangulatra, vagy legalábbis volt benne annyi őszinteség és eredetiség, hogy nem hatott erőltetettnek. Azt az epizódot amúgy még a régi gárdához tartozó Megan Ganz jegyezte, és a sorozat életére jellemző, hogy azóta már ő is otthagyta a Communityt.
Van ugyan még tartalék a sorozatban, ebben a szezonban találkozunk például majd Jeff apjával és jön egy bábos epizód is, de a sok bénaság sajnos nem ígér bíztató jövőt az elmúlt évek kiemelkedő komédiájának.
0 Megjegyzések